Witold Kepinski - 10 december 2015

Digitale budgetten gaan in 2016 opnieuw groeien

Steeds meer bedrijven zien de inzet van data als onmisbare schakel voor verdere groei. Als gevolg daarvan zijn dit jaar – net als in 2014 – de digitale budgetten gegroeid en die trend zet zich in 2016 voort. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising, uitgevoerd in opdracht van GDMA, de internationale brancheorganisatie voor data-driven marketing waarvan DDMA de Nederlandse tak vormt.

Het online survey, uitgevoerd onder 3.000 marketeers uit 17 landen, laat zien dat 81,3% van de marketeers data inzet voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. 59,3% noemt het zelfs onmisbaar. Het voornaamste doel is het beter leren kennen van de klant en op basis daarvan het verbeteren van de dienstverlening en het relevanter maken van marketinguitingen. De helft van de ondervraagde marketeers geeft aan dat de uitgaven aan data-driven marketing - onder meer social media, content, search en online display advertising - dit jaar dan ook zijn gestegen, harder dan welke andere marketinguitgave dan ook. 68,6% voorziet volgend jaar een verdere stijging van deze budgetten.

Gebruik van aangekochte datasets daalt
Uit het wereldwijde onderzoek komt ook naar voren dat het gebruik van data professionaliseert. Steeds meer bedrijven verzamelen zelf data van hun klanten, met als voornaamste doel het creëren van een betere dienstverlening en relevantere marketinguitingen. Het percentage organisaties dat third-partydatasets (zoals mailinglijsten van een externe partij) aankoopt voor marketingdoeleinden daalt. In Nederland is het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van aangekochte datasets lager dan in landen als Groot Brittannië, Verenigde Staten en Zweden.

Behoefte aan betere tooling en bijscholing
Hoewel marketeers optimistisch zijn over de waarde van data en de invloed ervan op de groei van hun organisatie, zien zij nog ruimte voor verbetering. De respondenten geven aan vooral behoefte te hebben aan betere meetsystemen en andere tools die hen helpen de inzet van data optimaal te benutten. Ook willen zij graag meer bijscholing en training, vooral op het gebied van analytics en segmentatie.

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘Bedrijven zien de economische kansen van data steeds meer, maar hebben nog moeite ze te benutten. Het vinden van de juiste tooling is een van de problemen waar ze tegenaanlopen. Daarnaast is dit onderzoek voor ons wederom een indicatie dat de kennis en vaardigheden op het gebied van data op dit moment nog te kort schieten. Met de Data Academie, een initiatief van DDMA, willen we het kennisniveau op het gebied van data naar een hoger niveau brengen en ervoor zorgen dat bedrijven data echt integreren in hun bedrijfsstrategie.’

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!