Redactie - 09 oktober 2015

Branch Metrics gaat voor deeplink 2.0

Soms kom je van die oplossingen tegen waarbij men zegt: waarom is daar niet eerder aan gedacht? Het kleine in Sunnyvale gevestigde bedrijf Branch Metrics, is zo’n voorbeeld. Een paar Stanford studenten zochten een oplossing om hun studieschuld te financieren en kwamen in mei 2014 met Deepview op de proppen, een oplossing waarvan iedereen nu zegt: dat moeten we hebben! In augustus 2015 waren er al 280 miljoen gebruikers.

Het probleem dat Deepview (deeplinks that just works) oplost is even simpel als complex. Als iemand op een website een item vindt dan kan hij dat met andere delen door de weblink, al dan niet verkort, te delen. Deze zogenaamde deeplink geeft de ontvangende partij dan de directe verwijzing naar het object. Branch Metrics gaat hier mee verder door de optie aan te bieden om binnen een app een link aan te maken. Dan wordt het mogelijk om bijvoorbeeld een item van eBay of Amazon dat in de app gevonden, is direct met een andere appgebruiker te delen. De deeplink kan via email, SMS of elk ander communicatiekanaal gedeeld worden. De Deepview link zorg ervoor dat de gebruiker via zijn app op de juiste plaats terecht komt. Indien de app niet op de smartphone geïnstalleerd is, landt de gebruiker op de mobiele website met het object en krijgt de uitnodiging om de app te installeren. Om dit alles mogelijk te maken moet de app developer de SDK met bijbehorende API gebruiken, een optie waaraan geen kosten verbonden zijn. Is de optie eenmaal ingebouwd, dat gaat een nieuwe wereld voor de gebruiker open.

Toch zegt mede oprichter Alex Austin (foto), het einddoel is nog niet bereikt. "Weliswaar lossen we hier de laatste barrière in de nog zo jonge app wereld (apps bestaan pas 8 jaar) op, we zijn pas echt tevreden als we van Apple en Google de ruimte krijgen om via onze link ook de gewenste app voor de klant te installeren. Nu moeten mensen via de appstore de app waarna verwezen wordt installeren als ze hem niet hebben. Dat wordt nog een moeilijke klus want zowel Apple als Google houden hun app store zo gesloten mogelijk."

Branch Metrics heeft daarmee een tool ontwikkeld die traditionele communicatiekanalen op de pijnbank legt, want hun dashboard maakt haarfijn zichtbaar wie via welk kanaal (Facebook, Twitter, email, SMS etc) een app is gaan gebruiken. SMS blijkt het kanaal te zijn dat het beste werkt, hier is de hoogste conversie haalbaar. Zelfs persoonlijke redeem codes kunnen via dit Deepview mechanisme verdeeld worden. Alex roept alle app developers op zijn SDK te gebruiken en het verhaal verder te vertellen. Gratis code die de (zakelijke) app beleving een nieuwe dimensie geeft.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!