Succesvolle start Axis Business Tour in Veldhoven
18-07-2015 | door: Dick Schievels

Succesvolle start Axis Business Tour in Veldhoven

Om nog beter tegemoet te komen aan de informatiebehoeften van zijn channelpartners heeft Axis Communications dit jaar een nieuw eventconcept ontwikkeld om zijn partners face-to-face van de laatste informatie te voorzien. In plaats van de bekende Partner Roadshows organiseert de gerenommeerde leverancier van IP-camera’s en aanverwante zaken met zijn Axis Business Tour dit jaar een grotere reeks bijeenkomsten die wat kleinschaliger van opzet zijn. ‘Ter bevordering van de interactie’, zo luidt de doelstelling. Eind juni vond de aftrap plaats in Veldhoven. Dutch IT-channel was erbij en doet verslag.

De tafel met bezoekersbadges is leeg, geen afvallers dus, en vrijwel alle stoelen in de zaal zijn dan ook bezet. Key Account Manager Sandor Luiken verzorgt het eerste deel van de openings-key-note en zet met een paar duidelijke kengetallen de huidige omvang van Axis neer: ruim 2000 vaste medewerkers, eigen kantoren in 40 landen, vertegenwoordigd in bijna 180 landen en zo’n 75000 partners wereldwijd. “Want we kunnen het niet alleen”, begroet hij zijn gehoor. Axis verwacht in 2015 zo’n 250 nieuwe krachten in dienst te nemen. Het Zweedse bedrijf, gegrondvest in 1984 en in 1996 gestart met de productie van IP-netwerkcamera’s voor videosurveillance, groeit dus nog steeds gestaag.

Axis zal zich verder ontwikkelen van een producent van netwerkcamera’s naar een leverancier van allerlei soorten in het netwerk opgenomen sensoren, schetst Luiken het toekomstperspectief. Belangrijkste producten van dit moment: vaste camera’s, vaste dome-camera’s, PTZ (Pan, Tilt, Zoom), thermische en thermografische camera’s. Wat die laatste twee categorieën betreft: thermische camera’s zijn warmtebeeldcamera’s, terwijl de thermografische camera’s ook de absolute temperatuur kunnen waarnemen; handig voor bijvoorbeeld het bewaken van allerlei industriële processen. Verder zijn er nog de zogeheten on-board camera’s, camera’s die extra schokbestendig zijn voor bijvoorbeeld bus en tram.

Dell server

Voor videomanagement levert Axis daarnaast Camera Station en Camera Companion: twee softwarepakketten, die je software-only kunt afnemen of met hardware erbij in de vorm van een Dell-server. Want Axis heeft ook de one-stop-shop-filosofie in het vaandel geschreven. Een van de laatste ontwikkelingen is dat Axis zijn productlijn heeft uitgebreid met een netwerk-‘horn speaker’, een volledig IP-gebaseerde luidspreker die in combinatie met een netwerkcamera kan worden ingezet.

Axis biedt camera’s in drie segmenten: laag, midden en hoog. “Dat maakt dat Axis, goed luisterend naar de wensen en het budget van de klant, er vrijwel altijd in slaagt een camera te leveren die qua functionaliteit en prijs op maat gesneden is”, stelt Luiken. Hij leidt zijn gehoor vervolgens in rap tempo door het totale Axis-productarsenaal en de coderingen die daarbij horen.

Trends in de markt

Luiken besluit zijn betoog met een overzicht van de trends die Axis in de markt ontwaart. Een van de hoofdtrends, schetst hij, is de ontwikkeling naar 4K: meer megapixels, meer detail. Bij 4K moeten we denken aan de 8-megapixelcamera’s. Op dit moment zijn de 1,3- en de 2,1-megapixelcamera’s nog het meest gangbaar. “Bij 4K, een nieuwe HD-standaard, praat je dus over het viervoudige daarvan. Die ontwikkeling is niet meer te stoppen, die komt, en Axis gaat daarin mee.”

Een andere trend die Axis ziet, is de integratie van systemen, bijvoorbeeld van een videomanagement-, toegangscontrole- en een intercom-systeem. Uiteindelijk staat er nog maar één monitor, één platform met daarop alle functionaliteit om alles te kunnen aansturen.

Een derde markttrend is de ontwikkeling naar de cloud. “Die ontwikkeling gaat heel snel. Uiteraard gaat niet alles naar de cloud. Denk aan videosurveillance rond overheidsgebouwen, gevangenissen en musea. Maar veel andere toepassingen gaan vanwege de kostenvoordelen wel met hun opslag naar de cloud.”

Vierde trend is de steeds intelligentere data-analyse. Camera’s worden nu veelal nog alleen gebruikt voor observatie, voor het waarnemen van afwijkend gedrag. Maar er is natuurlijk door verrijking van bestaande en toevoeging van nieuwe sensoren veel meer mogelijk. “Neem bijvoorbeeld camera’s in een winkel”, geeft Luiken als voorbeeld. “Naast de bewakingsfunctie daarvan kun je ze met behulp van ‘heat mapping’ ook gaan gebruiken voor het in kaart brengen van de klantstromen en de plekken die het meest in trek zijn.”

En tot slot is het Internet of Things, ook wel aangeduid als ‘industrie 4.0’, een megatrend die een bedrijf als Axis de komende jaren alle kansen biedt zijn business verder uit te breiden. “Alles wordt straks op een of andere manier met het internet verbonden. In 2020 verwacht men dat 40 procent van het datavolume op internet volautomatisch gegenereerd wordt door sensoren. We hebben daar grote verwachtingen van.”

Axis-partnerprogramma

Deel twee van de openings-key-note wordt verzorgd door Fabian de Clippelaar, Sales Account Manager bij Axis Benelux. Hij geeft de zaal een overzicht van het Axis-partnerprogramma en de tools die daarbij horen. Waarom een partnerprogramma? “Delen van kennis staat voorop”, aldus De Clippelaar. “We bouwen daarmee aan een netwerk van gekwalificeerde experts. We bieden samenwerking op gebied van sales en marketing en natuurlijk ook technische ondersteuning.” Axis onderscheidt drie soorten partners. Authorized, voor bijvoorbeeld installateurs, en Silver en Gold voor zij die geïnteresseerd zijn in meer wisselwerking en samen met Axis meer business willen genereren.

Als belangrijkste communicatiekanaal biedt Axis zijn partners een portal met partnerpagina’s, te bereiken via Axis.com. Daarop zijn dingen te vinden als: projectaanvraag, NFR-aanvragen (Not For Resell-producten, door partners aan te schaffen voor eigen gebruik tegen gereduceerd tarief), prijslijsten, MTBF-data (Mean Time Between Failure), declaration of conformity (een getekend certificaat dat het product voldoet aan alle opgegeven specificaties), et cetera.

Verder is er een demo-pool van apparatuur voor als een partner bijvoorbeeld bij een klant moet demonstreren hoe een oplossing het doet in de praktijk. En in Capelle aan den IJssel bevindt zich het Axis Experience Center, waar een aantal praktijksituaties zijn nagebouwd. “En dan hebben we ook nog de Axis Academy. Daarmee bieden we diverse opleidingen en certificeringsprogramma’s.”

Tot slot schildert De Clippelaar ‘Axis Design’, een tool voor het opstellen van een projectontwerp. “Uitgaande van de camera’s die je gaat gebruiken en de toepassing waarom het gaat – een schoolplein of een trappenhuis bijvoorbeeld – de compressie die je toepast, het aantal uur opnames per dag, versus alleen opnames op basis van beweging, et cetera, kun je daarmee uitrekenen hoeveel bandbreedte en storage je nodig hebt.”

Geslaagde start

Na de pauze wordt er ingezoomd op een aantal belangrijke technische ontwikkelingen in Axis-land, zoals ‘image stabilization’ en Zipstream, een maart dit jaar geïntroduceerde, door Axis zelf ontwikkelde compressietechnologie, waarmee gemiddeld 50 procent bandbreedte en opslagruimte bespaard kan worden. Een uitgebreide live-demo van diverse Axis-producten rondt de dag af. Een dag die door alle deelnemers die we spreken in alle opzichten als geslaagd wordt beschouwd.

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht
Security