Redactie - 23 april 2016

Tech Data en partners verkennen de toekomst

Tech Data en partners verkennen de toekomst image

Onder de titel Taste of Tomorrow vond 12 april in de Expo Haarlemmermeer het in een nieuw jasje gestoken jaarlijkse partnerevent van Tech Data plaats. Het is de gezamenlijke voortzetting van de events die de verschillende divisies van Tech Data voorheen apart organiseerden. Op dit nieuwe, grootste channel-evenement van Nederland maakten de bezoekers in één dag kennis met zowel de nieuwste snufjes op gebied van hardware en accessoires als de laatste ontwikkelingen rond het Internet of Things en Cloud.

TD Azlan, Broadline, Mobile, Maverick , Consumer Electronics… alle Tech Data-bedrijfsonderdelen onder één dak samengebracht: we schrijven 12 april 2016 en het Tech Data-event Taste of Tomorrow blijkt inderdaad die bijeenkomst vol innovatieve producten, inspirerende presentaties en culinaire hoogstandjes te worden die ons in het vooruitzicht is gesteld. De hele dag heerst er al een gezellige drukte, maar aan het eind van de middag begint de hal echt vol te stromen. Het team van Dutch IT-channel heeft een studio ingericht waar diverse vertegenwoordigers van zowel organisator Tech Data als de deelnemende partners door hoofdredacteur Witold Kepinski worden geïnterviewd.

Resellers zijn op zoek naar verbreding, zegt Peter Jansen, Country Manager Tech Data Nederland. “De marges bij de retailers en ook het MKB staan onder druk en met dit event geven we hen de mogelijkheid zich te oriënteren op de producten van de toekomst, of dat nu gaat om cloud, Internet of Things (IoT) of security. Op al die vlakken biedt Tech Data de reseller een one-stop-shop.”

Bas Scheepens, Enterprise Director TD Azlan Nederland, ziet vooruitkijkend IoT als belangrijk topic, maar vooral ook security. “Security wordt voor steeds meer partijen belangrijk. Daar zullen we de komende tijd in de volle breedte sterker de aandacht op vestigen. En we zullen er ook aparte resources aan toewijzen, zodat het onderwerp nog breder in de markt gezet wordt.”

Keynotes

De dag is gevuld met kennissessies gegeven door sprekers van onder meer Cisco, Dell, HP, Lenovo, Oracle, Vodafone en Tech Data zelf. Hoogtepunt van het programma vormen zonder meer de twee keynotes over IoT aan het eind van de middag, verzorgd door achtereenvolgens Claudiu Pasa, AWS EMEA Business Development Lead for IoT van Amazon, en Ronald Teijken, Cross Industry Sales Specialist EMEA van IBM. Zij nemen hun gehoor mee naar een toekomst waarin het IoT een steeds prominentere rol zal spelen.

Pasa doet met zijn keynote ‘How to fast prototype and deploy IoT-solutions on AWS Cloud’ uit de doeken dat bedrijven nu ook met behulp van de AWS-cloud heel snel IoT-oplossingen kunnen ontwikkelen. AWS IoT is een nieuw managed cloudplatform waarmee ‘dingen’ als auto's, turbines, pompen, lampen en allerlei sensornetwerken via het internet verbonden kunnen worden met AWS-diensten. Dit stelt bedrijven in staat grote hoeveelheden data over geconnecteerde devices op wereldwijde schaal op te slaan, waarna op basis van analyses de nodige intelligente acties kunnen worden ondernomen.

Hype?

Ronald Teijken van IBM geeft met zijn presentatie ‘Waar liggen uw kansen met het Internet of Things’ het publiek nog het meest een ‘taste of tomorrow’. IoT wordt gezien als een hype, maar dat is het allang niet meer; we zitten er midden in, luidt zijn openingsstelling. “In 2008 kwam IBM in de context van zijn Smarter Planet-campagne al met de slogan ‘instrumented,  interconnected and intelligent’ en daarmee bedoelden we eigenlijk exact hetzelfde als het IoT.”

Dat het toch als een hype geldt komt volgens Teijken door een aantal opkomende trends. Hij noemt cloud, sensoren die steeds goedkoper worden en steeds meer kunnen, de opkomst van mobile en de opkomst van social. Dat tezamen zorgt ervoor dat het IoT nu zo prominent in de markt wordt gezet. Daarmee in verband hebben we te maken met een enorme aanwas aan data. En, zegt Teijken: “90 procent van al die data laten we onbenut en 60 procent van de data die we met z’n allen produceren is op het moment van aanmaak alweer bijna achterhaald. De echte uitdaging is niet het verzamelen en opslaan van al die data, de echte uitdaging is: hoe kunnen we die data aanwenden, wat kunnen we ermee doen, hoe leveren die data ons inzicht op. IBM zegt: om eruit te halen wat erin zit heb je hele slimme computersystemen nodig zoals bijvoorbeeld Watson, een zogeheten ‘decision support system’, dat artsen kan helpen de juiste diagnose te stellen. Waar dus vooral in geïnvesteerd moet worden, zegt Teijken, is het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen gebaseerd op data-exploitatie.”

IoT en het weer

Ter illustratie wat er met behulp van IoT-technologie aan dataverzameling mogelijk is, geeft Teijken een aansprekend voorbeeld waarbij op inventieve wijze weersgegevens worden verzameld. Weersgegevens zijn voor allerlei partijen in de industrie – retail, de verzekeringsbranche, vervoer – uiterst waardevolle data, maar er wordt nog heel weinig effectief gebruik van gemaakt. Wat bij het verzamelen van weersgegevens een belangrijke rol speelt, is de granulariteit van de meetpunten. Hoe meer meetpunten hoe nauwkeuriger er voorspeld kan worden. Teijken geeft een voorbeeld waarin men op het idee kwam om paraplu’s uit te rusten met sensoren, zodat lokaal het weer veel genuanceerder in kaart kon worden gebracht.

Tot slot wijst Teijken op de combinatie van IoT met zogeheten cognitieve technologie, vooral ontwikkeld en toegepast op gebied van de verwerking en analyse van ongestructureerde data. Ook op dat gebied ziet hij enorme groei en mogelijkheden. We moeten daarbij denken aan zaken als ‘natural language processing’, ‘machine learning’ en video- en tekstanalyse. “Het zijn allemaal cognitieve functionaliteiten die in de toekomst aangewend kunnen worden en kansen bieden aan een ieder die er oog voor heeft”, rondt hij af. Teijkens boodschap zal het applaudisserende publiek duidelijk zijn: de ‘Taste of Tomorrow’ begint eigenlijk al met het proeven van vandaag!

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!