Redactie - 15 oktober 2015

Visma zet vaart achter erp-cloudplatform met nieuwe uitbreidingen

Een financieel pakket wordt vooral aantrekkelijk als je het vanuit de cloud combineert met andere bedrijfsprocessen. Dat zegt Richard Scheper, commercieel directeur small and medium enterprises bij Visma Software. De leverancier komt dan ook met steeds meer erp-modules bovenop financieel cloudpakket Visma.net. Met dank aan zijn partners.

Visma Software is vooral bekend van de boekhoudsoftware Accountview en erp- cloudplatform Visma.net. Het toevoegen van andere processen naast financiële was de volgende stap waarmee het team van Scheper zich de afgelopen tijd bezighield. De laatste maanden werd alles steeds concreter.

“De vaart zit er goed in”, vertelt de directeur. “Onze cloudfocus lag aanvankelijk bij Visma.net Financials. Deze financiële basis heeft zich in de praktijk zeker bewezen, maar er zijn weinig organisaties waarvoor het hierbij blijft. De meeste willen er ook andere onderdelen in. Tegenwoordig bieden we aanvullende oplossingen, zoals voor HRM/Payroll, projectmananagement en sinds kort Logistics. Begin 2016 volgt een uitbreiding speciaal voor business intelligence. Deze rollen we momenteel uit in onze thuismarkt Noorwegen.”

Inkoop, verkoop en voorraadbeheer

Visma.net Logistics is ontwikkeld voor de handelssector: ondernemingen die veel te maken hebben met inkoop, verkoop en voorraadbeheer. Vergeleken met andere pakketten biedt Logistics veel extra’s, zegt Scheper. Als voorbeelden noemt hij de verwerking van goederenlevering van fabriek aan klant (drop shipments), retourzendingen, kortingen en voorafbetalingen.

“Wat Visma.net Logistics vooral onderscheidt, is dat het een betaalbare volledige cloudoplossing met uitgebreide functionaliteit is. Je hoeft zelf niet te investeren in software, hardware en servers. De oplossing benader je op elk moment en elk tijdstip vanaf welk pc, tablet of smartphone dan ook. Dat is niet alleen handig voor mensen onderweg, maar ook binnen bedrijven zelf. Denk aan de magazijnmedewerker die met een iPad voorraden of prijzen controleert.”

Visma.net Logistics maakt de informatie bovendien inzichtelijk. Voor alle relevante functies binnen een handelsorganisatie biedt de oplossing uitgebreide dashboards. Volgens Scheper zijn inzichtelijke data cruciaal voor elke onderneming. “Iedereen verzamelt tegenwoordig steeds meer gegevens, er wordt veel geregistreerd. Daaruit moet je de juiste informatie halen. Vroeger gebeurde dat aan de hand van rapporten die je kon printen. Nu doen we dat met dashboards. Die tonen actuelere informatie op een heldere grafische manier.”

Met partners de lakmoesproef doorstaan

Inmiddels hebben we de eerste bedrijven met Logistics uitgerust, vertelt de directeur. “We hebben de lakmoesproef doorstaan. Met dank aan onze partners. We steunen immers op hun kennis van de markt.”

Visma leunt op twee soorten partners, legt hij uit. Enerzijds zijn het resellers en integrators die de oplossingen van Visma verkopen en implementeren. Zij hebben kennis van specifieke branches en de uitdagingen die daar spelen. Anderzijds zijn er bedrijven die hun eigen software via API laten communiceren met cloudplatform Visma.net en daarmee een unieke oplossing kunnen bieden voor uiteenlopende branches, zoals de productie-industrie, webshops, transport- en verzendbedrijven.

Scheper: “Visma.net helpt onze partners bij de uitbreiding van hun aanbod van advies, implementatie en technische ondersteuning. Ze kunnen om de oplossing heen diensten aanbieden en zich zo onderscheiden van de concurrent. Daarom zijn ze ook blij met de komst van uitbreidingen, zoals Logistics. De module stelt hen in staat zich te richten op handelsorganisaties, zoals Severa dat juist doet voor projectorganisaties.”

Partners moeten zich volgens de directeur wel anders organiseren. “Hun verkooporganisatie moet zich minder blindstaren op verkoop en omzet, maar juist op reeds vastgelegde, maandelijks terugkerende omzet. Daarom rekenen wij onze partners af op de abonnementswaarde en niet zo zeer op de feitelijke omzet op een specifiek moment. De abonnementswaarde is bovendien een goede indicatie van de klanttevredenheid. Ontevreden klanten leiden immers tot opzeggingen.”

Relatiedag

Scheper en zijn team organiseerden op donderdagmiddag 15 oktober in Naarden een relatiedag. Klanten en partners kregen er uitleg over de visie van Visma en kunnen zien wat de mogelijkheden zijn van modules zoals Logistics. “We willen iedereen graag persoonlijk informeren over de ontwikkelingen bij ons en in de markt. We stellen veel prijs op contact met de klant”, besluit hij.

Auteur: Diederik Toet

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!