Redactie - 25 september 2015

Maakt Windows 10 Microsoft terug relevant in de mobiele markt?

Windows 10 is een welkome update naar een modern en flexibel besturingssysteem. Maar of het Microsoft terug relevant kan maken in de mobiele markt, is verre van zeker.

Theoretisch gesproken zit het wel snor met de strategie achter Windows 10. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft werd ontwikkeld als een universeel systeem dat zowel op pc, smartphone als tablet draait, en dat zich automatisch aanpast aan het toestel waarop u werkt.

De Windows 10 apps die u gebruikt, kunnen probleemloos met elkaar praten, over de verschillende platformen heen. De muren tussen het mobiele besturingssysteem (het vroegere Windows Phone) en de desktopversie (het vroeger Windows 8.1) werden met andere woorden volledig gesloopt.

Klinkt goed? Dat is het ook. Maar zal het volstaan om Microsoft terug relevant te maken in de mobiele markt? Dat is een ander paar mouwen. Waarom zouden tevreden mobiele gebruikers uit het ecosysteem van Google (Android) of Apple (iOS) immers overstappen naar een mobieltje dat draait op Windows 10?

Microsoft heeft niet alleen zijn reputatie tegen (Windows Phone was een flop met een wereldwijd marktaandeel van 3 procent en een hele resem apps van bedenkelijke kwaliteit), het lijkt er ook op dat Redmond flink gaat snijden in zijn smartphone-aanbod. Het nieuwsagentschap Bloomberg citeert een bron dicht bij het dossier die oppert dat Microsoft wil afklokken op maximaal zes nieuwe Windows 10 toestellen per jaar (de helft van het huidige aanbod): twee in de low end, twee in het middensegment, en twee high end-telefoons.

Tel daarbij de vele duizenden ontslagen in de telefonietak van het bedrijf (bij het vroegere Nokia dus), en je kan je niet van de indruk ontdoen dat Microsoft geen al te grote ambities meer heeft in mobiele telefonie. Misschien verlaat het die markt wel op termijn, het zou ons niet verbazen.

Op zich hoeft dat allemaal nog niet echt problematisch te zijn, maar je geeft zo wel het slechte voorbeeld. Ook de andere telefoonbouwers en partners van Microsoft zullen zich immers beginnen af te vragen of het nog wel zin heeft om mobieltjes te ontwerpen die draaien op Windows 10.

In België (en in enkele andere Europese landen) kon Windows Phone een bescheiden succesje boeken met een marktaandeel van rond de 10 procent. De reden? Het grote aanbod goedkope telefoons en de populaire 'Nokia'-brand. Maar hoe ga je je gebruikersbasis behouden of zelfs uitbreiden als je knipt in je assortiment en je de Nokia-brand vervangt/moet vervangen door het Microsoft-merk?

Ook hier weer draait alles rond het publiek dat Microsoft zal kunnen bereiken. Als er straks geen tientallen Windows 10-telefoons opduiken in alle mogelijke prijscategorieën, en als er tegelijk geen tientallen miljoenen mobiele Windows 10-gebruikers volgen, kan je je de vraag stellen of de 'universal Windows apps'-strategie geen maat voor niets is.

Heeft het zin om de nieuwe API te gebruiken en je apps beschikbaar te maken voor alle platformen als er slechts een beperkt aantal Windows 10-telefoons in omloop is? En als je met de universele Windows apps enkel desktopgebruikers bereikt, blijf je dan als ontwikkelaar niet beter bij de goede oude Win32 API in plaats van je een nieuwe manier van werken eigen te maken?

Om écht zinvol te kunnen zijn hebben de universele Windows apps met andere woorden een sterk telefoonplatform nodig. In die zin is het dus best vreemd dat Microsoft net nu minder gaat investeren in zijn telefonietak en het vroegere Nokia bijna helemaal ontmantelt, en dat de mobiele variant van Windows 10 pas later op het jaar geïntroduceerd wordt.

Als Windows 10 geen potten breekt op de mobiele markt, kan de 'universele' droom allicht snel weer worden opgeborgen. Dat is al zeker het geval als Microsoft helemaal uit de smartphonemarkt stapt en de Windows-telefoons volledig overlaat aan zijn partners. In een dergelijk scenario is Windows gedoemd om een besturingssysteem voor de desktop te blijven.

Die desktop zal wel altijd blijven bestaan, maar het is overduidelijk dat het belang van traditionele computers vermindert. Als het bedrijf van Bill Gates écht relevant wil blijven, zorgt het er dus maar beter voor dat het nieuwe Windows platform ook op mobieltjes zijn gebruikers vindt.

De troepen van Satya Nadella hebben natuurlijk diepe zakken en kunnen in principe zwaar investeren in sales en marketing. Het bedrijf zal er ook alles aan doen om zijn Windows 10-telefoons te pushen via de bedrijfswereld, waar de grootste klanten zitten, en waar het de meeste kans maakt op succes.

Het idee dat je bedrijfsapps niet enkel op de pc, maar ook op de tablet en op de smartphone kan gebruiken, moet de werkgevers als muziek in de oren klinken. Dat de Windows 10-telefoons op hetzelfde systeem draaien als de bedrijfspc's, evenzeer.

Het valt dus nog even af te wachten in welke richting het schip zal keren. Als Microsoft straks met enkele knappe flagship-telefoons op de proppen komt en als de OEM-partners het gat kunnen opvullen aan de low end, dan bestaat de kans dat Microsoft toch zijn publiek - én zijn relevantie - terugvindt. Maar momenteel is dat nog verre van zeker.

Door: Frederik Tibau, redacteur bij Data News

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!