‘Gartner Symposium/ITXpo is een call to action voor CIO’s’
08-08-2015 | door: Marco van der Hoeven
Deel dit artikel:

‘Gartner Symposium/ITXpo is een call to action voor CIO’s’

Rise to the Challenge is dit jaar het thema van Gartner Symposium/ITXpo. Een call to action voor CIO’s, noemt Managing Vice President Marc Swartjes deze editie van het grootste CIO-evenement van Europa. Executive people sprak met hem over de thema’s dit jaar, en de veranderende rol van de CIO, die in toenemende mate als echte leider de business moet aanvoeren in disruptie en innovatie.  

De economie trekt aan, wat zijn weerslag heeft op de IT. Hier is weer een groeiende dynamiek te bespeuren. Dat ziet ook onderzoeksbureau Gartner, zegt Marc Swartjes, Managing Vice President Benelux bij Gartner. “De wereldwijde uitgaven aan IT zullen dit jaar uitkomen op $3.5 triljoen. Gecorrigeerd voor sterke valutaverschillen trekt de markt inderdaad weer 2.5% aan volgens onze ‘IT spending forecast’.”

Dat komt volgens hem deels op het conto van nieuwe markten, buiten de traditionele IT- afdelingen. “We zien dat Business Units steeds meer zelfstandig als start-up gaan opereren op het terrein van Digital Business”, legt hij uit. “Het IT budget lijkt daarmee zowel te verschuiven als te groeien.”

Digital Business onontkoombaar

Voor Gartner Benelux betekent dit onder meer dat de adviesvraag sterk groeit. “Die neemt al enige jaren sterk toe, maar groeit nu explosief door de behoefte aan informatie over Digital Business. Directies realiseren zich ondertussen dat geen enkele industrie meer ontkomt aan Digital Business. Ze zijn liever zelf ontwrichtend, dan dat ze ontwricht worden in hun eigen markt. Dat is een hele omslag sinds in 2003 IT doesn’t matter verscheen in Harvard Business Review, geschreven door Nicolas Carr. Steeds meer bedrijven beseffen dat zij wel terdege een technologiebedrijf zijn, en dat merken wij.”

Door die grote behoefte aan advies bij complexe vraagstukken noteert Gartner Benelux al twintig kwartalen achtereenvolgend groei met dubbele cijfers. “De Benelux is een belangrijke markt voor ons. We hebben daarom flink geïnvesteerd om aan de toenemende vraag van onze klanten te kunnen voldoen. In de afgelopen drie jaar hebben we bijvoorbeeld tien Nederlandse analisten aangenomen, we hebben ons Executive Programs-team versterkt met een nieuwe regionale leider en twee Executive Partners, alle drie voormalige CIO’s. Ook het commerciële team is uitgebreid met nog meer focus op verticale specialisatie, en met een regionale VP voor België en Luxemburg, binnen de Benelux-organisatie.”

Rise to the challenge

Ook dit jaar zal Gartner weer Symposium/ITXpo organiseren in Barcelona, de grootste CIO-bijeenkomst in Europa. Het thema is dit jaar voor de derde keer Digital Business. “Dat is de gebruikelijke termijn waarin we op Symposium de evolutie van thema’s laten zien. Je kunt dus eigenlijk geen jaar missen. Twee jaar geleden begonnen we met Imagine, waarbij we het concept van de Nexus of Forces als platform voor Digital Business presenteerden. Vorig jaar was het thema Driving Digital Business, over het samenkomen van de fysieke en virtuele wereld, Nexus of Forces en IoT, de toepassingen, de transformatie en de rol van de CIO. Dit jaar is het thema Rise to the Challenge, een call to action voor CIO’s.”

“Dit is een beslissend moment”, legt hij deze stelling uit. “De digitale golf beukt onvermurwbaar in op elke industrie. Digital zal de markt blijvend definiëren en herdefiniëren. Het is nog sneller gegaan dan we al verwachtten en er is geen ontkomen meer aan. Daarom is nu een alles bepalend moment voor CIO’s om op te staan en de uitdaging op te pakken,  op drie gebieden. Ten eerste een keuze om volledig voor een digital first-strategie te gaan, alles of niets. Ten tweede om de juiste leiderschapskwaliteiten te werven en verwerven. Digitale leiders moeten kunnen opereren in twee snelheden, namelijk de traditionele IT die robuust en stabiel is; en een agile omgeving waarin digitale snelheid en flexibiliteit de kernwaarden zijn. De derde uitdaging voor de CIO is om de kritische IT prioriteiten te transformeren in gedurfde business uitkomsten.”

Waardevolle investering

Gartner Symposium is voor CIO’s een waardevolle investering van hun tijd. “We hebben het Symposium in de afgelopen jaren getransformeerd tot een echt CIO event. Dit jaar is absoluut een verplicht nummer voor elke CIO die wil transformeren tot een digitaal leider. CIO’s zullen op het Symposium ontdekken met welke snelheid, flexibiliteit en leiderschapskwaliteiten ze daartoe dienen te acteren, innoveren en risico’s nemen.”

Op Symposium is er een aparte CIO-only track ontwikkeld, een agenda die volledig gericht is op de prioriteiten van de CIO: leadership, technoloy and information, business outcomes. Er zijn CIO Luncheon keynotes met inspirerende gastsprekers, CIO-only workshops, CIO conciërge services, geavanceerde netwerkmogelijkheden met andere CIO’s, selectieve gerichte advies-gesprekken met enkele van de 180 aanwezige analisten, een ITXpo met 140 vendors en op zondag een Industry-dag ingericht naar verticale markten.\

Kansen

Steeds vaker hebben ook andere executives dan de CIO IT-verantwoordelijkheid, zoals Gartner al een aantal jaren constateert. Swartjes: “Met Digital Business is technologie doorgedrongen in de boardrooms. Praktisch iedere beslissing heeft een technologiecomponent of technologie-impact. Technologie is dus niet meer alleen het domein van IT. We zien dat business units steeds meer zelfstandig als digitale start-up gaan acteren. CIO’s nemen in toenemende mate senior business executives of hun baas mee naar het Symposium, soms voor afstemming en strategieplanning, soms om begrip en buy-in te creëren. Vaak nemen CIO’s ook hun directe team mee, ieder met een agenda afgestemd op hun individuele bijdrage aan de CIO strategie.”

Is dit een bedreiging voor de positie van de CIO? “In een onderzoek gaf vorig jaar vijftig procent van de CIO’s aan dat ze zichzelf als digitale leider zagen. In datzelfde onderzoek werd dat echter slechts bevestigt door vijftien procent van de CEO’s. Daar zit dus een identiteitskloof die overbrugd moet worden. Doordat de business meer zelf investeert in IT is er sprake van een kleinere circle of control voor de CIO. Maar doordat de aandacht voor technologie omhoog gaat is er tegelijkertijd een forse toename van de circle of influence. Wij zien daarmee grote kansen voor CIO’s om de nieuwe digitale leider te worden, mits ze de handschoen oppakken.”

Executive-People.nl en Dutch IT-channel zijn exclusief media- en eventpartners van Gartner Symposium/ITxpo Barcelona 2015. U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive People code MPSYM2 die een korting geeft van € 500 euro.

Registreren? Klik hier

Terug naar nieuws overzicht

Tags

gartner
Gartner