Redactie - 20 januari 2016

Oracle en 904Labs versterken elkaar met people en technology

Grote bedrijven werken steeds vaker samen met start-ups. Zo bracht Launchpad Meetups al 24 bedrijven en 67 start-ups, met een totaal van 342 deelnemers, met elkaar in contact. Voor grote merken ideaal om oplossingen te vinden voor vragen uit de markt; voor start-ups een goede opstap naar een groeiend bedrijf en een goede ingang voor belangrijke relaties. Een initiatief dat Oracle volgens Erik Visser, Business Development Manager Technology bij Oracle, graag steunt en promoot.

Het was de eerste keer dat Oracle een Launchpad Meetups-pitch organiseerde, op 1 december 2015 in het mooie nieuwe gebouw van WeWork – zelf ook een start-up – in Amsterdam. Centraal stond ‘Big data voor retailers’. Niet omdat er op dat moment sprake was van een probleem waar een goede oplossing voor moest worden gezocht, maar “om een drieluik te kunnen bieden voor de klant, waarbij onze techniek betrokken wordt”, zo licht Visser toe. “We spitsten onze pitch bewust toe op retail e-commerce, omdat we merkten dat daar behoefte aan was op de markt. Verder konden deelnemers de pitch zelf vrij invullen.”

Zelflerend

904Labs was een van de start-ups die meedeed aan de pitch. “Via incubator ACE Venture Lab, waarbij wij zijn aangesloten, krijgen we elke week wel soortgelijke initiatieven toegestuurd. Deze van Oracle sloot zo goed aan bij wat we doen en willen doen, dat we besloten ons aan te melden”, zegt Wouter Weerkamp, medeoprichter van 904Labs. De start-up bestaat sinds een jaar en biedt zelflerende zoekmachines voor retailers. Het gaat om een slimme technologie die leert van bezoekers bij online shops. Van alle clicks die consumenten maken, wordt informatie teruggegeven aan zoekmachines. Op die manier leren zoekmachines van het klikgedrag van hun consumenten. “Want van wie kun je beter leren dan van je eigen bezoekers?”

Een goed voorbeeld om de technologie toe te lichten, schetst Weerkamp met een grote webshop. De oprichters van 904Labs merkten namelijk dat de zoekmechanismen van sommige bedrijfswebsites gebreken vertoonden. “Zocht je bijvoorbeeld op de eigen website van de retailer op een bepaald type speelgoed, dan vond je het niet. Maar typten we het daarna in via Google, dan kwamen we meteen bij het juiste product op de betreffende site uit. Dan merk je dat er iets niet helemaal klopt. De zoekmachine op je eigen website moet minstens zo goed werken als een grote webzoekmachine. En dat bieden wij aan met onze zelflerende zoekfunctie. En we kijken verder dan dat door de consument datgene te bieden waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een computerprogrammeur en een fervent vakantieganger die beiden zoeken op ‘Java’: onze zoekmachine zal de programmeur resultaten geven over programmeertaal en de vakantieganger over het Indonesische eiland. Met onze recommendation engines bied je hen de volgende stap in een aankoopreeks.”

Spot on

De vraag vanuit Oracle was volgens Weerkamp dan ook spot on voor 904Labs. En de uiteindelijke keuze van Oracle voor de start-up bevestigt de goede match nog eens. Visser: “Oracle is continu op zoek naar oplossingen. We kijken altijd naar wat onze organisatie mist en zoeken daarbij andere manieren om in gesprek te gaan met onze klanten. De technologie van 904Labs is een perfecte aanvulling op ons aanbod.”

Ook voor 904Labs biedt de nieuwe samenwerking veel mogelijkheden. Visser en Weerkamp zijn het eens dat er twee positieve kanten aan hangen: people en technology. Ten eerste duurt het als start-up wat langer om bij belangrijkere partijen aan tafel te komen. Met deze samenwerking heeft 904Labs directe toegang tot de klantenpage van Oracle. Daarnaast kunnen de start-up en grote organisatie de technologie met elkaar integreren. Visser: “Het zou perfect zijn om de technologie uiteindelijk in onze e-commerceplatformen in te bouwen, voor een nog betere customer engagement.”

Disruption

904Labs groeit voorlopig snel door. De start-up is al op zoek naar een potentiële investeerder en de eerste vacatures zijn al vervuld. Volgens Visser is deze snelheid een reden dat dit zeker niet de laatste keer was dat Oracle soortgelijke pitches opzet. “Bedrijven kunnen intern de snelheid van ontwikkelingen die start-ups met zich meebrengen moeilijk bijhouden. De ontwikkelingen gaan zo snel; start-ups veroveren de wereld. Tegelijkertijd hebben zij grote bedrijven nodig om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Een samenwerking als deze is dan ook heel natuurlijk. Ik denk dat elke grote organisatie er goed aan doet om met start-ups rond de tafel te gaan. Deze businesspartners zijn nodig om disruption mogelijk te maken.”

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!