Redactie - 16 juli 2015

Verkeer naar niet-mobiele sites met 10% gedaald door wijziging Google

Het verkeer naar websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten is met ongeveer 10% gedaald sinds Google deze websites strafpunten geeft. De websites eindigen door de strafpunten lager in de zoekresultaten van de zoekmachine, waardoor gebruikers de websites minder snel tegenkomen.

Dit meldt de Wall Street Journal op basis van een rapport van Adobe Systems. Google kondigde eerder aan vanaf april kritischer te gaan kijken naar websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Deze roepen volgens het bedrijf veel irritatie op bij mobiele gebruikers. Google plaatst dit soort websites daarom nu lager in de zoekresultaten, zodat gebruikers eerste sites krijgen aangeboden die wel geschikt zijn voor mobiel.

Cijfers van Adobe Systems laten zien dat dit een flinke impact heeft op deze websites. Het verkeer naar sites die niet geschikt zijn voor mobiele gebruikers zou met 10% zijn afgenomen. Hier zouden beheerders van deze sites overigens op inspelen door meer advertenties te kopen, in een poging de lagere bezoekersaantallen te compenseren. De prijs van advertenties via Google AdWords zou hierdoor met 16% zijn gestegen. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!