Witold Kepinski - 26 augustus 2015

Patiënt deelt zorgervaring via iPad in Meander Medisch Centrum

De patiënt mag het vertellen. Met die gedachte is Meander Medisch Centrum gestart met een nieuwe manier om de ervaring van de patiënt te achterhalen. Via het beantwoorden van vragen op een iPad kunnen mensen laten weten hoe ze hun bezoek aan het ziekenhuis hebben ervaren. Met de resultaten hoopt het ziekenhuis continu de zorg verder te verbeteren. Het traject is uitgevoerd door PPP-Zorg. Het bedrijf Inforay in Leusden geeft de licenties af. Ook ode eigen I&A afdeling bvan Meander is betrokken bij dit project.

Op elke polikliniek staan nu zuilen met iPads opgesteld. Na het bezoek aan een specialist kan de patiënt op het scherm negen vragen beantwoorden. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over de wachttijd, de ontvangst en de klantgerichtheid. Het invullen neemt maximaal twee minuten in beslag De antwoorden worden direct verwerkt in grafieken en tabellen. Het management van de afdeling kan de uitkomsten direct inzien en indien nodig actie ondernemen. Bijvoorbeeld wanneer de wachttijd als te lang wordt ervaren. De nieuwe manier van tevredenheidsmeting heeft nu al positieve effecten: meer inzicht in de beleving van de patiënt, effectiever werken en meer feedback voor de medewerkers.

Enkele grote ziekenhuizen in Nederland werken reeds met deze digitale vragenlijsten. Meander Medisch Centrum heeft vorig jaar een proef uitgevoerd op de kinderafdeling. In het najaar van 2015 komen de vragenzuilen ook te staan op afdelingen als Spoedeisende Hulp, Radiologie & Nucleaire geneeskunde, het opnameplein en de dagbehandeling. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!