Redactie - 02 september 2015

Hoe kun je continue beschikbaarheid van je gegevens waarborgen?

Niets is 100 procent betrouwbaar en zelfs de grootste bedrijven met de beste plannen worden soms getroffen door downtime. Google liet onlangs in een 'incident report' weten dat er vier opeenvolgende blikseminslagen zijn geweest in de elektrische installaties van haar datacenter in Saint-Ghislain, België. Dit incident veroorzaakte een dataverlies van 0,000001%, twaalf uur downtime en ongemak voor Europese gebruikers. Maar gelukkig had Google een goede strategie achter de hand om te kunnen reageren op zo’n gebeurtenis. De informatie werd gerepliceerd op meerdere servers zodat volledig dataverlies kon worden voorkomen.

Zo’n inslag in het datacenter, zoals bij Google, kan iedereen overkomen en helaas beseffen bedrijven pas in dit soort kritieke situaties wat de waarde is van een goed disaster recovery plan. Gelukkig voor haar gebruikers had Google zo'n plan en daarvoor verdient het alle lof. Gezien de hoeveelheid data en verkeer dat het bedrijf moet beheren, had het incident veel grotere gevolgen kunnen hebben. Het laat zien hoe belangrijk beschikbaarheidsoplossingen zijn in het moderne bedrijfsleven.

Interne (zoals stroomuitval of nalatigheid) en externe incidenten (bliksem of overstroming) kunnen elk bedrijf beschadigen. Belangrijke gegevens kunnen verloren gaan waardoor klanten ontevreden worden en uiteindelijk opstappen. Het moderne bedrijfsleven heeft geen geduld en vereist een zogeheten RTPO (Recovery Time and Point Objective) van minder dan 15 minuten. Google was na 12 uur weer online, wat veel gebruikers ontevreden stemde. Er zit vaak een verschil in de vraag van gebruikers en hetgeen IT kan bieden. Dit wordt een ‘kloof in de beschikbaarheid’ genoemd. Dat verschil dwingt de IT-afdeling om slimmer te handelen en ervoor te zorgen dat de cruciale gegevens en applicaties altijd beschikbaar zijn. Hiervoor zijn beschikbaarheidsoplossingen nodig.

Een solide beschikbaarheidsstrategie stelt bedrijven in staat informatie na een ramp binnen enkele minuten weer beschikbaar te hebben. Deze strategie bevat ook een priorisering van technologische en menselijke activiteiten. Het is belangrijk deze uitdaging aan te gaan met behulp van moderne oplossingen die het juiste niveau van beschikbaarheid in het datacenter bieden. Ook moeten organisaties de 3-2-1-regel volgen: drie kopieën van gegevens op, in ieder geval, twee typen opslag, waarvan één op een andere locatie wordt bewaard.

Als gevolg van vijftien incidenten per jaar lopen bedrijven gemiddeld bijna tien miljoen euro schade op, afhankelijk van de specifieke toepassing en de hoeveelheid verloren data . Door te kiezen voor een goede oplossing kunnen bedrijven niet alleen het risico van verlies en het niet kunnen herstellen van data minimaliseren, maar ook de beschikbaarheidskloof overbruggen, waardoor de theorie van de ‘Always-On Business’ in praktijk kan worden gebracht. Google is een geweldig voorbeeld van hoe bedrijven moeten denken en handelen, maar zelfs zij kunnen de hersteltijd verlagen.

Ronald Ooms, Vice President North East EMEA bij Veeam

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!