Redactie - 01 april 2016

FollowAnalytics integreert CRM met mobiele apps

De meeste mobiele telefoons bulken van de apps, maar voor veel aanbieders is het klantengedrag met die apps nog een grote onbekende. Wat doet de klant er mee en hoe kunnen we de klant helpen er efficiënter gebruik van te maken? Daarvoor zou eigenlijk informatie vanuit die app met het CRM-systeem gecombineerd moeten worden. Alleen wie regelt dat?

Samir Addamine (foto), een entrepreneur van Franse oorsprong, had daarvoor een briljant idee en startte in 2013 de in San Francisco gevestigde internetonderneming FollowAnalytics. Het idee motiveerde Salesforce om via een investeringsfonds het bedrijf verder te helpen. FollowAnalytics claimt specialist te zijn op het gebied van analyse en mobiele marketing, dit gebeurt via een SAAS-omgeving waarop klanten aangesloten kunnen worden en apps via een SDK mee verbonden worden. De klant hoeft dus zelf geen infrastructuur op te tuigen maar koopt capaciteit op de service.

CRM-tool

De analyse levert de bedrijven via hun CRM-tool een beter inzicht op de manier waarop en wanneer de klanten hun apps gebruiken. Inmiddels zijn tal van grote bedrijven zoals Louis Vuitton, L’ Oreal, Renault (via MyRenault) en verzekeraar Axa met het product in zee gegaan. De software ziet net als bij het gebruik van een webbrowser op een corporate website, welke activiteiten de gebruiker ontplooit. Met gespecialiseerde initiatieven en marketingcommunicatie, kan de aanbieder inzichtelijk maken hoe de gebruiker reageert op bijvoorbeeld een aanbod.

Inzicht

FollowAnalytics heeft voor de klanten van het bedrijf een bijzondere kracht. Apple is heel strikt in de bewaking van privacy en zorgt ervoor dat app aanbieders weinig tot geen privacygevoelige informatie van de gebruiker kunnen bemachtigen. Iets wat Google via Android juist wel doet. Deze tooling creëert de ontbrekende schakel en zorgt ervoor dat aanbieders beter inzicht kunnen krijgen in de manier waarop de iPhone-gebruikers met hun app en telefoon in de weer zijn.

Kosten

De kosten van de dienst zijn redelijk inzichtelijk en beginnen bij 5000 dollar per maand met een minimum contract van een jaar, het analyseren van maximaal drie apps en 100.000 klanten die minimaal een keer per maand hun app gebruiken.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!