Redactie - 01 april 2016

Printsupplies verkopen werpt nog steeds zijn vruchten af

De vraag of er nog winst te behalen valt uit de verkoop van printsupplies wordt mij nog vaak gesteld. We zijn toch al jaren op weg naar een papierloos kantoor? Echter, inmiddels is het 2016 en nog steeds kunnen channel partners flink profiteren van de sales van supplies. Hier geef ik u graag vier redenen waarom dit zo is.

1.    Op naar het papierloze kantoor, toch?

Ondanks het feit dat we al bijna veertig jaar wachten op het papierloze kantoor, blijven de meest kritische bedrijfsactiviteiten gebaseerd op papier en print. In het najaar van 2014 heeft AIIM (Association for Information and Image Management) 366 leden wereldwijd gevraagd naar hun vorderingen op het gebied van papierloos werken. De resultaten toonden aan dat, ondanks het grote gebruik van tablets, de voorkeur van kantoormedewerkers nog steeds uitgaat naar fysieke prints in plaats van wachtwoord beveiligde digitale documenten. Ook het onderzoek van Xerox, ‘Digitalisation at Work’, toont dit aan. 55 procent van de respondenten geeft aan dat bedrijfsprocessen nog grotendeels of zelfs geheel op papier gebaseerd zijn. Daarnaast communiceert 29 procent nog steeds via papier en niet via e-mail of sociale media met hun klanten. Er wordt dus nog steeds volop geprint op kantoor, supplies zijn daarom nog altijd onmisbaar.  

2.    Op lange termijn hoge opbrengsten

Of u zich nu richt op eenmalige verkoop (standalone sales) of op doorlopend onderhoud van een product of dienst, door extra service aan te bieden, zoals Xerox Supplies Service, realiseert u een groot concurrentievoordeel. Daarnaast hebben inkomsten uit onderhoud een lagere verkoopkostprijs en een hogere marge. Supplies leveren daarom op de lange termijn grote winst op doordat u verdient aan het continue onderhoud.

3.    Aantrekkelijke partnerships

Leveranciers bieden vandaag de dag partnerships aan voor channel partners. Door duurzame samenwerkingen aan te gaan, kunnen channel partners nieuwe bronnen van omzet aanboren en profiteren van elkaars sterke punten. Denk hierbij aan het bereiken van nieuwe doelgroepen en het uitwisselen van kennis, expertise en service. Daarnaast kunnen channel partners tegenwoordig optimaal gebruikmaken van kortingsregelingen, beloningen en andere voordelen die partnerprogramma’s bieden.  
  

4.    Recyclen is hot

Door diensten met toegevoegde waarde te leveren aan uw klanten, kunt u hét onderscheid maken en boven concurrenten uitstijgen. Veel bedrijven hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Met beloningsprogramma’s speciaal ontwikkeld voor klanten, kunnen channel partners hierop inspelen en een trouwe klantenkring opbouwen. Dit soort programma’s beloont klanten met punten als zij verbruiksartikelen van de channel partner gebruiken. Zo kunnen klanten sparen voor bijvoorbeeld films, boeken, reisartikelen, cadeaubonnen of goedkopere supplies. Daarnaast kunt u kantoorapparatuur recyclen en ecoboxen neerzetten bij uw klanten. Hierdoor worden afval en verspilling tot een minimum beperkt en daarnaast het milieu beschermd. Bovendien worden uw inkoopkosten zo laag mogelijk gehouden, met als resultaat een consistente winst.

Kortom, er is nog steeds een gezonde vraag naar supplies waar channel partners goed op kunnen inspelen. Deze inkomstenbron mag daarom niet vergeten worden. Door met uw salesteam ook op printsupplies te focussen, kunt u meer uit de business halen en daarnaast aan de wensen van klanten voldoen. 

Door: Wilco van Bezooijen, Xerox

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!