Redactie - 25 april 2016

Zonder big data geen smartcity’s

Tijdens de onlangs in Hamburg georganiseerde Teradata Universe stond het onderwerp smartcity’s prominent op de agenda. Onder een smartcity verstaat men een stad die zich continue aanpast aan zijn bewoners en/of gebruikers. Het is als het ware internet in de fysieke ruimte, met als doel een socialere en duurzamere samenleving. Een digitale copy van de echte wereld in een database.

Smartcity’s, waarvan in Europa München en Wenen twee prominente voorbeelden zijn, concurreren fel met elkaar. De slimme stad is aantrekkelijker om te wonen en creëert daarmee een nieuwe concurrentiepositie voor het aantrekken van bewoners en als vervolg daarop werkgelegenheid. De smartcity begon als een droom, maar wordt nu werkelijkheid en krijgt een disruptief karakter. Steden gaan zich onderscheiden.

Smartcity’s hebben modellen die als silo’s naast elkaar werken, er is dus geen overkoepelend systeem dat alles regelt, maar elke silo (zoals transport, energiebeleid, parkeerbeleid en veiligheid) krijgt een eigen intelligentie en zorgt voor een optimale beleving. Daar waar in een normale stad bijvoorbeeld 15% overcapaciteit aan parkeerplaatsen nodig is om alle bewegingen mogelijk te maken, kan een goede automatisering genoegen nemen met nagenoeg 0% overcapaciteit. Om dit mogelijk te maken zijn terabytes aan big data nodig. De analyse daarvan levert de sleutel tot de oplossing. Met de nieuwste technieken is het verwerken van deze informatie eindelijk mogelijk. Losse silo’s brengen slechts een beperkte oplossing, de doorbraak ontstaat bij de onderlinge samenwerking. Als bewoners hun verplaatsingsbehoefte kenbaar maken en vervolgens vervoersmiddelen gaan delen, neemt het aantal noodzakelijke voertuigen af. Reducties tot zo’n 30% zijn mogelijk, enkel door efficiënter te handelen.

 

Kuil

“Feitelijk is Uber al de eerste implementatie van het concept, maar dan professioneel ingevuld”; aldus Stephen Brobst (foto) chief technology officer (CTO) van Teradata Corporation. "Eén enkele ZIP car (gedeelde auto) is het equivalent van 30 particuliere auto’s in een stad. Dat zorgt voor een gigantische besparing in het verkeersaanbod. Maar ook simpele implementaties helpen al met het verbeteren van de leefbaarheid van de stad. Een auto in de smartcity Boston, waarvan de gebruiker een iPhone bij zich heeft, zal als door een kuil in de weg gereden wordt, dit direct aan gemeentewerken melden."

De kern van het succes is dat data gedeeld wordt. En daar zit ook direct het grote probleem. Wenen is een succesverhaal, de stad is de eigenaar van de data en de technologische silo’s maken er gebruik van. Echter, het succes wordt pas maximaal als tenminste 95% van de bewoners meedoet. Dat is nog lang niet haalbaar en zal zeker nog duren totdat een volgende generatie bewoners in de stad te vinden is, aldus Dominic Weiss van de Vienna Smart City Agency.

Door: Hans Steeman

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!