Redactie - 19 januari 2016

Van scannerfabrikant naar ‘multi-channel input en respons’-provider

Kodak Alaris komt voort uit een van de meest iconische merknamen ter wereld. Eastman Kodak verkeerde enige jaren terug in zwaar weer, wat er toe leidde dat de imagingdivisies van het bedrijf zich in september 2013 afsplitsten om als Kodak Alaris zelfstandig door te gaan. Die organisatie heeft zich sindsdien succesvol ontwikkeld tot een fabrikant die zich niet meer alleen onderscheidt met een uitgebreid scannerportfolio voor zowel postkamer als afdeling, maar ook met intelligente softwareoplossingen voor het professioneel managen van de multi-channel inputstromen die veel bedrijven tegenwoordig de nodige hoofdpijn bezorgen.

Hij kwam ruim dertig jaar geleden bij Kodak in dienst en heeft alle ontwikkelingen op gebied van document-imaging dus van nabij meegemaakt. “Het doel waarmee alles ooit begon was ruimtebesparing: archief niet meer op papier maar op microfilm”, vertelt Wilbert van der Weijer, Cluster Manager Information Management West- en Zuid-Europa bij Kodak Alaris. “Microfilm was een revolutionaire ontwikkeling. Nu – de volgende stap – wordt alles gedigitaliseerd.” Ook op dat vlak liep Kodak overigens voorop met een optical disksysteem, zet Van der Weijer uiteen. Scannen ging toen nog met een snelheid van maximaal 10 pagina’s per minuut (ppm). De eerste scanners, stammend uit de jaren tachtig, waren trage, logge apparaten. De snelste productiescanners van nu halen snelheden van 400 ppm.

Portfolio

Kodak Alaris is een wereldwijd opererende organisatie met tussen de 3500 en 4000 medewerkers, en is marktleider op gebied van productiescanners. Daarnaast ontwikkelt het scansoftware-applicaties en is er in alle Europese landen een eigen serviceafdeling. “Er wordt al minstens twintig jaar geroepen dat papier gaat verdwijnen, en die kant gaan we ook wel op, maar lang niet zo snel als men ons ooit wilde doen geloven”, stelt Van der Weijer vast. “Nu zien we na al die jaren de markt voor productiescanning eindelijk afvlakken, maar daarentegen de markt voor afdelings- en netwerkscanners juist enorm groeien. We hebben een productportfolio van meer dan dertig scanners en we zijn daarmee een toonaangevende leverancier. Toch zien we dat we net als de printerleveranciers met onze hardware op den duur minder omzet zullen gaan genereren. Daarom is onze strategie erop gericht om ons meer en meer te gaan toeleggen op de ontwikkeling van softwareproducten die niet alleen te maken hebben met het scannen van fysiek papier, maar ook het afhandelen van allerlei andersoortige media, zoals e-mail, sms, tweet-berichten, et cetera.”

De markt

“Wat op dit moment, zoals gezegd, heel erg hot is, is netwerkscanning. Op dat gebied hebben we samen met een van onze resellers onlangs nog een groot project gedaan bij een belangrijke Belgische bank. Die netwerkscanners zijn heel geschikt voor agentschappen van verzekeraars, branche offices, et cetera.” Binnenkomende papieren documenten zoals facturen en ingevulde formulieren worden tegenwoordig heel vaak direct bij binnenkomst gedigitaliseerd door middel van scanning en zo ingevoerd in de digitale workflow. Dat gebeurt veel bij banken en verzekeraars, maar ook bijvoorbeeld bij ziekenhuizen. Op elke polikliniek in Nederland staat tegenwoordig wel een documentscanner waarmee alle documenten van de patiënt gelijk bij de balie worden gedigitaliseerd, geeft Van de Weijer als voorbeeld. Een ander belangrijk groeisegment in de midmarket bestaat uit de lokale overheid. Gemeenten die bijvoorbeeld paspoorten moeten scannen of allerlei aanvraagformulieren voor een bepaalde zorg die verleend moet worden.

Het kanaal

Kodak Alaris levert zijn scanners (op een paar hele grote directe accounts na) niet rechtstreeks aan de eindgebruiker, dat gaat altijd via distribiteur en reseller. “Spigraph is onze grootste distribiteur in de Benelux. Die levert weer door aan een netwerk van gecertificeerde VAR’s die met de klant de scanbehoefte in kaart kunnen brengen en kunnen bepalen wat voor soort Kodak-scanner daarvoor in aanmerking komt. Daarbij kunnen zij ter aanvulling vervolgens hun eigen softwareoplossing leveren.”

Kodak Alaris beschikt over een eigen lokale verkooporganisatie. “Wij gaan vaak mee naar de klant ter advisering en ondersteunen waar mogelijk de oplossing van de reseller. Daarnaast hebben we een eigen serviceorganisatie. Dat betekent dat als er een probleem is met de apparatuur het door ons als leverancier zelf wordt opgelost. Dus de reseller heeft daar geen omkijken naar. Verder beschermen we de VAR’s aangaande hun marges, zodat ze er echt geld aan kunnen verdienen. En we hebben natuurlijk ook allerlei programma’s lopen.”

Info Insight

De wereld verandert echter en Kodak Alaris verandert mee. Klanten sturen bedrijven steeds meer informatie toe langs steeds meer kanalen. En de praktijk wijst uit dat de meeste organisaties die informatiestromen niet adequaat kunnen verwerken. “Als je een callcenter belt, word je tegenwoordig nog steeds continu doorverbonden en als je dan eindelijk iemand spreekt, weet die nog steeds niet goed waar het over gaat, omdat alle relevante informatie niet direct beschikbaar is. Wij brengen nu software op de markt, Info Insight geheten, waarmee dat probleem wordt ondervangen. Die software zorgt ervoor dat welk medium een klant ook benut om met een organisatie te communiceren, alles gestructureerd aan de juiste persoon op het juiste moment wordt aangeleverd. Daarmee zijn we uniek in de markt. Info Insight maakt daarbij gebruik van kunstmatige intelligentie om bijvoorbeeld ook de emotie die in een bericht aanwezig is te herkennen, zodat je snel kunt detecteren of je te maken hebt met een klant die heel boos is. Daarbij gaat het dus niet alleen om het screenen van de informatie maar ook om het interpreteren ervan: Waar gaat het over. Heeft de klant een klacht over een factuur die niet klopt en krijgt hij daar geen antwoord op… Afhankelijk van de woordkeuze in het document kan er van alles worden afgeleid. Dat is een markt op zich.”

Het linguïstieke model, dus de taaltechnologie die ten grondslag ligt aan Info Insight, is ontwikkeld aan de Universiteit van Koblenz. Het Duitse softwarebedrijf ITX, waarin Kodak Alaris een meerderheidsbelang heeft genomen, heeft er vervolgens een product omheen gebouwd. Er zijn ook al diverse bedrijven die er gebruik van maken. In Nederland is Info Insight bijvoorbeeld bij een aantal grote banken en verzekeraars geïmplementeerd. “En men is er zeer tevreden over”, verzekert Van de Weijer ons.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!