Witold Kepinski - 10 november 2015

Data pas nuttig als er algoritmes worden gebruikt

IT-beslissers, zoals CIO’s en IT-managers, kunnen hun positie verbeteren als ze meer focus leggen op de krachtige mogelijkheden die ‘digital business’ biedt. Deze business is gebaseerd op connecties tussen mensen, dingen (Internet of Things), relaties en de waarde van algoritmes. De waarde van algoritmes, waarbij data-informatie wordt geanalyseerd die daarna actief kan worden ingezet om klanten en burgers beter van dienst te zijn, creëert meer waarde in de digitale economy of wel de ‘economics of connections. Dit is de boodschap tijdens het Gartner Symposium/ITxpo 2015 in Barcelona.

Een algoritme is een eindige reeks instructies die stap voor stap vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel of oplossing leiden. Het doel van een algoritme kan van alles zijn met een duidelijk resultaat. De CIO kan dit algoritme inzetten om de diensten naar klanten of burgers te verbeteren, aldus Gartner. Het creëren van waarde voor de klant is een kwestie van eigen kennis en openstaan voor meer samenwerking rond kennis en kunde. Hierdoor kunnen organisaties sneller transformeren naar een digitale organisatie. “Interconnecties, relaties en algoritmes definiëren de toekomst van het bedrijf”, aldus Peter Sondergaard (foto), senior vice president van Gartner Research tijdens zijn keynote waar enkele duizenden CIO’s, IT-leveranciers en IT-dienstverleners naar luisterden. "Dynamische algoritmen zijn de kern in de nieuwe interactie met de klant ", vervolgt Sondergaard. Hij adviseert CIO’s de waarde van algoritmen te berekenen en een algoritmisch businessbeleid op te zetten.

Relaties

Door meer vraag naar digitale oplossingen groeit de EMEA IT-markt in 2016 met 1,3 procent naar 1 biljoen dollar. Aangezien de omzet uit analoge business vlak is, verschuiven bedrijven hun strategie om meer digitale inkomsten uit digitale business te halen. De wereldwijde ‘digital commerce’ markt is jaarlijks goed voor meer dan 1 biljoen dollar omzet. Wereldwijde uitgaven voor Internet of Things-hardware wordt naar verwachting hoger. In 2016 wordt 2,5 miljoen dollar per minuut uitgegeven aan IoT, aldus Sondergaard, In vijf jaar zal elk uur een miljoen nieuwe apparaten online komen. Deze verbindingen creëren miljarden nieuwe relaties. Deze relaties zijn ontstaan, niet alleen dankzij de gegevens, maar algoritmes, zegt Sondergaard. De analist citeert bedrijven die dit al hebben gedaan: Amazon heeft een aanbevelingalgoritme die klanten betrokken houdt en aanzet tot kopen. De Dynamische algoritmes van Netflix - opgebouwd door middel van crowdsourcing – zorgt dat mensen blijven kijken.  "De algoritmische economie zal de volgende grote sprong zijn in de machine-to-machine evolutie van het internet der dingen", zegt Sondergaard. "Producten en diensten worden gedefinieerd door de verfijning van de algoritmen en diensten. Organisaties zullen worden gewaardeerd, niet alleen op hun big data, maar door de algoritmes die gegevens omzetten in acties, met effect naar klanten."

Give, Take and Multiply

CEO's verwachten extra inkomsten uit digitale producten en diensten te verdubbelen in de komende vier jaar. De CIO is daardoor belangrijker dan ooit. Daarom ziet de CEO de CIO vaker als een betrouwbare bondgenoot. Tegelijkertijd verwacht de CEO dat de CIO een beschermer, operator en innovator is. Dat kan de CIO bereiken door de dichtheid binnen en buiten de organisatie te verhogen onder het motto ‘Give, Take and Multiply’. Ofwel Geven (delen in plaats van weghouden van informatie), Nemen (pak alle informatie van verschillende bronnen vandaan) en Vermenigvuldigen (laat alle connecties gebruik maken van elkaars kennis waardoor meer waarde ontstaat). “Waarde heeft meerdere betekenissen”, aldus Gartner vice president Daryl Plummer. “Dat is kennis en inzicht die je vergaard. Of vertrouwde relaties die je opgebouwd met mensen. Uiteindelijk gaat het erom waarde te creëren voor klanten of burgers. Hoe meer contacten, hoe meer waarde je creëert. Zo heeft autofabrikant Tesla zijn kennis en patenten rond superchargers gratis gedeeld met andere bedrijven, zodat deze vooruitstrevende en kosteneffectieve technologie sneller wordt geadopteerd in de markt. Hierdoor kan Tesla zelf verder groeien.

De CIO als techinvesteerder

Sondergaard bespreekt ook de noodzaak van de overgang naar een digitale business. Digitaal zakendoen is mogelijk wanneer bedrijven zowel fysieke en digitale business doen. In deze omgeving, moeten CIO’s  ten behoeve van hun leiderschap de benadering van technologie en investeringen transformeren; werken met digitale leveranciers en een innovator zijn. Om een nieuw digitaal technologie-platform binnen de organisatie snel uit bouwen moet de CIO fungeren als ondernemende techinvesteerder, aldus Sondergaard. “Ze kunnen het beste investeren in kleine technologie startups die nuttige oplossingen en diensten voor de CIO ontwikkelen (vaak cloud-gebaseerd en on-demand). Koop een belang in hun toekomst en begeleid ze. Toonaangevende organisaties bouwen nu hun digitale platforms."

‘A control of Mindset’ , ‘Inertia’ en ‘Lack of Trust’ wegnemen

Om te groeien adviseert de Gartner managing vice president Lee Weldon drie obstakels weg te nemen die organisaties remmen in hun groei. Dat zijn: ‘A control of Mindset’ (te veel bedrijfsgedachtenpolitie), ‘Inertia’ (traagheid) en ‘Lack of Trust’ (gebrek aan vertrouwen). In plaats van controle moet er beïnvloeding plaatsvinden, traagheid moet worden weggenomen en argwaan moet worden vervaagd door vertrouwen. Gartner zegt dat de CIO daardoor een vertrouwde partner wordt van de CEO. Hierdoor krijgt de CEO ook gezag en respect binnen en buiten de IT-organisatie. Daardoor worden ze vaak ook leider of manager van digital businessteams, kunnen ze businessstrategie en modellen sneller aanpassen. Ze kunnen door intuïtieve denken sneller problemen oplossen doordat ze creatief zijn. Zeker als ze gebruik maken van de ‘algoritme economie’.

Vertrouwen

De traagheid binnen een IT-organisatie is op te lossen door het opheffen of afsplitsen van onderdelen, aldus Daryl Plummer. “Neem afscheid van legacy systemen als ze niet goed weken en te duur zijn. Laat andere mensen hun werk doen als ze beter zijn dan jij. Bijvoorbeeld mensen die in hun vrije tijd software ontwikkelen. Zij bepalen vaak hoe software in de toekomst wordt ontwikkeld. De CIO mag niet zijn innovatief vermogen, digitale strategie en onderscheidende algoritmes loslaten omdat dit de basis vormt voor connecties met andere afdelingen en mensen.” Argwaan moet binnen de organisatie plaatsmaken voor vertrouwen, een emotioneel iets aldus Gartner. “Het gaat erom dat werknemers en partners geconnecteerd zijn met jou en vertrouwen hebben in hoe je je gedraagt in de toekomst”, aldus Weldon. “De vier mantra’s om vertrouwen te wekken zijn het behalen van resultaten, voorspelbaar zijn, menselijke context begrijpen en zichtbaar zijn.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!