Redactie - 19 september 2015

Kansen voor Nederlandse ondernemers in Spanje

De handelsantenne van de Nederlandse overheid in het buitenland, zo ziet de Netherlands Business Support Office (NBSO) in Spanje zichzelf. NBSO is een toevoeging op het bestaande netwerk van ambassades en consulaten en heeft een handels bevorderende functie. Jasper van Dorrestein, directeur van het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Barcelona: “Wij helpen Nederlandse bedrijven met internationale ambities in de landen waar wij actief zijn. Dit doen we gratis.”

NBSO's zijn wereldwijd te vinden, ook in landen waar geen ambassade of consulaat is. Spanje is daar een goed voorbeeld van. “We helpen Nederlandse exporteurs bij het vinden van zakenpartners, maar ook met informatieverstrekking en het mobiliseren van ons lokale netwerk.”

“Wij bestaan zolang er voldoende ondernemers zijn die aspiraties in het buitenland hebben. NBSO Spanje helpt voornamelijk kleine en middelgrote bedrijven. Ook helpen ze veel startups. “We zien dat grote bedrijven de weg naar professionele hulp bij het opstarten van hun activiteiten in het buitenland zelf vinden.” Hebben organisaties meer geavanceerde vragen dan de lokale NBSO kan beantwoorden, dan helpt de NBSO de ondernemer in contact te komen met consultants die hen verder helpen.

Zakelijk klimaat in Spanje

Van Dorrestein vindt het lastig om over één Spaanse markt te praten. “De verschillen tussen de regio's zijn groot.” Van Dorrestein legt uit wat het verschil is tussen de hele Spaanse markt, de economische omstandigheden in Catalonië en hoe de situatie in de stad Barcelona is. “Spanje in het geheel krabbelt snel op uit de crisis. Ik zie dat de kansen op zakelijk gebied nu heel gunstig zijn. Ik ben hierheen gestuurd 'op hoop van zegen'. Spanje is een doelmarkt met een zeer sterk en drastisch gewijzigd bestedingspatroon.”

“Consumentenvertrouwen is ook sterk veranderd. In een land waar zoveel veranderingen plaatsvinden, kun je als Nederlandse ondernemer het ene na het andere gat in de markt schieten. Er is weinig kapitaal, de interne markt is nog zwak. Met Nederlanders kun je snel goede afspraken maken die nagekomen worden. Dat is voor de Spanjaard heel interessant, maar dat levert hij zelf vaak niet. Zo zie ik Nederlandse succesverhalen in Spanje ontstaan. De positieve ontwikkelingen en  kansen zie ik cross sectoraal plaatsvinden. Het geldt voor de lifescience sector, maar ook voor de ICT, automotive en food.”

“Catalonië is een verhaal op zich. Een economisch zeer sterke regio. Er wonen zeven miljoen mensen, maar de regio is goed voor een vijfde van het nationaal product. Een kwart tot een vijfde van de bestaande export is afkomstig uit Catalonië. Negentig procent hiervan komt uit de regio Barcelona. De regio kent een hoge werkloosheid, net als de rest van het land, maar toch is het één van de meest kapitaalkrachtige zones. De andere economisch sterke regio's zijn Valencia, Madrid, Baskenland en de Balearen.”

“Barcelona is een soort bel binnen Spanje, waar jaar na jaar winst wordt gemaakt. Hoewel de economie van Barcelona natuurlijk grotendeels draait op toerisme, is ook de ICT een belangrijke economische pijler van de stad. Barcelona is buitengewoon succesvol in citymarketing. De stad wil zich steeds meer profileren als een zakelijke bestemming. Zo vindt ieder jaar het Mobile World Congress plaats, maar ook Gartner en andere grote IT-evenementen. De stad krijgt jaarlijks 7 miljoen bezoekers te verstouwen, waarvan de helft zakelijk is. De laatste vijf jaar zie je dat de stad zich hiermee steeds meer weet te profileren.”

Vorig jaar organiseerden we een handelsmissie met 12 IT-bedrijven, om te kijken hoe interessant Spanje is om je te vestigen als ondernemer. De resultaten van die handelsmissie waren buitengewoon positief. Er zijn bedrijven in big data die hier hele goede zaken draaien. Hogescholen en universiteiten hier leveren hele goede IT-ers af.

Kansen

Spanjaarden zijn niet erg goed in exporteren en het spreken van buitenlandse talen. De Nederlandse handelsgeest, kennis van markten en export, buitenlandse talen, kan hier goed van pas komen.

Door de enorm hoge jeugdwerkloosheid zijn er veel afgestudeerde academici met goede kennis die je voor een schappelijk salaris in dienst kunt nemen. Er loopt hier zoveel kennis rond die niet verzilverd wordt.

Er zijn al veel bedrijven die hebben geleerd dat deze academici moeilijk aarden in andere landen, vanwege hun gebrek aan kennis van het Engels. Ze vinden moeilijk aansluiting. Het werkt meestal beter om ze in Spanje te laten werken. De technische kennis is hoogwaardig, maar ze krijgen het niet geïnternationaliseerd.

Leren in Spanje

Wat Nederlanders moeten leren als ze zakendoen in Spanje, is dat zakendoen hier een hele persoonlijke aangelegenheid is. “Je moet langskomen, langskomen, langskomen. Ze moeten weten wie je vader en moeder waren, of ze goed waren in de oorlog, uit welke streek je komt. Ook de hiërarchie is heel anders dan wij gewend zijn. Als je denkt zaken te gaan doen, dan spreek je bijna nooit met degene die de beslissing moet maken. De Spanjaard heeft altijd een baas, en de baas maakt de beslissing. Wil je graag zaken gaan doen in Spanje? Zorg dat je zo snel mogelijk een goede Spanjaard vindt. Die kun je meenemen naar je zakenpartners.”

“Omdat wij een neutrale partij zijn, hebben we snel een hoogwaardig netwerk op kunnen zetten. Ook hebben we goede contacten met de Spaanse autoriteiten. We hebben veel vrienden gemaakt de afgelopen drie jaar. Ondernemers kunnen daar profijt van hebben.”

Executive-People.nl en Dutch IT-channel zijn exclusief media- en eventpartners van Gartner Symposium/ITxpo Barcelona 2015. U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive People code MPSYM2 die een korting geeft van € 500 euro.

Registreren? Klik hier

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!