Redactie - 12 oktober 2015

HP ICT Infrastructuur garandeert Schipper Kozijnen hoge beschikbaarheid en continuïteit

De groei van familiebedrijf naar een landelijk opererende organisatie met meerdere vestigingen, zorgde ervoor dat Schipper Kozijnen de eisen en wensen ten aanzien beschikbaarheid aanscherpte. Samen met HP Silver Partner Giant ICT werd de oplossing gevonden in een redundant uitgevoerde ICT-infrastructuur, uitgevoerd op twee locaties. Giant ICT zorgde voor het ontwerp en de implementatie en is tevens verantwoordelijk voor het beheer van de ICT Infrastructuur. Dit betekent voor Schipper Kozijnen dat de continuïteit is gewaarborgd.

Schipper Kozijnen

Schipper Kozijnen, opgericht in 1969, is met drie broers als eigenaar, een echt familiebedrijf, waar KAM/ICT manager Nico van Schagen sinds 1985 werkt. Hij heeft het bedrijf en de fabriek zien groeien tot de landelijk opererende organisatie die het nu is. Het hoofdkantoor, een showroom en de fabriek bevinden zich in het West-Friese Opmeer. In Amstelveen, Zwolle, Gouda en Groningen zijn showrooms gevestigd. Totaal werken er 160 fte. Schipper Kozijnen biedt een totaalpakket rond kunststof en aluminium kozijnen, ramen, deuren en schuifpuien.

Van 2 pc’s naar 110 werkplekken

Deze groei betekent voor Schipper Kozijnen dat ze voortdurend bezig zijn met het optimaliseren van de processen en het verbeteren van kwaliteit. Dit heeft ook gevolgen voor de ICT-infrastructuur en het beheer. “Toen het bedrijf ging groeien, hebben we -inmiddels alweer vijftien jaar geleden- de samenwerking gezocht met HP Silver Partner Giant ICT,” vertelt Nico van Schagen bij Schipper Kozijnen. “Toen ik hier begon hadden we twee computers staan, nu hebben we 110 werkplekken te beheren,” zo duidt Van Schagen de mate van groei aan.

Uitval kost geld

“Inmiddels draait Schipper Kozijnen nog net geen 24/7 maar wel 12/6 en hebben we te maken met piekperiodes, zoals vlak voor de bouwvak. Dit stelt eisen aan de planning, momenten van onderhoud en de beschikbaarheid van data. Het bedrijf moet door kunnen draaien als er iets mis is. Deze continuïteit is noodzakelijk. Ook omdat de koppeling tussen kantoor en fabriek steeds sterker wordt. We hebben berekend dat het ons ruwweg twintigduizend euro per uur kost aan omzet als de apparatuur uitvalt,” zegt Van Schagen.

Redundantie

Daarom is samen met Giant ICT gekeken naar een goede oplossing om de continuïteit te waarborgen. Voor het verhogen van de beschikbaarheid is gekozen voor een redundant uitgevoerde ICT-infrastructuur. Zo zijn de HP core switches redundant uitgevoerd, maar ook de fysieke HP Proliant Servers en het SAN (HP StoreVirtual). “Er is dus een SAN in de fabriek geplaatst, en een SAN in het kantoor, de voormalige boerderij. Als er iets mis gaat in de ene locatie, neemt de andere locatie het direct en automatisch over, zonder dataverlies. “En het werkt uitstekend,” weet Van Schagen. “We hebben het getest door op kantoor gewoon de stekker er uit te trekken.”

Prettig zakendoen

“We hebben mensen van Giant ICT nodig voor een frisse blik van buiten naar binnen,“ licht Van Schagen toe. “Zij doen ervaring op bij andere klanten en kunnen die oplossingen bij ons inzetten. Het helpt ons buiten the box te denken. Ook denken ze mee op een kritische manier, ook als iets niet goed is, dan zeggen ze dat. Als er problemen zijn, wordt er goed gereageerd en zorgt Giant ICT voor een snelle en correcte terugkoppeling. Ze zijn erg flexibel.” Kortom, met Giant ICT is het prettig zaken doen. “We verstaan elkaar.” Ook de klik met de mensen is belangrijk. “Maar je kan het wel leuk hebben met elkaar, het moet wel werken.”

Storagestrategie voor MKB

Giant ICT heeft de kennis en kunde van HP-producten. Dat speelde een rol in de beslissing om de ICT infrastructuur in te richten op basis van HP. Net als het niveau van hun storagestrategie: “HP is uniek in hun storage- en serverconcepten. Het sluit goed aan bij het MKB en een groeiende organisatie als de onze en onze eisen ten aanzien van beschikbaarheid en flexibiliteit.” Naast het ontwerp en de implementatie, is Giant ICT verantwoordelijk voor het beheer. “Nieuwe versies worden geïnstalleerd, storingen worden snel opgelost.” In een SLA zijn de eisen en afspraken vastgelegd ten aanzien van ondersteuning bij storingen en incidenten en reactietijd.

Vooruit kijken

Schipper Kozijnen staat niet stil, en Van Schagen zeker ook niet. “Het belang van flexibiliteit neemt voor onze organisatie alleen maar toe. Er moet snel wat bij kunnen, en snel wat af. De directie heeft bepaalde managementinformatie nodig, die niet met een druk op de knop uit de systemen te halen is. De behoefte om gegevens tot informatie bij elkaar te brengen en nog meer te koppelen groeit. Daarom blijven we met Giant ICT kijken naar nieuwe technieken en mogelijkheden. Zodat we een toekomstbestendige ICT infrastructuur hebben én houden.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!