Redactie - 26 augustus 2015

Grootste risicofactor voor businesscontinuïteit: mens of machine?

De belangen van databack-up en businesscontinuïteit zijn niet te onderschatten. Zeker niet als je je bedenkt dat een van de meest voorkomende oorzaken van downtime continu aanwezig is. De bedreiging bevindt zich in je kantoren en datacenters, zelfs nu.

Wat die bedreiging is? De mens. Het zijn menselijke fouten die, na storingen, de belangrijkste oorzaak zijn van downtime, zo blijkt uit onderzoek van de Aberdeen Group. Oftewel: zelfs al beschik je over de hoogwaardigste hardware en beveiliging, dan nog ben je kwetsbaar. De mens kent namelijk geen grenzen als het gaat om werken met data. De overige onderdelen in de toplijst van grootste bedreigingen: server-, storage- en applicatiefouten, stroomstoringen en gebruikspieken. Neem de gemiddelde kosten van downtime: 163.674 Amerikaanse dollars per uur, volgens de Aberdeen Group. Wat zijn jouw kosten of die van je klant bij een uur downtime – weet je dat?
Een recovery-plan is dus minstens zo belangrijk als alleen een veiligheidsnet.

Naast storingen, fouten en pieken is daar het immer dreigende gevaar van schadelijke aanvallen op je data. Of het nu gaat om malware, phishing of geëxploiteerde onveiligheden in applicaties, data-inbreuken zijn nog steeds een zeer grote bedreiging. Paul McGlaughlin, directeur IT Production Services bij Sony, sprak met de Wall Street Journal over inbreuken en downtime. De bekende aanval op het bedrijf in 2014 zorgde ervoor dat data verloren ging en het bedrijf bekend stond als extreem kwetsbaar. Als er ook maar een ding te leren is van wat er is gebeurd bij Sony, dan is het dat je beste optie is om “regelmatig je disaster recovery- en businesscontinuïteitsplannen te testen, zodat teams geen onbekende procedures aan het uitproberen zijn midden in een crisis”, aldus McGlaughlin.

Echter, we moeten niet altijd zo snel zijn in het beschuldigen van hackers. In de recente gevallen van United Airlines en NYSE lag het ware probleem bij een slechte IT-infrastructuur of ouderwetse apparatuur. In speculaties van buitenaf ging het al snel over verschillende scenario’s. United meldde uiteindelijk dat de downtime was veroorzaakt door ‘een issue met een router’ en dus niet door een sinistere hackersgroep. Zoals Rob Rae, vicepresident Business Development van Datto, betoogt in zijn recente blogpost: “Neem de grote multinationals en combineer die met oude technologie. Voeg mensen (oftewel: menselijke processen) toe en je hebt het recept voor een ramp.”

Kijken we nu naar de belangrijkste oorzaken, dan is de vraag niet of je downtime gaat meemaken, maar veel meer hoe lang die gaat duren en hoe snel je kunt terugkeren naar de normale situatie? 

Door: Arne van Balgoijen, product marketing manager bij Portland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!