Redactie - 22 februari 2016

Na zelf doen kiest The Data Caretakers nu voor uitbesteding

Na zelf doen kiest The Data Caretakers nu voor uitbesteding image

The Data Caretakers heeft voor het bieden van Managed IT Services gekozen voor de cloud services van Dutch Cloud na enkele jaren zelf een eigen cloud te hebben gehad. Waarom? Een kwestie van kwaliteit en flexibiliteit. En vooral: van de juiste klik.

Zelf doen of uitbesteden is het dilemma bij ICT. Toen The Data Caretakers een jaar of vijf geleden hosting services ging verlenen, konden de aanbieders van dat moment onvoldoende voldoen aan de hoge eisen van het bedrijf. “We hebben toen een eigen cloud gebouwd. Die was nu aan revisie toe. En dan sta je opnieuw voor de keuze.” Dat zegt Ties Bakker, eigenaar en directeur van The Data Caretakers. “Maar nu viel de keuze de andere kant op: naar uitbesteden, bij Dutch Cloud. De aanpak van Dutch Cloud past perfect bij onze visie op dienstverlening.” Bakker is een fervent bergbeklimmer. “Om de top van de berg te bereiken, moet je blind kunnen rekenen op je teamgenoten. Dutch Cloud geeft me hetzelfde gevoel van vertrouwen.” 

The Data Caretakers helpt organisaties om hun eigen ICT onder controle te krijgen en te houden. Bakker en zijn mensen hebben als credo ‘Het is onze missie om organisaties beter te laten presteren door de juiste inzet van ICT’. Bij het uitvoeren van die missie wordt de klant nadrukkelijk betrokken. Dat is anders dan bij veel andere ICT-dienstverleners waar grote afstand bestaat tussen dienstverlener en klant. Communicatie gaat dan via het inschieten van support tickets en calls. De afgesproken SLA is leidend. Om de fixed price te kunnen bieden, zijn activiteiten en prestaties aan het begin van de dienstverlening in beton gegoten. Dat alles belemmert de broodnodige flexibiliteit.

Verborgen kosten in beeld
“Veel ICT-kennis lekt in outsourcing situaties weg. Dat is in onze optiek ongewenst. ICT is cruciaal voor elke organisatie, wij vinden dan ook dat de klant goed moet weten wat er gebeurt en hoe het beter kan. We brengen dan ook bij de klant de verborgen ICT-kosten in beeld. Dat brengt met zich mee dat we veel meer een informerende, begeleidende en adviserende rol hebben dan uitsluitend ICT Managed Services Provider te zijn. We zorgen ook voor training en opleiding. Wij helpen de klant beter te worden. In feite zijn we erop gericht dat de klant onze kosten terugverdient en er zelfs winst op maakt,” zegt Bakker. 

Die eigenzinnige kijk op ICT-dienstverlening vertaalt zich in de omgang met de klant. “Iedereen richt zich op de SLA, maar daar gaat het niet om. Klantbeleving hoort centraal te staan. Als de SLA wordt aangeroepen, ben je veel te laat.” In feite zijn er drie dimensies die de klantbeleving bepalen. Dat zijn kwaliteit, prijs en flexibiliteit. Daar moet goed over worden gecommuniceerd. Optimaliseren van de klantbeleving doen Bakker en zijn mensen door heel transparant de werkzaamheden te laten zien die ze hebben verricht en de daarmee gemoeide kosten. 

“Wij brengen voor de klant in beeld wat er in de voorgaande periode heeft plaatsgevonden en adviseren welke verbeteringen door te voeren voor meer efficiëntie in het werkproces en/of besparing van kosten.” Met die transparantie voorkomt Bakker dat het gesprek met de klant altijd maar weer over de kosten gaat, zoals dat meestal gebeurt in ICT-services. De klant ziet waarom, waar en wanneer inzet nodig is en hoe hij daar zelf invloed op kan uitoefenen. Ook op een andere manier wordt de angel uit de prijsdiscussie gehaald: de klant bepaalt zelf de looptijd van de samenwerking en de daarmee verbonden kortingen. “Hoe langer de looptijd van de samenwerking, hoe hoger de korting.”

In de dienstverlening heeft The Data Caretakers volop ruimte ingebouwd voor flexibiliteit. Klanten en hun markten alsook de technologie veranderen. ICT en de ICT-dienstverlening dienen daarin behulpzaam te zijn in plaats van te belemmeren. Dat vraagt om leveranciers met dezelfde instelling en aanpak. “En die zijn niet zo gemakkelijk te vinden. De meeste leveranciers sturen op operational efficiency, terwijl wij daarnaast ook customer intimacy hoog in het vaandel hebben.” In Dutch Cloud heeft Bakker een echte partner gevonden die hem in staat stelt de optimale mix van kwaliteit, prijs en flexibiliteit te bieden. “Als cloudspecialist levert het bedrijf een kwaliteit die we zelf niet kunnen bieden tegen een alleszins redelijke prijs.” 

Dutch Cloud heeft in het Telecity5 datacenter een robuust IAAS-platform gecreëerd waarop derden, zoals The Data Caretakers, cloudoplossingen kunnen hosten. De cloudconfiguratie van The Data Caretakers is redelijk complex. Het bedrijf verleent support en services op het gebied van infrastructuurhosting, applicatiehosting, online back-up, systems management, webhosting, virtualisatie, managed security, connectiviteit, VoIP … veelal op basis van industriestandaard technologie en oplossingen. Het migreren en ondersteunen van de veelheid aan technologieën en veelheid aan klanten vraagt veel expertise van de cloudprovider. De migratie naar het eigen platform heeft Dutch Cloud in samenwerking met The Data Caretakers nauwkeurig voorbereid. De medewerkers van beide organisaties wisten precies wat ze wanneer moesten doen. Door die goede voorbereiding is de migratie soepel en snel verlopen, in enkele uren in plaats van het hele weekend wat ervoor was uitgetrokken. De klanten hebben er niets van gemerkt. 

“Wat Dutch Cloud verder onderscheidend maakt en wat ons goed helpt bij het optimaliseren van de klantbeleving, zijn de flexibiliteit en de prettige samenwerking. Als jij snel wilt zijn, moet de provider niet de remmende factor zijn. Ook wat reactiesnelheid betreft, zitten we op dezelfde lijn. De mensen van Dutch Cloud zijn altijd persoonlijk bereikbaar. Ze hebben grote kennis van zaken, we kunnen goed met ze sparren, geven advies en denken mee waar nodig.” Het partnership gaat zo ver dat er zelfs gezamenlijke bedrijfsuitjes worden georganiseerd zodat de mensen elkaar goed leren kennen. Het teamwork met Dutch Cloud stelt Bakker in staat nieuwe hoogten in dienstverlening te bereiken. Geen berg te hoog….!

Het bedrijf
The Data Caretakers is een onafhankelijke ICT-dienstverlener. Het bedrijf adviseert, begeleidt en ondersteunt zijn klanten om ICT echt voor hen te laten werken. ICT is namelijk een middel om de organisatie efficiënt, effectief en concurrerend te laten zijn. Met continue begeleiding en advies zorgt The Data Caretakers dat de klant zelf ‘In Control’ is over de werking van ICT en de performance van de organisatie. Transparantie en vertrouwdheid staat hierbij centraal. De organisatie heeft acht engineers en specialisten in dienst. 

De uitdaging
Na gedurende een aantal jaren een eigen cloudomgeving te hebben geëxploiteerd, bleek uit onderzoek dat het voor The Data Caretakers interessant genoeg was om de cloud infrastructuur voortaan van een specialist af te nemen. Een specialist die past bij de visie van The Data Caretakers, waarin alles draait om de klantbeleving. Die visie vertaalt zich in een innovatieve omgang met de klant, waarin transparantie, goede communicatie, advies en flexibiliteit essentieel zijn. 

De oplossing
Dutch Cloud biedt The Data Caretakers een hoogwaardig cloudinfrastructuur. Samen hebben de beide bedrijven de bestaande cloudomgeving gemigreerd. Dankzij een goede voorbereiding is die migratie probleemloos en in recordtijd verlopen. Dutch Cloud voorziet verder in de gedetailleerde rapportages die The Data Caretakers op zijn beurt nodig heeft om haar klanten te informeren. En de persoonlijke, maar gedegen aanpak van Dutch Cloud sluit goed aan op het dienstverleningsconcept van The Data Caretakers.

De resultaten 

  • The Data Caretakers kan zijn klanten een robuuste en flexibele cloudomgeving bieden die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van beveiliging en beschikbaarheid
  • ISO 27001, NEN7510 en ISO 9001 gecertificeerd
  • Gemakkelijk op- en afschalen 
  • Pay-per-use past in innovatief dienstverleningsconcept
  • Probleemloze migratie naar het platform van Dutch Cloud
  • Goede, open samenwerking versterkt de dienstverlening van The Data Caretakers
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!