Haal meer uit de digitale transformatie
27-06-2015 | door: Marco van der Hoeven
Deel dit artikel:

Haal meer uit de digitale transformatie

Dè thermometer voor de temperatuur van de ICT-markt is het Gartner Symposium/ITXpo. Van 8 tot en met 12 november dit jaar zal dit evenement weer plaatsvinden in Barcelona, met een breed programma waarin alle trends en ontwikkelingen van de huidige en toekomstige ICT-markt op verschillende niveaus worden behandeld. Ook voor Nederlandse CIO’s uit zowel de private als de publieke sector is dit een belangrijke bijeenkomst, dit vanwege zowel de informatie als de populaire netwerkmogelijkheden zoals het Benelux Beach House van Executive-People.

De editie van vorig jaar was wederom een succes voor Gartner, waarin de voortdurende groei van het aantal deelnemers zich voortzet. In totaal bevolkten 4.800 deelnemers uit heel Europa het CCC aan de Diagonal in Barcelona, onder wie meer dan 2.000 CIO’s. Tien procent van alle aanwezigen was afkomstig uit Nederland, een percentage dat slechts overtroffen werd door de 24 procent afkomstig uit het Verenigd koninkrijk.

De ondernemingen die zij vertegenwoordigen  zijn divers, al is de helft, 49 procent, werkzaam bij een bedrijf met meer dan 20.000 medewerkers. Met twintig procent is overigens ook het MKB goed vertegenwoordigd. Alle sectoren geven acte de présence, met als grootste segmenten de financiële dienstverlening, overheid en industrie. Alles bij elkaar zijn deze executives goed voor vele honderden miljoenen aan IT-investeringen.

Businessvoordelen

Het thema van de afgelopen editie Gartner Symposium/ITXpo was Driving digital business, een logisch vervolg op het thema Focus Connect Lead. Hoewel het nieuwe thema bij het ter perse gaan van deze editie van Executive-People nog niet bekend was, ligt het in de lijn der verwachting dat ook dit jaar de digitale transformatie centraal zal staan. Hoe zorgen CIO’s, of andere IT bestuurders ervoor dat hun organisatie daadwerkelijk businessvoordelen behaalt door de inzet van ICT? 

Nieuw was afgelopen jaar de introductie van de term Bi-modal IT. De IT-strategie van de organisatie zou gericht moeten worden op zowel de bestaande traditionele IT-functie, als een nieuw onderdeel dat de businessafdelingen ondersteunt op het gebied van digital business, waaronder cloud, big data analytics, Internet of Things en smart business process management. Volgens Gartner-analist Peter Sondergaard slagen nog lang niet alle CIO´s er in om hun bestaande IT-afdeling te transformeren naar een digital start-up die daadwerkelijk gebruikt maakt van nieuwe technologie en succesvolle businessmodellen om digital business te bevorderen.

Digitale realiteit

In 2020 zullen ongeveer 35 miljard devices verbonden zijn met het internet. Tegelijkertijd zijn dan ongeveer zeven miljard personal devices in omloop. Het gaat dus al lang niet meer alleen om mensen die onderling communiceren en bedrijven die zaken doen, maar ook  ´dingen´ die met elkaar verbonden zijn. Ook dit jaar zullen de factoren people, business en things naar verwachting een belangrijk rol spelen.

Marc Swartjes, zei daarover vorig jaar in een interview met Executive-People: “De digitale realiteit is er al. Het probleem waar CIO’s nu mee worstelen is dat ze met twee voeten in verschillende werelden staan. Aan de ene kant is er die digitale realiteit, maar voor sommige bedrijven heeft dat nog geen prioriteit, of willen ze hun oude businessmodellen nog niet loslaten. Aan de andere kant hebben zij met oude technologie in hun organisatie te maken. Dus enerzijds verwacht de business steeds vaker van de CIO dat hij innovatieve transformatie initieert, maar anderzijds moet hij nog steeds veel tijd besteden aan het beheer van de oude systemen.”

Antwoord

Om hier een antwoord op te vinden komen steeds meer CIO’s met hun hele team naar Gartner Symposium/ITXpo. Swartjes: “Dat heeft een hoge vlucht genomen. Dat komt doordat de CIO niet meer in zijn eentje in een ivoren toren opereert. Hij werkt aan die transformatie naar de digitale wereld met een heel team van specialisten om zich heen.” Daar speelt Gartner onder meer op in door het service portfolio niet meer alleen af te stemmen op individuen, maar juist op die teams.

Een andere ontwikkeling waar Gartner al enkele jaren op wijst is de groeiende rol van andere executives in de IT-strategie van organisaties. “Het IT-budget van de CMO wordt groter dan dat van de CIO. Iedere business is een IT business, ieder bedrijf is een IT-bedrijf, elke business manager is een technisch manager. De lijnen vervagen. De traditionele harde IT blijft wel bestaan, maar dat zal steeds meer in andere vormen zijn en daar hoef je eigenlijk niet meer zoveel van te weten als bedrijf.”

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 89 procent van de CIO’s meer grip wil hebben op de vaak complexe digitale businessprocessen. Hierbij speelt risicomanagement een belangrijke rol, bijvoorbeeld wanneer businessafdelingen op hun eigen houtje eigen apps bouwen. Een mogelijke strategie is om niet te streven naar grip op alle digitale businessprocessen. De CIO kan beter eerst met kleine projecten beginnen die digital business ondersteunen. Zo wordt de CIO een digital leader, en misschien zelfs de volgende stap in de evolutie van de CIO: de Chief Digital Officer.

 [Kader]

Met korting naar Gartner Symposium/ITXpo 2015

Lezers van Executive-People kunnen met korting het Gartner Symposium/ITXpo bezoeken. Onder vermelding van discount code MPSYM2 ontvangen zij € 500,- korting op het Standard Delegate-tarief. Ga voor informatie over Gartner Symposium/ITXpo 2015 naar www.gartner.com/technology/symposium/barcelona/

Terug naar nieuws overzicht
Gartner