Redactie - 26 november 2015

COOLProfs promoveert de HR-afdeling

COOLProfs, specialist in het ontwikkelen van innovatieve maatwerkapplicaties, promoveert zijn HR-afdeling. Omdat de IT-dienstverlener op het standpunt staat dat het de mensen zijn die het verschil maken, wordt het werven, opleiden en ondersteunen van mensen voortaan verankerd in het MT en wordt Imelda Duivenvoorden als Consultant Development Manager daarvoor verantwoordelijk.

Met de organisatorische verandering wil COOLProfs, dat meer dan 70 medewerkers in dienst heeft, concrete invulling geven aan de waarde die het toekent aan zijn mensen. Door de verantwoordelijkheid voor de mensen naar het managementteam over te hevelen, wil de IT-dienstverlener HR nog meer tot een strategisch aandachtsgebied maken. Daarbij proberen ze generieke en standaard HR-instrumenten zoveel mogelijk te vermijden. In plaats daarvan staan ze een aanpak voor die specifiek op de eigen sector en de eigen organisatie is afgestemd. Dit betekent onder meer werven via het eigen netwerk en een kleine selectie van wervingspartners, en de opleiding en ontwikkeling van zijn mensen afstemmen op de behoefte van de individuele medewerker.

Om de verandering verder gestalte te geven, is HR veranderd in Consultant Development. Eric ten Harkel, algemeen directeur van COOLProfs legt uit waarom: ‘Omdat wij onze mensen niet beschouwen als middelen, is HR of human resources eigenlijk niet de term die de lading dekt. Bovenal zijn onze consultants individuen, met elk hun eigen doelstellingen, motivaties, emoties en behoeften. Het is aan ons om dat op een zodanige manier te ondersteunen dat ieder individu fysiek, emotioneel en cognitief welzijn ervaart, waardoor hij of zij tot betere prestaties komt. Naast IT-ontwikkeling besteden wij daarom veel aandacht aan de ontwikkeling van onze mensen.’

COOLProfs bevindt zich in de gelukkige omstandigheid dat bestaande en nieuwe opdrachtgevers elkaar bijkans verdringen om gebruik te maken van zijn diensten bij het ontwikkelen van innovatieve maatwerkapplicaties. Hoewel het verleidelijk is om de eisen aan nieuwe mensen daarom maar naar beneden bij te stellen, is Duivenvoorden er scherp op dat dit niet gebeurt: ‘Meer consultants betekent dat we meer opdrachtgevers zouden kunnen bedienen, maar kwaliteit gaat boven alles. De afgelopen vijftien jaar hebben we een goede naam opgebouwd doordat we altijd op tijd en binnen budget applicaties opleveren die daadwerkelijk bedrijfswaarde opleveren. Die reputatie wil je niet op het spel zetten.’

Om toch te kunnen voorzien in de vraag naar goede consultants, werkt Duivenvoorden samen met een werving- en selectiebureau dat zich richt op net afgestudeerde HBO’ers en WO’ers. ‘Zij weten precies aan welke eisen iemand moet voldoen wil hij een goede consultant voor COOLProfs zijn. Naast analytisch denkvermogen zijn dat vooral een klantgerichte instelling en goede communicatieve vaardigheden. Maar om risico’s op mismatches zoveel mogelijk uit te sluiten, hanteren wij daarnaast ook een zeer uitgebreide sollicitatieprocedure. Sollicitanten doen een door COOLProfs zelf ontwikkeld assessment en hebben behalve met mij, ook gesprekken met de directie, projectleiders, consultants en de overige medewerkers. Zij zijn het immers die ons bedrijf maken en daarom het beste kunnen beoordelen of een kandidaat geschikt is.’

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!