Wouter Hoeffnagel - 20 augustus 2015

Afzet in telecommarkt met 14% gegroeid

De afzet binnen de telecommarkt is in het tweede kwartaal van 2015 met 14% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal bedroeg de afzetgroei nog 8%.

Dit blijkt uit het Retail Report Q2 2015 van onderzoeksbureau GfK. Vooral het segment smartphones en bijbehorende accessoires presteert goed. Ruim 85% van de verkochte mobiele telefoons was in het tweede kwartaal een smartphone.

Accessoires
De afzet in accessoires is met 19% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afzet van cases is met 4% licht gestegen, terwijl de omzet met bijna 8% groeide. Het segment ‘chargers’ laat een sterkere omzetontwikkeling zien met een groei van 32%.

Ook de wearables markt laat een positieve ontwikkeling zien. De groei uit het eerste kwartaal zet in het tweede kwartaal door. De markt noteert een afzetgroei van 155% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Als we kijken naar uitsluitend smartwatches blijkt dat smartwatches die zijn uitgerust met GPS een steeds groter aandeel innemen, met inmiddels 32% van het segment.

Smart home
GfK stelt dat de centrale rol die de smartphone inneemt in onder andere automatisering in woningen (‘smart home’) zorgt dat smartphones steeds belangrijker worden in het dagelijkse leven. Zo kunnen inmiddels wasmachines en thermostaten via applicaties worden bediend. Dit zorgt naar verwachting voor een interessante dynamiek op de markt.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!