Redactie - 14 maart 2016

Awingu focust op internationale expansie

Drie nieuwe releases per jaar, waarbij de eerste zich focust op smart card. Voorts analyse van hoe gebruikers het systeem benutten, en versnelling van enterprise grade & service provider adoptie. Zie hier de strategische plannen die Awingu dit jaar uitvoert. Maar het belangrijkste voornemen van deze Belgisch tegenhanger van Citrix is wel internationale expansie in 2016.

Walter van Uytven, CEO van Awingu, komt net van een afspraak bij Nextel in Amersfoort. Regelmatig reist hij van het hoofdkantoor in Gent naar Nederland om met de partners rond de tafel te gaan zitten, zoveel mogelijk op één dag. Maar ook om met hen bij klanten aan te schuiven. Vooral in het beginstadium. “Wij doen alles via de partners, maar wij zijn vaak betrokken bij de pilot installaties bij prospects. Aan de ene kant om te laten zien hoe eenvoudig is, maar vooral om te laten zien hoe de werkprocessen ten goede veranderen. Want uiteindelijk gaat het erom dat medewerkers in staat zijn om via onze portal al hun werk kunnen uitvoeren. Wanneer zij dat willen en op welk apparaat zij dat willen. Wij presenteren ons zelf als de Online Workspace Aggregator, waarbij wij extra aandacht schenken aan beveiliging. Wij virtualiseren alle applicaties, ook het maatwerk dat veel bedrijven in huis hebben, en versleutelen standaard alle dataverkeer. Ook zorgen we voor tweeweg authenticatie. Bring Your Own Device is voor ons geen probleem.”

Om met Awingu te werken, is het niet nodig agents te installeren op de apparatuur waarmee de medewerkers hun digitale werk afhandelen. Er zijn meer bedrijven die applicaties virtualiseren. “Maar ten opzichte van onze concurrenten is onze user interface eenvoudiger”, claimt Van Uytven. “Alles werkt intuïtief; er zijn geen trainingen nodig; er is zelfs geen handleiding nodig. Want eigenlijk blijft iedereen werken zoals hij dat gewend is. Het is niet nodig ook maar iets te configureren op het end device. Ook ons licentiemodel is eenvoudiger dan dat van de tegenstrevers.”

Premium Certified

We spreken elkaar half december 2015. Van Uytven is in een goede stemming. Hij komt net bij Lantech vandaan. Ze hebben er handtekeningen geplaatst, waardoor Lantech de eerste premium certified partner is in Nederland.

Hij licht toe dat het partnermodel van Awingu is aangepast. “Wij mikken niet op zoveel mogelijk partners. We willen het aantal beperkt houden”, zegt hij. “Maar daarbij hechten wij wel veel aan kwaliteit. We denken dat we in de Benelux maximaal met twintig premium certified partners uit de voeten kunnen.”

Awingu telt nu drie niveaus van partnerschap: ‘registered’, ‘certified’ en ‘premium certified’. Het spreekt voor zich dat de band met die laatste groep het innigst is.

In 2014 was Nextel de eerste distributeur in Nederland. Van oorsprong is Nextel een telecom-distributeur, maar nu telefonie en datacommunicatie meer en meer met elkaar verweven raakt, zijn oplossingen als die van Awingu een welkome aanvulling op het portfolio van Nextel, aldus Ed Jans, directeur van Nextel. Van Uytven vertelt dat Nextel als value add distributeur te werk gaat, terwijl de andere partner op dat niveau, Ingram Micro, meer voor de broad line is.

De grens over

Een belangrijke strategie voor Awingu in 2016 is nog meer werk te maken van de internationalisering. “Wij zijn ontstaan in België en daar blijven we ook al het ontwikkelwerk doen. In Gent werken we met ongeveer dertig mensen. Voor de verkoop en implementatie van onze producten bouwen we op het kanaal. We zijn al vertegenwoordigd in Nederland; sinds juli vorig jaar hebben we kantoren in New York en San Francisco om de oost- en westkust van de Verenigde Staten te bedienen. En we zitten in het Midden-Oosten. Daar hebben we een exclusief contract met Sahara Net in Saoedi-Arabië.”

In Europa wil Awingu dit jaar voet aan de grond krijgen in Duitsland, Spanje, Italië en Scandinavië. Dit gebeurt naast de verdere versteviging van de band met de reeds bestaande partners, zoals in Nederland.

Technologiepartners

Een paar maanden geleden is v3.0 van het product Awingu gelanceerd. “We blijven natuurlijk doorgaan met ontwikkelen, want de tijd staat niet stil en de mogelijkheden nemen alleen maar toe. Zo willen we dit jaar de ondersteuning van smart cards in onze software bouwen.”

De smart card gaat vooral een rol spelen bij de tweeweg authenticatie. Hij wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de geautomatiseerde systemen, zoals hij nu vaak wordt gebruikt om ergens geld te pinnen of af te rekenen. “Naarmate het apparaat aan belang wint in de bedrijfsvoering, is het evident dat er een goede beveiliging moet zijn”, meent Van Uytven.

Voorts gaat Awingu nog meer energie steken in de samenwerking met de technologiepartners. Hij is er vooral trots op nauw samen te werken met Microsoft. “Wij zijn technisch aanwezig in het Azure-aanbod van Microsoft; er is een single sign-on voor Office 365. En we krijgen inzage in de roadmap van deze softwareleverancier om tijdig te kunnen inspelen op hun ontwikkelingen.”

Niet minder blij is hij met twee andere grote cloud-leveranciers: Google en HP. “Google wil enterprise mobility vereenvoudigen door al het werk in de cloud af te handelen. Zij zijn blij dat mensen met Awingu al hun bestanden en applicaties vanaf elke plek kunnen gebruiken als ze slechts een browser gebruiken en Google for Work apparaten.”

Evenzeer is hij blij met de samenwerking met HPE. Zo is Awingu opgenomen in Cloud28+, de catalogus waarin HPE alle cloud diensten in Europa weergeeft. De Cloud28+-klanten kunnen clouddiensten met elkaar vergelijken, gebaseerd op functionele en niet-functionele criteria, zoals prijs, SLA’s en certificatieniveaus.

“Ja, dit jaar staat in het kader van verdieping én verbreding”, vat Van Uytven de plannen samen.

Door: Teus Molenaar

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!