Redactie - 19 maart 2016

Help goede doelen meer impact te maken met technologie

Als techprofessionals zien we hoe technologie elke dag verandert, en welke impact dit heeft op het bedrijfsleven. Bedrijven die clouddiensten en software op de juiste manier inzetten, staan beter in verbinding met hun klanten, werken efficiënter en maken meer impact. Maar hoe zit dat met goede doelen die vaak niet op de hoogte zijn van de technologische mogelijkheden, of hiervoor niet de financiële middelen beschikbaar hebben?

Anno 2016 opereren goede doelen in een zeer competitief speelveld en staan ze voor enorme uitdagingen. In toenemende mate verwacht het publiek dat elke cent die men doneert, daadwerkelijk wordt besteed aan het maatschappelijke doel waar zij zich voor inzetten. Daarnaast staan goede doelen voor de uitdaging om de lastig te bereiken millennials aan zich te binden. Het is dan ook belangrijk dat zij toegang krijgen tot technologie die ze in staat stelt hun doelen te behalen.

Software doneren

Via Microsoft Philanthropies stellen we daarom wereldwijd één miljard dollar beschikbaar om goede doelen, stichtingen en universiteiten toegang te geven tot clouddiensten en software. In Nederland doen we dat door circa twaalf miljoen euro aan clouddiensten en software beschikbaar te stellen aan non-profitorganisaties. Dit gebeurt via de organisatie TechSoup die ze toegang geeft tot de softwaredonatieprogramma’s van technologieleveranciers. Softwarepartners als CherryT maken de software geheel op maat voor goede doelen en zijn verantwoordelijk voor de implementatie.  

Barrières wegnemen met technologie

Ik heb veel bewondering voor wat goede doelen realiseren. Daarom vind ik het extra belangrijk dat zij gebruik kunnen maken van technologie die barrières wegneemt en ze helpt meer gedaan te krijgen. Denk aan CRM-systemen waarmee ze gerichter bestaande én nieuwe donateurs kunnen bereiken, of aan clouddiensten zodat ze flexibel en veilig kunnen samenwerken. Of aan een intern communicatieplatform dat organisaties als het Rode Kruis uitkomst biedt in het geval dat er zich een calamiteit voordoet en er snel met vrijwilligers geschakeld moet worden.

Een ander goed voorbeeld van hoe technologie goede doelen kan helpen, is Stichting Make-A-Wish. De vrijwilligers van deze stichting hebben nu allemaal een professioneel e-mailadres, en met behulp van een CRM-systeem kunnen zij wensen nu meer gestructureerd in kaart brengen en vervullen. Of neem het voorbeeld van de Arnhemse Voedselbank die te maken kreeg met servers die vaak crashten, omdat de koelcellen teveel stroom van het netwerk vroegen. Doordat ze nu gebruikmaken van de cloud, hebben ze daar geen last meer van en maken ze geen kosten meer voor serveronderhoud.

Meer steun nodig

Tijdens de NGO Day die wij deze week organiseerden, hebben meer dan 150 Nederlandse goede doelen en stichtingen kennisgemaakt met de mogelijkheden die softwaredonaties ze bieden. En hoewel dat een goed begin is, kunnen goede doelen nog veel meer steun gebruiken. Daarom roepen wij techprofessionals die betrokken zijn bij stichtingen en goede doelen, op om ze wegwijs te maken in de mogelijkheden die technologie ze bieden. Zo kunnen goede doelen zich nog beter focussen op hun kerntaken en meer impact in de maatschappij maken.

Door: Julie de Widt-Bakker, Citizenship Lead Microsoft Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!