Redactie - 10 maart 2016

Trouw aan ons DNA: Juniper 20 jaar

In februari vierde Juniper zijn 20e lustrum. Een goed moment om een pas op de plaats te maken en ons te bezinnen. Maar ook om met spanning vooruit te kijken naar wat de toekomst voor ons in petto heeft.

Een aantal van de gelukkigste momenten in mijn leven zijn nauw verweven met de bedrijfsgeschiedenis van Juniper. De marktintroductie van ons eerste product in 1998, de M40, gaf me een fantastisch gevoel dat ik mijn hele leven niet meer zal vergeten. Dat gevoel van creatieve spanning en verwachting kon alleen maar worden overtroffen door het moment waarop ik in 2014 tot CEO werd benoemd. Ik heb me nog nooit eerder zo nederig en dankbaar gevoeld dan toen ik die dag voor mijn collega’s van Juniper stond.

In de bijna twintig jaar dat ik bij Juniper Networks actief ben, heb ik samen mogen werken met fantastische mensen en heb ik ons bedrijf een aantal geweldige dingen zien bereiken. Ik heb in de geschiedenis van ons bedrijf ook de nodige ups en downs meegemaakt. Er waren een paar moeilijke perioden waarin oude en vertrouwde collega’s de organisatie verlieten omdat ze er niet meer in geloofden. Ik herinner me dat ik in die tijden mezelf de vraag stelde of de sceptici mij zouden ontmoedigen of dat ze me alleen maar extra zouden motiveren om te bewijzen dat zij het bij het verkeerde eind hadden. Ik heb altijd voor het laatste gekozen. Een van de meest inspirerende perioden was voor mij de tijd waarin ik het geluk had om deel uit te maken van een klein team dat de blauwdruk schetste van wat onze meest succesvolle productreeks tot nu zou worden: de MX-reeks.

In de race om de concurrentie voor te blijven ligt het gevaar van zelfgenoegzaamheid altijd op de loer. Daarmee kun je uit het oog verliezen wat er mogelijk is. De grootste of sterkste zijn is nooit genoeg geweest. Juniper is opgericht vanuit de wens en durf om de dingen anders aan te pakken. We dagen niet alleen de gevestigde orde uit, maar dagen ook onszelf uit. We willen belangrijke problemen op unieke wijze oplossen. Dat is ons DNA.

Wat betekent dit voor de toekomst van Juniper?

We moeten ons proberen te ontworstelen aan onze geschiedenis als hardwareleverancier en overstappen op het ontwikkelen, beheren en aanbieden van softwareproducten en ondersteuning. We hebben conventionele denkpatronen uitgedaagd met de introductie van de MX. En naar mijn mening zal het volgende ‘MX-moment’ voor Juniper niet in het teken staan van hardware, maar van software.
Onze doelstelling is om uit te groeien tot ’s werelds meest vertrouwde leverancier van geavanceerde netwerkoplossingen. Nu de grenzen tussen netwerkproducten langzaam maar zeker beginnen te vervagen, kunnen we deze doelstelling alleen maar realiseren als software een belangrijkere bijdrage gaat leveren aan de toegevoegde waarde die we naar onze klanten en onze eigen organisatie brengen. De overgrote meerderheid van onze investeringen in R&D gaat momenteel naar software. Toch vertegenwoordigt de verkoop van softwareoplossingen nog altijd een fractie van onze totale omzet. Ik verwacht dat dit geleidelijk aan zal veranderen.

En ik heb er vertrouwen in dat de strategie die wij hanteren ons zal helpen om de software- en herhalingsomzet als percentage van onze totale opzet fors op te schroeven. Nu de wereld naar de cloud overstapt, willen we niet alleen de ondersteunende infrastructuur ontwikkelen, maar ook uitgroeien tot een cloud provider die klanten meerwaarde biedt door hen softwareoplossingen aan te reiken vanuit de cloud.

De toekomst van Juniper staat in het teken van groei. We zijn momenteel actief in een markt waarin 43 miljard dollar omgaat. Ons marktaandeel bedraagt ruwweg 10 procent. Ik geloof er heilig in dat we ons dit marktaandeel zullen vergroten, omdat we de branche elke dag uitdagen met de stappen die we ondernemen om in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen. 2016 zal dan ook een jaar vol productinnovaties en gedurfde initiatieven worden.

De komende 20 jaar zullen de avontuurlijkste uit onze geschiedenis worden. Leve de innovatieve geesten, uitdagers van de status quo en bruggenbouwers die er onvermoeibaar naar streven om kansen te benutten en ideeën in de praktijk te brengen.

Door: Rami Rahim, ceo Juniper Networks

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!