Visie: Goede ideeën moet je afdwingen

18-11-2015

Visie: Goede ideeën moet je afdwingen

Nieuwe baanbrekende ideeën komen niet zomaar je hoofd binnenwaaien. Of toch wel? Bestaat er een manier om innovatiekracht binnen je bedrijf te forceren? Echt innoveren begint natuurlijk bij een goed idee. Ideeën leiden tot concepten, concepten worden prototypes, prototypes worden een minimum viable product (MVP), en idealiter worden MVP’s weer nieuwe revenue earners. Dat kan je op twee manieren voor zorgen: Je kan wachten totdat er opeens, bij toeval, iets te binnen schiet. Maar je kan ze ook forceren.

PRIORITEIT

Dat eerste is niet echt proactief. Ik zie bijvoorbeeld veel bedrijven met innovatie-afdelingen die vooral scannen voor nieuwe ideeën - ze vliegen naar conferenties en praten met start-ups - maar hebben geen gestructureerd proces om zulke ideeën af te dwingen. Vandaag de dag is deze methode op zijn zachtst gezegd uiterst riskant. Er is te veel technologie, die ook nog eens ongevraagd op je af komt. Dit zorgt ervoor dat business-processen hevig verstoord worden. Innovatie in technologie zou je daarom tot een prioriteit moeten maken. De tweede manier, het afdwingen van ideeën, kan verrassend eenvoudig.

CO-CREATIE

Bij Mobiquity pakken we dit aan door te werken met start-ups uit ons ecosysteem. Let wel: dat doe je niet door eventjes in ze te investeren. Dat doe je door ze te betrekken in co-creatie-sessies. Nodig ze uit, samen met andere deelnemers uit je ecosysteem, en voer zo’n sessie met een vaste frequentie uit. Ik garandeer dat als je dat goed voorbereidt en met veel energie doet, dat dat elke maand een paar goede ideeën oplevert. Zo forceer je op een gezonde manier en zonder veel moeite de innovatiekracht van je bedrijf. 

PIZZADOOS

Let er wel op dat innovatie meer is dan een QR-code op een pizzadoos. Ik zie veel R&D-afdelingen die “iets met innovatie” moeten doen, en heel erg denken vanuit het product, of vanuit de beschikbare technologieën op de markt. Deze denkwijze gaat meestal niet verder dan “wat kan ik toevoegen?” Stel voor de verandering eens andere vragen. In het geval van de pizzadoos: wat betekent eten laten bezorgen eigenlijk? Wat betekent thuis eten? En wat betekent thuis zijn? Het gaat erom dat je de grens van het product of de service oprekt, en daarbinnen innoveert. Faciliteer deze denkwijze tijdens je co-creatie-sessies en je zult zien: hier komen verrassende dingen uit.

Onze nieuwe columnist Paul Piebinga is CEO van de Europese tak van het Amerikaanse Mobiquity inc. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam zorgt hij samen met het gehele het team digital minds voor de groei van activiteiten in Europa op het gebied van digitale enterprise–oplossingen. Daarnaast was Paul vice-president bij Cambridge Technology Partners (Benelux). Hij heeft zijn roots in de technology service wereld met voormalige posities bij EDS, Enexis en CTP. Bij Enexis zag Paul het daadwerkelijke potentieel en de impact van mobile die hem naar Mobiquity bracht. In zijn vrije tijd houdt Paul van fotograferen, reizen en spreekt hij inmiddels een goed woordje Chinees. 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

column