Analytics is pas succesvol als het herhaalbaar en robuust isAnalytics is pas succesvol als het herhaalbaar en robuust is
10-10-2015

Analytics is pas succesvol als het herhaalbaar en robuust is

Innovatie staat tijdens het SAS Forum, het klantevenement van softwareleverancier SAS, centraal. Het begint al met de aankleding van het evenement, waar een 3D-achtergrond het podium siert. Maar als bedrijven echt succes willen behalen, dan is technologie en analytics an sich niet genoeg. Er moet een business model achter staan, zodat de resultaten herhaalbaar en robuust zijn.

Analytics is vergelijkbaar met de auto-industrie. Vroeger werden auto’s nog handmatig in elkaar gezet, maar de productielijn is vergaande mate geautomatiseerd, processen worden vereenvoudigd. Met die vergelijking spreekt Jeroen Dijkxhoorn, Director Analytical Platform Center of Excellence bij SAS, de ruim 1.300 aanwezigen tijdens het SAS Forum, 6 oktober in het NBC in Nieuwegein toe.

Vijf kritieke kenmerken van analytics

Hij introduceert de vijf kritieke kenmerken als je je analytics net zo gestroomlijnd wilt maken als de geautomatiseerde autofabriek. Op nummer vijf staat ‘just in time delivery’. “Als we onze processen op de juiste manier inrichten en data voorbewerken, dan staat je datawarehouse niet te vol met data waar je uiteindelijk niets mee gaat doen. Data wordt geleverd en opgeslagen op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt.”

Op de vierde plaats staat automation op grote schaal. “Je wilt niet in je dagelijkse operatie afhankelijk zijn van je datascientist, maar analytische modellen ontwikkelen waar eindgebruikers direct mee aan de slag kunnen. Wij zorgen bijvoorbeeld voor een groot aantal automatisch gegenereerde modellen, zodat de expert zich kan richten op die vijf procent waar hij echt voor nodig is.”

Niet continu naar IT

Op plaats drie staat transparantie. Daarmee bedoelt Dijkxhoorn het vereenvoudigen van analytics richting de eindgebruiker door bijvoorbeeld datavirtualisatie, visualisatie en selfservice datamanagement. “Eindgebruikers moeten niet continu naar de IT-afdeling om aan de slag te kunnen met beschikbare data.”

Operationaliseerbaarheid staat op plaats twee: uitkomsten moeten niet op zichzelf staan, maar ingebed worden in de operatie. Waarbij beslissingen worden verbeterd door onderbuikgevoelens te vervangen door feiten. Op de eerste plaats staat governance: wanneer gaat wat in productie en wie is daar verantwoordelijk voor? Om scherp te blijven, moet gestuurd worden op uitkomst. Om te kunnen blijven innoveren, moeten nieuwe modellen klaar staan.

Pacmed helpt huisartsen

Innovaties staan gedurende de hele dag centraal, zoals tijdens cases van Mobifo, DirectPay en Fairplan Online. Ook vertelt Willem Herter, deelnemer van de Denktank2014, over Pacmed. Voor deze service wordt geanonimiseerde data van patiënten geanalyseerd op atypische diagnoses. Zo kunnen huisartsen ontdekken welke behandelingen in het verleden met succes werden ingezet. Ze kunnen patiënten dan sneller helpen en patiënten hoeven niet de medische molen in.

David Shing, digital prophet bij AOL, vuurt tijdens zijn presentatie in hoge snelheid allerlei innovaties op ons af. Hoewel hij het zelf liever heeft over uitvindingen. Technologieën die blijven hangen, vervullen een basale menselijke behoefte. “We denken dat de jeugd van tegenwoordig een narcistisch stelletje is, maar dat is niet waar, ze zijn continu op zoek naar contact. Wij denken dat het een populariteitswedstrijd is, maar het enige wat zij willen is geluk.”

Niet Google Glass, maar de Power Suit

Uitvindingen die hij benoemt zijn bijvoorbeeld wearables. Niet de Google Glass, maar technologie die in kleding wordt gestopt. Zoals de Power Suit, waarbij de chip van een VISA-kaart in de mouw verstopt zit. Alles is tegenwoordig verbonden, zelfs de speen van je baby. Of neem augmented reality. Toyota bedacht een spel waarbij kinderen in hun eigen cartoonauto op dezelfde weg als hun ouders rijden, maar dan in de cartoonversie.

Om deze innovaties voor je bedrijf te laten werken, is het cruciaal dat de data die voortkomen uit al die apparaten op de juiste manier op te slaan en te verwerken. Daarmee komen we weer terug bij het verhaal van Dijkxhoorn: “We moeten een lifecycle aanpak kiezen, waarbij resultaten robuust en herhaalbaar zijn.” Shing beaamt dat: “Hoe leuk de nieuwe uitvindingen ook zijn, technologie is pas disruptief als er een business model aan gehangen kan worden.”

Door Anne van den Berg

Terug naar nieuws overzicht

Tags

analytics