Witold Kepinski - 18 september 2015

D-Link wil sneller internet op de basisschool

Alle mooie plannen voor een verdere digitalisering van het onderwijs ten spijt; naar schatting 900 duizend Nederlandse kinderen op de basisschool hebben gebrekkig internet, zo waarschuwde de PO-Raad onlangs. D-Link, fabrikant van ( draadloze) netwerkproducten, heeft de oplossing. “Wij hebben twee bundels waarmee scholen voor een geringe investering wél klaar zijn voor de toekomst”, vertelt Peter-Paul Bénard, country manager van D-Link Nederland.

Volgens Bénard ligt de kracht van het Taiwanese D-Link al sinds de oprichting in 1986 in het middensegment. “Grote corporaties en enterprises zijn niet zo interessant voor ons. Scholen des te meer. Als wij in de krant lezen dat volgens de sectororganisatie voor het primair onderwijs, de PO-Raad, 900 duizend kinderen op Nederlandse basisscholen kampen met slecht internetbereik, dan zien we een probleem dat D-Link als geen ander kan oplossen. Via onze gecertificeerde partners bieden we sneller en beter internet aan, waarbij scholen kunnen kiezen uit twee bundels met wifi-oplossingen. De bundels zijn op maat gemaakt voor het primair onderwijs: basisscholen met acht tot tien lokalen. Praat je over middelbare scholengemeenschappen met soms wel honderd lokalen, dan wordt het een veel groter project. Dat is wat wij noemen een 'taylor made' verhaal, daar gaat deze propositie niet over.”

Het aantal online lesmethodes neemt toe en vanaf 2018 staat in het basisonderwijs een digitale eindtoets op het programma. De bundels zijn dan ook geen overbodige luxe, meent Bénard. “De eerste bundel is een instapmodel: acht access points, een controller, een switch en een licentie. Daarmee heb je stabiel, veilig en betrouwbaar internet op basis van wireless N-technologie. Exclusief advies en installatie betaalt een basisschool daarvoor 2.299 euro. Bundel 2 is een high-end bundel met eveneens acht access points, een controller, een switch en een licentie, maar dan op basis van wireless AC-technologie. Die bundel kost 3.599 euro, maar is dus gebaseerd op de nieuwe, iets sterkere standaard AC, die bijvoorbeeld ook de nieuwe iPhones aankan. Dan zul je zeggen: hebben kinderen op de basisschool tegenwoordig een iPhone? Nee, maar vergis je niet in het toenemende aantal tablets die worden gebruikt in het onderwijs, ook in het primair onderwijs.”

100 procent channel play

Het project is een goed voorbeeld van hoe D-Link heel gericht producten en oplossingen lanceert voor specifieke segmenten in de wireless markt, vindt Bénard. “D-Link benadert scholen zelf, maar de uitlevering gaat volledig via resellers. D-Link heeft één centraal punt waar leads van scholen binnenkomen, die we vervolgens onder onze resellers verdelen. We hebben verschillende partners speciaal hiervoor opgeleid. Resellers hebben de juiste tools in handen gekregen en maken gebruik van portals voor aanvullende informatie. Het is heel belangrijk dat ze goed in kaart hebben hoe de omgeving van een school eruit ziet, zodat wij elektronisch kunnen aangeven waar en op welke punten de access points moeten worden opgehangen om de dekking in de hele school optimaal te krijgen. Een groot deel van de communicatie verloopt trouwens via distributeurs, die we hebben gevraagd om deze boodschap nog eens extra te ventileren. Onder andere Copaco en Tech Data hebben het opgepikt.”

De noodklok van de PO-Raad is vast ook gehoord door andere aanbieders van wifi-oplossingen voor het onderwijs. Waarom zou een reseller specifiek kiezen voor de bundels van D-Link? “Allereerst prijstechnisch”, antwoordt Bénard. “Wij zetten een behoorlijk scherpe prijs in de markt, en dat is met de dalende onderwijsbudgetten van dit moment een belangrijk wapen in de strijd. Iets anders: in onze producten zitten geen verborgen kosten. Anders dan andere merken rekent D-Link voor de geleverde apparatuur geen jaarlijks terugkerende kosten. Klanten betalen bij ons in één keer de prijs waar het om gaat en daarna moet alles het gewoon doen. Voor de school moet het zo transparant mogelijk zijn: één fixed bedrag. Natuurlijk kan een reseller zelf een managed service dienst leveren achter deze oplossing, bijvoorbeeld om scholen nog meer werk uit handen te nemen. Of gelijk maar de hele bekabeling aanpakken met Cat7 kabels. In die gevallen komen er wel kosten bij, maar dat is iets tussen de school en de betreffende reseller.”

publish2connect afbeelding

Gecertificeerd en flexibel

Resellers worden allemaal getraind en gecertificeerd. Ze kennen de producten, dat mag volgens Bénard geen probleem zijn. “Natuurlijk kom je in specifieke situaties altijd vragen tegen waar je niet op rekent, maar dat lossen we op. Ook flexibiliteit is belangrijk bij dit soort projecten. Vragen om support vanuit scholen worden opgevangen door de reseller, maar we hebben ook supportlijnen als scholen rechtstreeks contact willen opnemen met ons als leverancier. Wij bieden een standaard garantie op deze oplossingen en onze resellers gaan over de service level agreements. Wij vinden het belangrijk dat we genoeg ruimte laten voor de reseller om zelf z'n services in te vullen. Je kunt beter niet alles voor 'm afdekken, je moet daar een mix in vinden, vinden wij.”

D-Link levert inmiddels aan verschillende basisscholen in IJsselmonde. “Er zijn ongeveer zevenduizend basisscholen in Nederland, dus de markt is er”, besluit Bénard zelfverzekerd. “Dit project wordt bovendien gepusht door de Algemene Vereniging van Schoolleiders, dus via verschillende kanten proberen we dit voor elkaar te boxen. Of we ditzelfde 'kunstje' gaan kopiëren naar andere segmenten? Ongetwijfeld, afhankelijk van wat daar de behoeftes zijn. Voor campings en hotels kun je denken aan vergelijkbare oplossingen. Ook grotere onderwijsinstellingen komen wellicht in beeld, maar dan praat je wel over grotere oplossingen. Daarvoor zijn deze bundels niet toereikend.”

Door: Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk

Dlink_flyer_HR_zonder.pdf

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!