Copaco helpt resellers op weg met Internet of Things

Copaco helpt resellers op weg met Internet of Things

21-04-2016 | door: Witold Kepinski

Copaco helpt resellers op weg met Internet of Things

De wereld wordt meer en meer 'connected'. Om in te spelen op de ontwikkeling van het Internet of Things hebben IT-partijen de juiste, liefst verticale oplossingen nodig. “Internet of Things is nog erg abstract”, vertellen Marc Maas en Harold Bax van distributeur Copaco. “Door verticale oplossingen concreet te benoemen, helpen we partners begrijpen waar straks in hun eigen markt kansen liggen.”

Vooropgesteld: smart solutions is een containerbegrip. “Een verzamelnaam”, zegt Marc Maas, team lead voor Copaco's speciale business unit Smart Solutions. De unit komt voort uit de unit LED & Domotica, die zich al langer bezighield met (toekomstige) ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van Internet of Things (IoT). “Alles in de wereld wordt connected”, vertelt Maas. “IoT houdt onder meer verband met domotica en een slim gebruik van LED-verlichting, maar nog weinig partners zien waar hun kansen liggen. Met commerciële en technische trainingen willen we ze op weg helpen. Belangrijk is vooral dat we heel concreet verticale oplossingen benoemen. Dat maakt het voor resellers een stuk duidelijker wat IoT precies is en hoe het (commercieel) werkt. Ze krijgen inzicht in de praktische toepassingen die voor eindklanten nuttig kunnen zijn.”

Domotica is het domein van de huiselijke elektronica en bedoeld om gebouwen slimmer te maken. Slimme schakeltechnieken zorgen bijvoorbeeld voor energiebesparing, en door innovatieve toepassingen op het gebied van comfort en ook veiligheid kunnen ouderen langer thuis wonen. De nieuwe unit van Copaco is gespecialiseerd in de levering van de producten die daarvoor nodig zijn. Maas: “De markt voor smart solutions, is een heel breed begrip. Maar kijk je naar slechts één verticale kolom, dan wordt het een stuk duidelijker hoe je een partner helpt die in het betreffende marktsegment actief is.”

DigitalSTROM

Als voorbeeld van een heel concrete oplossing noemt Maas de 'smart home' oplossing 'DigitalSTROM'. “Anders dan de domotica-oplossingen die we al langer kennen, is DigitalSTROM niet alleen geschikt voor villa's waar systemen van duizenden euro's worden geïnstalleerd. DigitalSTROM is eenvoudiger en wordt geplaatst in een bestaand elektriciteitsnetwerk, dus je maakt je huis slimmer zonder hak- en breekwerk.” Harold Bax, director business development bij Copaco, noemt DigitalSTROM 'digitale kroonsteentjes'. “Het product heeft het formaat van een kroonsteentje, maar het wordt heel intelligent aangestuurd door een Linux server in de meterkast. Het maakt je huis slimmer, je verlichting bijvoorbeeld, de rolluiken, de deuren, de toegangscontrole, de verwarming; dat kun je allemaal automatisch aansturen.”

Volgens Marc Maas betekent domotica dat je huis zoveel mogelijk automatisch reageert op jouw behoeftes. “Met onze smart devices wordt dat steeds makkelijker. Maar het moet wel een vooruitgang zijn. De verlichting bedienen met je smartphone hoeft niet slim te zijn. Want je smartphone pakken en ontgrendelen, een app kiezen en daarmee een lamp aandoen; dat zijn veel meer handelingen dan wanneer je gewoon een schakelaar gebruikt. Wat je wel wilt hebben: je komt binnen, de lamp herkent de smartphone die je bij je draagt en hij zet de lichtscene automatisch op de manier die hij van jou gewend is.”

Juist dit soort ontwikkelingen nemen op dit moment een grote vlucht. Maas: “De 'buzz' is al jaren aan de gang, maar de laatste tijd zie je fabrikanten écht oplossingen creëren waarmee ze de markt op kunnen. De vraag is alleen: wie ís de markt? IT-resellers hebben meer kennis nodig om IoT-producten en -systemen te kunnen installeren, en elektrotechnische installateurs moeten meer IT-kennis hebben. Ik verwacht dat deze twee markten in elkaar zullen grijpen, dat partijen gaan samenwerken en elkaar overnemen, of dat partijen fundamenteel zullen veranderen.” Volgens Harold Bax is de business unit er dan ook niet alleen voor bestaande partners en system integrators. “We zien zeker ook mogelijkheden voor geheel nieuwe partnerkanalen. Denk bijvoorbeeld aan de maakindustrie: technische productontwikkelaars bijvoorbeeld, die IoT-componenten meenemen in hun productieproces. Slimme apparaten verzamelen waardevolle gegevens die na intelligente analyse van de verzamelde data vervolgens weer andere apparaten of processen aansturen. Microsoft en IBM met Watson en Bluemix stellen deze intelligente en zelflerende systemen al volop beschikbaar aan bedrijven die druk bezig zijn met IoT-toepassingen waaronder meubelgigant Ikea en sportkleding producent Under Armour. Deze twee bedrijven behoren daarmee op dit moment tot de snelst groeiende IT bedrijven, aldus Bax

Fibaro

Voor de retailmarkt verwacht Copaco onder andere veel van het domoticabedrijf Fibaro, dat sinds vijf jaar Smart Home producten voor de consument maakt en inmiddels hard groeit. Maas: “Aan Fibaro zie je heel duidelijk dat de markt zich opent voor de Smart Home categorie. De ontwikkelingen rondom smart home zijn maar een klein onderdeel van het totale smart solutions portfolio van Copaco en het staat nog in de kinderschoenen. Er gebeurt van alles en Copaco wil erin meegroeien.”

LED

Binnen smart solutions wordt volgens Maas de rol van LED-verlichting steeds belangrijker. “LED wordt connected en daardoor digitaal. Het wordt aanstuurbaar, krijgt een IP-adres en komt in ons IT-wereldje terecht. Je kunt straks heel duurzaam schakelen en een maximale besparing realiseren.” Volgens Bax is een lamp weliswaar bedoeld om licht te geven, maar kun je met LED-lampen veel meer doen. “LiFi is in ontwikkeling: Lights Fidelity. WiFi wordt gegenereerd via LiFi. Denk bijvoorbeeld aan de informatie die je in een winkelstraat of in een supermarkt 'gepusht' krijgt naar je eigen smart device. Het is niet voor niks dat een partij als Philips samenwerking zoekt met IT-partijen als Cisco. Je kunt een LED-lamp aansturen op IP-adres en daar zijn switches voor nodig. Als distributeur zien wij dit soort mogelijkheden vroegtijdig. We kijken steeds wat we al wel en niet kunnen vermarkten.”

Nieuwe mogelijkheden

Smart solutions is een nieuwe markt voor resellers en die komt als geroepen. “Resellers konden bij bestaande klanten met hun bestaande portfolio steeds minder uren maken”, besluit Maas. “Alles werd makkelijker; een router bij de consument thuis, daar komt geen IT-bedrijf meer aan te pas. Deze nieuwe verticale oplossingen veranderen dat. Daar kun je het maximale uithalen als reseller en Copaco helpt je daarbij. Vergeet ook niet: resellers lopen soms het werk voorbij en laten handel liggen. Je kunt het vergelijken met de IT-installateur of netwerkbeheerder van vroeger, die in een bedrijf meteen doorliep naar de serverruimte. Het kopieerapparaat, nog zonder netwerkkabel, zag hij niet staan, terwijl dat voor een IT'er het grootste verdienmodel had kunnen zijn. Een server zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan een copier, ik bedoel maar.”

Door: Witold Kepinski 

Terug naar nieuws overzicht