Epson PRINT365 is 365 dagen per jaar onbezorgd printen

Epson PRINT365 is 365 dagen per jaar onbezorgd printen

03-02-2016 | door: Witold Kepinski

Epson PRINT365 is 365 dagen per jaar onbezorgd printen

Met PRINT365 introduceert Epson Nederland een MPS-model dat IT-resellers met veel MKB-klanten moet wapenen tegen de concurrentie van printreuzen. Oscar van der Linden en Ward Estoppey van Epson noemen PRINT365 'het meest eenvoudige MPS-concept in de zakelijke printermarkt'. PRINT365 maakt gebruik van de nieuwste zakelijke inkjetprinters van Epson.

Partners met veel klanten in het midden- en kleinbedrijf (MKB) wapenen tegen de concurrentie, dat is de insteek geweest van PRINT365, de nieuwe alles-in-een zakelijke printoplossing van Epson. Het Japanse technologiebedrijf wil partners in staat stellen hun business uit te breiden als het gaat om printing, door ze een heel eenvoudig totaalconcept te laten aanbieden aan hun eindklanten, een 'managed print services' (MPS). “PRINT365 is 365 dagen per jaar onbezorgd printen met standaard printbundels die wij hebben samengesteld voor een vast bedrag per printer per maand”, vertelt Oscar van der Linden, country manager Nederland.

Zakelijke inkjetprinters met RIPS

Wie een abonnement neemt, krijgt de nieuwe Epson printers met inkjettechnologie en met RIPS op de werkvloer: het Replaceable Ink Pack System (RIPS). “Onze nieuwe business inkjet printers, zoals de Epson WorkForce Pro WF-R8590 RIPS A3 met lades, zijn erg betrouwbaar en trouwens ook heel groen”, beweert Van der Linden, die zelfs spreekt van een 'gamechanger'. “Iedereen weet wat er aan milieuvervuilende materialen in een laser unit zitten. Een machine met RIPS – een vervangbare zak met inkt – heeft alleen een inktsysteem, een transportsysteem en een feed systeem. Inkjettechnologie geeft een besparing tot 96 procent op het energieverbruik in vergelijking tot laserprinters. Business inkjet is daardoor ook goedkoper.”

Er kan bovendien veel minder kapotgaan, vult Ward Estoppey aan, channel marketing manager bij Epson Nederland. “Het aantal service interventies ligt bij onze RIPS machines 98 procent lager dan bij laserprinters. En vergeet niet: onze zakelijke inkjetprinters met cartridges hebben 94 procent minder 'waste' dan laserprinters. Bij de RIPS modellen is dat zelfs 99 procent. Dat komt doordat je alleen de lege RIPS-zakken als afvalmateriaal hebt. En die kun je gewoon bij het normale afval doen. En dan nog iets: laserprinters staan bij iedere print opnieuw op te warmen, onze inkjetprinters niet waardoor die 3,5 keer sneller zijn bij standaard afdruktaken.”

Sweetspot

Met de nieuwe inkjetprinters met RIPS durft Epson de concurrentie met de printreuzen wel aan. Maar hoe goed het verhaal ook is en hoezeer Epson ook gelooft in de eigen 'gamechanging message'; voor bedrijven met meer dan 2500 medewerkers zijn deze machines nog erg experimenteel, erkent Van der Linden. “Daarom kijken we eerst naar het MKB. Dat is in Nederland een heel mooie 'sweetspot', met als belangrijke leverancier het IT-channel. Juist onze IT-resellers hebben behoefte aan vernieuwing, omdat door lagere printvolumes bij grotere eindgebruikers marktleiders als Xerox en Ricoh 'afdalen' in de printermarkt. Ook de grootbedrijven azen op het MKB en dat kan een bedreiging zijn voor onze business partners. De meeste IT-resellers leveren een pakket van IT-diensten in een heel groot, vaak lokaal verzorgingsgebied, waarbij printing niet zelden onderbelicht is. Het was daarom zaak om een klip en klaar concept te maken waarmee onze partners een stokje steken voor de komst van de grote concurrenten. Met PRINT365 kiest Epson heel duidelijk voor de IT-reseller en voor een abonnementsconcept geschikt voor bedrijven met 1 tot 10 machines.”

PRINT365 is een complete MPS-oplossing, die wordt geleverd inclusief de nieuwe business inkjet printers, alle verbruiksmaterialen (onder andere de RIPS-inktzakken), drie jaar on-site service (het is een contract voor drie jaar) en Document Capture Pro scannersoftware. Van der Linden vergelijkt het pakket met een telefoonbundel. “Je haalt een telefoon in de winkel, je pakt er een bundel bij met belminuten, MB’s en  service en soms krijg je ook nog een tasje. Het is een abonnement; je hoeft de printer niet te kopen, maar je least het apparaat via een leasemaatschappij. Hier heeft de eindgebruiker echter weinig mee van doen, want die sluit het contract af via de IT-reseller. De reseller dient namens zijn klant een contractaanvraag in via de online portal en de ‘facilitator’ regelt verder het hele abonnement. Deze facilitator beheert ook MPS-backbone en verzorgt zodoende ook het supply management.”

Overzicht

Als een echte verkoper somt Van der Linden de voordelen op van PRINT365. “Iedereen ziet precies wat er wordt geprint en door wie; zowel wij, de klant als de reseller. Als een printer niet ten volle wordt benut, is het aan de reseller om erop te wijzen dat het apparaat ergens anders wellicht beter tot z'n recht komt. Om maar aan te geven dat het concept écht geschikt is voor de MKB'er: instappen kan al vanaf 35 euro per maand per bundel per printer. Een All You Can Print bundel is al beschikbaar vanaf 199 euro per maand, hiermee print je gedurende de contractperiode van 3 jaar een onbeperkt aantal prints in kleur en zwart-wit. Keuze voor de juiste bundel is eenvoudig. Je kiest een bundel met een bepaald aantal kleur en zwart-wit prints, multi function of single function. Binnen je bundel kun je altijd opschalen, allemaal heel transparant.”

Maar hoe bijzonder is zo'n concept, in een printermarkt met moordende concurrentie? Echt uniek is volgens beide heren het concept 'All You Can Print': onbeperkt printen, scannen en kopiëren vanaf 199 euro per maand per printer. Ward Estoppey: “Veel klanten weten niet wat ze printen en wat ze betalen. Die klanten kunnen onbeperkt printen, dat wil zeggen: tot een maximum van 300 duizend printjes in de looptijd van drie jaar, als een 'fair use policy'. Maar dat zijn altijd nog achtduizend prints per maand. Bij bedrijven die het eigen printgedrag niet goed kennen, installeren we eerst een tool om te monitoren hoeveel daar wordt geprint voordat een bundel wordt aangeschaft, een soort van inventarisatie. We kunnen dan nauwkeurig bepalen welke printbundel voor de betreffende klant interessant is.”

Verdienmodel

Tot slot de partners, de IT-resellers die hun MKB-klanten een betere printoplossing willen geven. Wat is hun verdienmodel? “Heel simpel”, besluit Van der Linden. “De partner brengt de klant aan en maakt een offerte. Die gaat door een proces heen en op de offerte ziet de partner meteen wat hij gaat verdienen in de komende drie jaar. Als vervolgens het leasecontract wordt aangevraagd en door ons goedgekeurd, dan krijgt de partner direct afgerekend voor drie jaar tijd. Wij zijn ervan overtuigd dat PRINT365 het meest eenvoudige MPS-concept is in de hedendaagse printermarkt, precies wat onze resellers nodig hebben.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht