Wouter Hoeffnagel - 30 september 2015

CBP tikt pakketbezorgdienst op de vingers wegens privacyschending

Wie een extra service wil leveren aan klanten moet hierbij altijd goed op de privacywetgeving letten. In sommige kan deze extra service leiden tot overtredingen van privacywetgeving. Een voorbeeld is het transportbedrijf NE DistriServices, dat klanten de naam en locatiegegevens van pakketbezorgers doorgaf. Daarnaast wilde het bedrijf een foto van de pakketbezorger aan de klant gaan verstrekken. Het bedrijf is door het College bescherming persoonsgegevens (CBP) op de vingers getikt.

Na een bestelling te hebben geplaatst konden klanten van NDS via een beveiligde online portal zien door wie het pakket bezorgd zou worden en waar de betreffende bezorgen zich op dat moment binnen een bepaalde straal vanaf het bezorgadres bevond. Hierbij werd dus niet de bestelling, maar de bezorger zelf gevolgd. Dit moest klanten een veiliger gevoel geven, aangezien zij wisten wie zij hoe laat aan hun deur konden verwachten.

Het CBP stelt echter dat de werkwijze in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het is volgens de privacywaakhond niet toegestaan de achternaam, voorletters en locatie van pakketbezorgers te verstrekken. Ook het tonen van foto’s van pakketbezorgers, waarvoor de bezorgdienst plannen had, is volgens het CBP in strijd met de Wbp. De verwerking van de foto kan volgens het CBP, zeker in combinatie met de persoonsgegevens die verstrekt werden, leiden tot een ‘nog grotere inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken personen’. De pakketbezorgdienst heeft zijn werkwijze inmiddels veranderd.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!