Redactie - 28 oktober 2015

Veeam annonceert Managed Backup Portal for Service Providers

Tijdens VeeamON 2015, het datacenter availability-event van Veeam Software, dat na de succesvolle première van afgelopen jaar in Las Vegas nu van 26 t/m 29 oktober in diezelfde stad wordt geprolongeerd, annonceerde Veeam zijn Managed Backup Portal for Service Providers. De nieuwe portal moet in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar komen.

Veeam, leverancier van backup- en restore-oplossingen voor virtuele omgevingen, groeit nog steeds hard getuige de cijfers over het afgelopen derde kwartaal die CEO Ratmir Timashev tijdens VeeamON 2015 presenteerde (onder meer 49 procent groei over alle edities van Veeam Availability Suite, en 23 procent groei op binnengehaalde orders bij enterprise-klanten). Om bedrijven die steeds meer IT-zaken verhuizen naar de cloud te ondersteunen bij hun transitie, heeft Veeam ondertussen een robuust ecosysteem van resellers en partners opgebouwd; een ecosysteem dat wordt voorzien van de nodige tools om de eindklant nog beter van dienst te kunnen zijn.

De Veeam Managed Backup Portal for Service Providers die afgelopen maandag 26 oktober in Las Vegas aan de partners werd gepresenteerd, is een volgend product voor het kanaal waarmee serviceproviders de levering van hun door Veeam aangedreven backupservices (inclusief BaaS, Backup-as-a-Service) kunnen stroomlijnen, maar waarmee met name ook resellers die interesse hebben om de stap richting serviceprovider te maken hun voordeel kunnen doen. De tijd heeft geleerd dat het nog niet zo eenvoudig is om een succesvolle cloud-gebaseerde backupdienst op poten te zetten en de aangekondigde Veeam-portal moet dat een stuk makkelijker gaan maken. De nieuwe portal is geïntegreerd met Veeam Cloud Connect for Service Providers en vooralsnog alleen afgestemd op het Microsoft Azure-platform.

‘Business-in-a-box’
De aangekondigde Managed Backup Portal wordt ook wel omschreven als een ‘business-in-a-box’-oplossing. Ter ondersteuning van het beheer en de ‘billing’ biedt hij remote monitoring en remote management van klanten-backups voor serviceproviders, waarmee zij echte value-added services kunnen gaan leveren. Zowel het aanmaken en toevoegen van nieuwe klanten als het managen van de dagelijkse klanten-backups wordt een fluitje van een cent. En dat laatste kan op een veilige manier via een enkele poort over SSL/TSL plaatsvinden (een VPN is niet vereist). De oplossing biedt aan klantzijde verder de mogelijkheid tot zelf-monitoring en -configuratie. Zo kunnen klanten via de portal onder meer zelf gebruikers en locaties opvoeren, de gezondheidsstatus van hun backups in de gaten houden, en hun opslagverbruik monitoren.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!