Redactie - 24 juli 2015

Ricoh: meer mogelijkheden Clickable Paper

Ricoh heeft de mogelijkheden van de print-to-web toepassing Clickable Paper verder uitgebreid, zo maakte het technologiebedrijf onlangs bekend. De bedoeling is dat grafimediabedrijven hun diensten beter kunnen afstemmen op de klant. Ricoh komt binnenkort met software waarmee klanten Clickable Paper eenvoudig kunnen integreren in hun eigen apps.

Clickable Paper is gebaseerd op Ricoh Visual Search, een door Ricoh ontwikkelde technologie voor beeldherkenning. Hiermee kan bestaand drukwerk interactief gemaakt worden, zonder dat het brondocument bewerkt hoeft te worden. Via interactieve vensters worden links op een smartphone of tablet beschikbaar gesteld naar bijvoorbeeld meer informatie, video’s, social media kanalen of een webshop. Ook kan er via de links direct contact gezocht worden via bellen of e-mail.

“Het is bekend dat gebruikers met Clickable Paper direct toegang hebben tot een verscheidenheid aan online informatie”, stelt Jean Paul Schriek, Senior Product Marketeer van Ricoh Nederland. Een succesvol Nederlands voorbeeld is de integratie van Clickable Paper in een campagne met NRC Media. “Tot nu toe werd het ‘klikbaar’ maken van pagina’s door Ricoh verzorgd. Met deze nieuwste versie kunnen grafimediabedrijven dit zelf doen met een eenvoudige online applicatie, waardoor de doorlooptijd korter wordt. Daarnaast kunnen de links effectiever worden beheerd, zodat inhoud continu afgestemd kan worden op de actuele situatie, zonder dat het document zelf aangepast hoeft te worden. Zo kan bijvoorbeeld een gunstige productrecentie eenvoudig worden toegevoegd.”

De volgende stap in de ontwikkeling van Clickable Paper is dat organisaties de toepassing kunnen integreren in hun eigen apps. Deze aanpak is al op de markt getest en is vanaf de tweede helft van 2015 ook in Nederland beschikbaar. “Door de gebruiksvriendelijkheid en beheersbaarheid van de app kunnen grafimediabedrijven hun klanten meer mogelijkheden bieden”, aldus Schriek.

Schriek: “Door deze nieuwe ontwikkelingen wordt het eenvoudiger om papier en digitaal te verbinden. Dankzij de innovatieve en flexibele technologie wordt de belangstelling van de markt gestimuleerd om papier interactief te maken. Dat komt de rol van papier in de communicatiemix ten goede. Doordat functies snel en gemakkelijk kunnen worden toegevoegd, worden meer eindgebruikers ertoe aangezet gebruik te maken van Clickable Paper. Hiermee verbeteren ze de toegankelijkheid van informatie en wordt klantinteractie verhoogd.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!