Redactie - 22 februari 2016

Insight helpt hosters richting kiezen

Insight helpt hosters richting kiezen image

Het rommelt behoorlijk op de markt van hostingbedrijven in Nederland. Voor Insight aanleiding om zijn klanten handreikingen te geven om de juiste positie te kiezen. Het thema van de jongste Hosting Summit was  dan ook: : ‘Eten of gegeten worden’. De dag had het karakter van een survival party.

De zesde keer dat Insight een speciale informatiedag houdt voor de hostingbranche is er speciale aandacht voor de hulpmiddelen die hostingbedrijven ten dienste staan om efficiënter te kunnen werken en hun klanten de gewenste kwaliteit te bieden. “Wij willen graag waardevolle partnerships aangaan met onze klanten. Daarbij kijken wij niet alleen naar de huidige business. We spelen in op alles wat momenteel actueel is binnen de hostingmarkt en op toekomstige ontwikkelingen en adviseren waar mogelijk. We breiden daartoe voortdurend ons  portfolio uit om onze klanten nog beter te kunnen bedienen. In dat licht werken we nu bijvoorbeeld nauw samen met Clevir en AirVM”, licht Ferry Helder toe in zijn openingswoord. Helder is Sales Manager Hosting Services bij Insight.

Clevir is een Nederlands bedrijf dat via een portal een virtuele werkplek biedt met beveiligde toegang tot bedrijfsapplicaties en data op elk gewenst moment, via elk gewenst apparaat en op elke gewenste plek. AirVM faciliteert cloud computing. Het biedt  een cloud management platform dat speciaal ontwikkeld is voor VMware, wat het voor service providers heel eenvoudig maakt om clouddiensten te verkopen, te leveren, te beheren en te factureren.

Consolidatie

De meest uitgebreide inbreng komt van Ronald Steenbakkers, die ooit zijn loopbaan is begonnen bij KPMG, en enkele jaren geleden besloot zich te specialiseren in ondersteuning van partijen bij het aan- en verkoopproces van hostingbedrijven. De url van zijn bedrijf zegt genoeg: www.hostingbedrijfverkopen.nl.

Steenbakkers schetst de consolidatieslag die de laatste jaren gaande is op de hostingmarkt. Daarvoor  was er een consolidatieslag op de markt van datacentra. Die is afgerond met een paar grote speler als winnaar: Equinix, TeleCity, KPN, IBM, Microsoft en Amazon. De laatste drie bieden ook omvangrijke IaaS-diensten. Hij benadrukt dat zijn mening is gebaseerd op persoonlijke waarnemingen. Plus natuurlijk op feitelijkheden. Zo waren er in de periode 2011-2013 acht overnames op de Nederlandse hostingmarkt. In 2014 waren het er tien. En in 2015 waren er in de periode van januari tot september eveneens tien. Vooral de groep rond private equity maatschappij Waterland bleek erg actief met acht overnames in de laatste acht maanden.

De afgelopen vier en een half jaar zijn er 28 belangrijke transacties geweest in de ISP-branche. Enkele opvallende acquisities waren die van Sentia die Nines en Yenlo overnam, en KPN die de IS Group aankocht. Van oorsprong is de Nederlandse markt er één met veel kleine spelers. Bedrijfjes die aanvankelijk heel lokaal internettoegang regelden voor organisaties in de buurt. Sommigen zijn op dat niveau blijven hangen en hebben moeite autonoom te groeien. “Dan is een overname een voor de hand liggende keuze”, aldus Steenbakkers.

Veel geld

Er gaat veel geld om in deze sector, weet Steenbakkers. “Het gaat vaak om goed lopende bedrijven. Wie dus een overname doet, weet dat er altijd geld binnenkomt. Bij een strategische overname, wordt dus meteen waarde gecreëerd. Dat is wellicht de reden dat er nu ook veel belangstelling is bij durfkapitalisten om zich in deze branche te begeven. Bovendien is er gewoonweg veel geld voorhanden bij hostingbedrijven; de meeste kunnen het zich veroorloven om een branchegenoot over te nemen.”

Steenbakkers heeft in vele gesprekken een beeld gekregen van de drijfveren om een bedrijf van de hand te doen, dan wel te kopen. “Bij de verkopers wordt vaak gedacht dat het gaat om relatief jonge kerels die even willen cashen. Dat zal heus wel gebeuren, maar meestal is dat niet het geval.  Het gaat om mensen die zelf het bedrijf hebben opgericht en uitgebouwd. Zij zijn er emotioneel bij betrokken. En het gaat om jonge mensen: wat moeten die verder nog? Niks doen en op hun zak geld zitten? Nee, ze willen actief blijven. Vaak zie je dan een tussenvorm: toch verkopen, maar bij de overnemende partij een interessante rol vervullen”, vertelt Steenbakkers.

Dienstverlening

Aan het verlenen van toegang tot internet, webhosting pur sang, valt tegenwoordig niet zo heel veel geld meer te verdienen. Het is aan de ISP’s om dienstverlening in te richten, dan wel uit te breiden. “Dat kan voor een aankopende partij ook een drijfveer zijn: actief willen worden in een specifieke markt met managed hosting. Als je waardevolle diensten levert, zijn de marges hoger.”

Steenbakkers komt met een voorbeeld: stel dat je tandartspraktijken als klant wil bedienen. “Daar zijn zo’n vijf softwarepakketten voor. Die bedrijfsprocesgang kun je als beheerde dienst vanuit jouw cloudomgeving aanbieden. Een mooie specialisatie. Partijen kijken om zich heen of zij op dat vlak iets kunnen ondernemen. Maar de omgekeerde beweging is ook waar: de softwareleverancier zoekt een hostingbedrijf om zijn cloudpropositie te bewerkstelligen.”

Efficiëntie

“Het gaat om eten of gegeten worden”, zegt Helder. “Daarbij is het belangrijk om de eigen processen en diensten efficiënt in te richten. Wij kunnen oplossingen bieden – door onze intensieve relaties met hardware- en softwareleveranciers -  om het hostingplatform doelmatig in te richten.”

Daarom deden sprekers van bijvoorbeeld VMware, AirVM, Hewlett-Packard Enterprise, Veeam en Microsoft uit de doeken welke rol zij kunnen spelen bij de ondersteuning/inrichting van hostingactiviteiten.

Dit jaar stond de Insight Hosting Summit in het teken van financiën. Onderwerpen als: financieringsmogelijkheden, kostenbeheersing, fusies, overnames, en cashflow-uitdagingen kwamen ruimschoots aan bod. Uit een peiling onder het publiek blijkt overigens dat de meeste providers er niet op uit zijn om zich te laten ‘opeten’; zij willen liever hun eigen bedrijf verder uitbouwen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!