Ingram Micro World Café genereert volop dynamiek

09-02-2016 | door: Dick Schievels

Ingram Micro World Café genereert volop dynamiek

‘Anders kijken naar innovatie’ luidde het motto van het op 2 februari 2016 door IT-distributeur Ingram Micro georganiseerde World Café. Het was voor het eerst dat een Ingram Micro-event in deze vorm plaatsvond. En ja, het bood zonder meer een geheel andere aanpak dan we gewend zijn van dit soort bijeenkomsten. Aangezwengeld door een inspiratiesessie van dagvoorzitter en filosoof/cabaretier Paul Smit gingen leveranciers, Ingram Micro-medewerkers en resellers in drie sessies met elkaar in debat over de thema’s Cloud, Big Data/Security en Convergentie IT &Telecom. Voor zij die er niet bij konden zijn hier een beknopte impressie van wat men heeft gemist.

Het peloton van deelnemende leveranciers dat zijn opwachting maakt op Buitenplaats Amerongen, in de schaduw van het gelijknamige Kasteel, bestaat uit Barracuda, Blackberry, Dell, Dropbox Business, Espresso Gridpoint, Hewlett Packard Enterprise (HPE), HTC, Lenovo, Microsoft, T-Mobile, Truphone en Veritas. Een minstens even gevarieerde (grotere) groep resellers complementeert het publiek van dit eerste Ingram Micro World Café. Het World Café-concept is uit de VS hierheen gehaald, legt dagvoorzitter Paul Smit uit als het moment is aangebroken waarop de deelnemers zelf de handen uit de mouwen moeten steken. Doel is te komen tot ‘verbinding, inspiratie, bewustwording en nieuwe ideeën’.

Bij zo’n World Café worden alle deelnemers in groepen van een man of acht aan ronde tafels geplaatst en verzocht met elkaar in drie sessies in dialoog te gaan over drie door het organiserende bedrijf voorgestelde onderwerpen. In geval van het onderhavige Ingram Micro World Café vinden drie sessies van twintig minuten plaats over de onderwerpen Big Data/Security, Cloud, en Convergentie van IT & Telecom. Aan het eind van iedere sessie verplaatsen de deelnemers zich volgens een simpel schema naar een tafel waar een van de andere onderwerpen ter discussie wordt gesteld. Alleen de zogeheten tafelhosts van Ingram Micro blijven op hun stek. Alle tafels zijn voorzien van viltstiften, zodat iedereen zijn inzichten en ideeën op de papieren tafellakens kan vastleggen en er per tafel een soort collectieve mindmap ontstaat.

Goude eieren

“Iedereen hanteert zijn eigen definitie betreffende de onderwerpen die wij vandaag op het programma hebben staan”, blikt Stefan Duijndam, Director Sales & Volume Business bij Ingram Micro, vlak voor aanvang vooruit op het event. “We willen vandaag met elkaar een open gesprek hebben over de drie door ons opgevoerde onderwerpen en over wat vendor, distribiteur en reseller daarbij van elkaar mogen verwachten. Aan het eind van de middag is er van alles op al die tafelkleden geschreven. Daaruit gaan we per onderwerp een kernachtige samenvatting destilleren. Uiteraard in de hoop dat er hier en daar een paar gouden eieren uit te halen zijn die ieders inzicht verder kunnen verbreden en partijen helpen hun volgende stap te zetten.” In afwachting daarvan noteerde ondergetekende alvast wat eerste spontane bevindingen van Ingram Micro-tafelhosts en andere aanwezigen in het World Café.

Convergentie IT & Telecom

“Organisaties zijn tegenwoordig dynamischer dan ooit”, zegt Hans Bos, National Technology Officer bij Microsoft, over dit thema. “Ze werken op meer manieren samen en produceren en delen meer informatie dan ooit. Daarom zie je nu de klassieke informatietechnologie sterk convergeren met telecom. Dat biedt veel nieuwe kansen voor bijvoorbeeld resellers.

Marcel Joosten, directeur e-commerce bij CentralPoint, tekent hierbij aan: “Dat IT en telecom bij elkaar komen, is niet helemáál waar. Ze groeien naar elkaar toe, maar de traditionele zaken, zoals bijvoorbeeld PABX’en dergelijke, blijven toch vooral bij de standaard telecomproviders. Wel zie je Voice over IP en de softphone een grote vlucht nemen. En ook komt met Skype for Business het ‘skypen’ in rap tempo richting desktop en mobile device.

Gerben de Haan, bij Ingram Micro Business Unit Manager Activation Services en host van een van de ‘Convergentie-tafels’, had nogal wat partners aan tafel die relatief weinig met telecom deden. “Een deel daarvan geloofde echter wel  in het kunnen leveren van bepaalde totaaloplossingen als de klant daarom vraagt en genereerde ook business op dat vlak”, rapporteert hij. “Maar een deel doet dat ook niet.”

Cloud

Een van de hosts van een Cloud-tafel meldt: “De conclusie was vooral dat de cloud als zodanig niet zoveel toevoegt. Het gaat er vooral om wat je ermee kunt. We moeten oppassen dat we het concept cloud niet te pas en te onpas maar overal overheen gooien. Daar zit niemand op te wachten. Het gaat erom dat we alle mogelijkheden die cloud biedt op een maximale manier ontsluiten naar de eindgebruiker. Het belangrijkste is dat we het daarbij de klant zo simpel mogelijk maken. We moeten het veel minder over techniek en de cloud als zodanig hebben, maar vooral over wat je ermee als bedrijf kunt bereiken. En niet alleen voor onszelf maar voor de hele keten. Als Ingram Micro apart kunnen we natuurlijk kijken wat we allemaal met cloud kunnen gaan doen. Maar uiteindelijk moeten we met onze vendoren en onze resellers de keten in kaart brengen, om het zo voor de hele keten gemakkelijker te maken onze producten te verkopen.”

Big Data/Security

Wijnand Serdijn is Business Development Manager Dell bij Ingram Micro en fungeerde als host voor een van de Big Data/Security-tafels. Hij meldt: “Wat de meesten nog niet ontdekt hebben, is waar Big Data nu daadwerkelijk waarde toevoegt. Ik heb diverse partijen aan tafel gehad. Voor de een was Big Data puur een containerbegrip, voor de ander was het synoniem met IBM’s Watson. Waar het op neerkomt, is dat je je moet proberen te realiseren waar je klant behoefte aan heeft en hoe je vervolgens met het ontsluiten van bepaalde informatiebronnen daar daadwerkelijk toegevoegde waarde mee kunt genereren. Vanuit de vraagstelling van de klant moet je informatie vergaren over zijn belangrijkste in- en externe databronnen. Die moet je weten te verzamelen, ontsluiten en analyseren, om ze dan uiteindelijk toe te voegen aan zijn bedrijfsprocessen. En dat is lastig want er komen ook allerlei securityaspecten bij om de hoek kijken, ‘George Orwell 1984’-achtige zaken. We denken dat volgende generaties veel meer gebruik zullen gaan maken van Big Data dan wij op dit moment doen. Het is ook een kwestie van timing. Wat er vandaag echter allemaal gezegd is, biedt enorm veel potentieel. En daaruit blijkt dat een concept als World Café uitstekend kan helpen het gebruik van Big Data te verbeteren.”

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht
Cloud