Retail industrie vindt big data het belangrijkst

08-09-2015 | door: Redactie

Retail industrie vindt big data het belangrijkst

Teradata, een big data analytics en marketing applications onderneming, heeft een onderzoeksrapport uitgebracht over de status van big data analytics in 6 sectoren wereldwijd. Het onderzoek is door Forbes Insights ontwikkeld en gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.

Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als business waarde van big data investeringen bevestigd worden.

Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics, en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90% van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad.

“Het is fantastisch om te zien dat bedrijven die big data technologie gebruiken nu ook werkelijk de impact zien die al langere tijd voorspeld werd,” zegt Chris Twogood, Vice President Product & Services Marketing bij Teradata. Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38% een top 5 prioriteit is.”

Executives uit de ondervraagde sectoren zagen een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retail industrie vonden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54%), nieuw product aanbod (52%) en het verkopen van data aan externe partijen (40%). 

C-suite sponsoring De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat C-suite sponsorship essentieel is. Meer specifiek:

Meer dan 50% van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.

In organisaties waar big data als top 5 prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel data gebruik werd genoemd als uitdaging.

“Ondanks de gerapporteerde vooruitgang in big data gebruik, zijn er nog veel uitdagingen – vooral ten aanzien van bedrijfscultuur. Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben,” aldus Matt Ariker, Chief Operating Officer Consumer Marketing bij McKinsey.

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan 50% van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, Power-Point slides, Word documenten en SMSjes). Naast het verkennen van deze nieuwe data types, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

Voor het Forbes Insights Research Report, klik hier

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Big Data