Witold Kepinski - 23 december 2015

CIO kan het beste acteren als Madonna

De geschiedenis van de zakelijke IT is overzichtelijk. Het begint bij mainframe, dan volgt het client/server tijdperk en vervolgens het internet. “Nu zitten we in de transitie naar het derde platform dat bestaat uit cloud, social, big data en mobility. De CIO kan daarbij een cruciale rol spelen als hij zijn manier van werken en imago met de tijd mee weet veranderen”, aldus VMware CIO Bask Iyer. “De CIO moet acteren zoals Madonna. Zij veranderde haar popimago om de drie jaar.” 

Bask Iyer heeft een aardige ‘CV’ opgebouwd. Voordat hij CIO bij VMware werd vervulde hij dezelfde rol bij grote bedrijven zoals Juniper NetworksHoneywell en GlaxoSmithKline. Sinds maart 2015 is hij CIO van VMware, leverancier van virtualisatie, workspace, datacenter en cloudoplossingen. Hij bezoekt regelmatig congressen waar hij graag met andere CIO’s spreekt over zaken zoals innovatie en Bimodel IT. “Zo vroeg een CIO tijdens de Gartner ITxpo 2015 in Barcelona of ik haar kon helpen met het implementeren van een software defined datacenter (sddc) in de cloud. Daar zijn er nog niet veel van. Ik heb er zelf eentje opgezet en geef dan ook graag een blauwdruk aan andere CIO’s als ze dat willen. Ik adviseer ze hoe ze bijvoorbeeld een private cloud kunnen opzetten.”

Madonna

Iyer zegt uit ervaring dat CIO’s zich goed kunnen handhaven bij een sterke veranderende IT-omgeving met steeds meer disruptieve technologie. “Veel mensen zeggen tegen CIO’s dat ze altijd het gevaar hebben om ontslagen te worden door de snelle veranderingen. Maar dat is niet nodig, als CIO moet je vertrouwen in jezelf houden. Dus wees niet bang voor mensen die je intern of extern bang maken. CIO’s moeten zijn zoals popartiest Madonna die om de drie jaar verandert.” Als je terugkijkt in de IT-geschiedenis doen de meeste CIO’s dat ook, vervolgt Iyer. “In de jaren tachtig was de CIO een technisch georiënteerd persoon. In de jaren negentig werd de CIO meer business georiënteerd. Nu moet de CIO van alle markten thuis zijn, zoals kennis hebben over business operations en finance.”

Business Personality

De CIO moet innovator zijn binnen Bimodel IT waarbij hij te maken heeft met legacy en snelle innovatie, zoals het derde platform die de business ondersteunt en een organisatie helpt te groeien, aldus Iyer. “De hedendaagse CIO moet veel meer doen dan in het verleden. Je moet als CIO een backoffice runnen en tegelijkertijd vooruitgaan met nieuwe tech-toepassingen. Cloud kan bijvoorbeeld veel operationele kosten in de ‘office operations’ weghalen zoals email. Daardoor is er meer tijd om de business helpen te groeien. Een goede CIO heeft dan ook een ‘business personality’. Hij beschouwd iedereen als een belangrijke klant, zowel intern als extern. De CIO zorgt hierdoor dat de waarde van het bedrijf omhoog gaat. Geef dus als CIO alle betrokken mensen de tools die ze nodig hebben. Dat wordt gewaardeerd. Het is geven en nemen.”

Geschiedenis

Innovatie met IT en business is mogelijk als er verschillende generaties, van late babyboomers tot en met de millennials binnen een organisatie werken. Dat is nodig omdat veel generaties vaak hun eigen IT-omgeving koesteren waarmee ze jaren hebben gewerkt, maar dat remt de innovatie, aldus Iyer. Hij spreekt uit eigen ervaring: “in het begin van mijn carrière had ik vaak bij IT-afdelingen met mensen te maken die veel ouder waren. Ze maakte me van alles wijs dat als ik iets zou veranderen dan de hele IT-omgeving zou crashen. Dat soort reacties zie je steeds terug in de geschiedenis van nieuwe IT-innovaties. De mainframe specialisten zagen niks in midrange. De midrange specialisten zagen weer niks in pc’s. De pc-specialisten zag niks in het worldwide web ofwel internet. De webspecialisten zagen weer niks in mobility. Maar als organisatie zal je wel verder moeten innoveren met nieuwe technologie. Dat kan je aanvliegen door te werken met mensen van verschillende leeftijden en etnische achtergronden. Mensen met andere visies en progressieve ideeën binnen de organisatie hou ik niet tegen. Ik kijk altijd naar de volgende trends die onze medewerkers omhelzen.”

Lees meer op de blogpagina van Bask Iyer

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!