Redactie - 28 mei 2016

Mark Hawkins, CFO Salesforce: “Dit is The age of the customer”

Onlangs was de Amsterdamse RAI het toneel van de Salesforce World Tour. 6.500 mensen hadden zich aangemeld voor de Nederlandse versie van dit evenement, waar ze onder meer luisterden naar de keynote van CFO Mark Hawkins. Eveneens prominent aanwezig was voormalig Eurocommissaris Neelie Kroes, die vanaf 1 mei als eerste Europeaan deel zal uitmaken van de board van Salesforce. Executive People sprak met Mark Hawkins over zijn werk als CFO bij een dynamisch bedrijf als Salesforce.

“Dit is The age of the customer”, zegt Mark Hawkins, CFO Salesforce beslist. “We zien dat mensen hun voordeel willen doen met alle technologie die nu beschikbaar is om de klant beter van dienst te zijn, zoals mobile, social, data science en het internet of things. Ik denk dat die trends de behoefte oproepen om iets met die krachten te doen. Dat spreekt mensen echt aan.”

Hij noemt een recent gesprek met een CIO uit de financiële sector. “Die zei ‘er is niemand meer ter wereld onder de veertig die zaken wil doen met een bank die zich niet bezighoudt met mobile en social. Dat was nogal een opvallende uitspraak. Er is duidelijk een sense of urgency om te veranderen. Die drijft de beslissingen die organisaties nemen. Als pionier van software die via de cloud geleverd wordt zijn we daar nauw bij betrokken.”

Innoveren

Hij benadrukt dan ook dat Salesforce zal doorgaan met innoveren. “We laten zien welke kant de markt op gaat, zoals we dat al zeventien jaar doen. Ook wij richten ons als bedrijf op het succes van de klant. En daarbij is ons 1:1:1 model erg belangrijk voor ons, dit bepaalt hoe wij zaken aanpakken. (Salesforce geeft een procent van zijn producten, een procent van zijn kapitaal en een procent van de tijd van het personeel aan goede doelen, red.) Als snelst groeiende softwareleverancier ter wereld zullen we blijven groeien, omdat we ons richten op onze klanten.”

De uitdagingen waar onze zijn klanten mee zitten zijn duidelijk voor Hawkins: “Ze zoeken hulp om de kloof te overbruggen, om de stap naar de toekomst te maken. Ze willen weten welke technologie eraan komt, ze willen weten wat ze ermee kunnen, en hoe ze er succesvol mee kunnen zijn. Wij willen ze daar graag bij helpen.”

Evenwicht

De laatste cijfers van Salesforce laten een groei zien - bij constante wisselkoersen - van 32 procent in Europa. Hoe managed hij zo’n groei als CFO? “Ik ben al mijn hele carrière betrokken geweest bij groei, als ‘groei CFO’ bij diverse technologiebedrijven, zoals HP en Dell. Als CFO moet je het evenwicht vinden tussen de lange en de korte termijn. Je moet het beide kunnen managen. Je bouwt een bedrijf voor de lange termijn door het op de korte termijn goed te doen. We zijn het snelst groeiende softwarebedrijf ter wereld, en het is een eer om deel uit te maken van een team dat in staat is in te spelen op de enorme mogelijkheden die er zijn. En er is nog veel meer potentie om snel te blijven groeien. We denken al verder dan de mijlpaal van tien miljard die we verwachten te gaan halen.”

In die enorme groeispurt heeft Salesforce nog weinig winst gerapporteerd. Hoe belangrijk is dat voor hem? “Winstgevendheid is belangrijk. We hebben zeven kwartalen achter elkaar groeiende winstgevendheid laten zien. Het rapporteren van winst is eenvoudig, dat zouden we zo kunnen doen. Maar dat is niet waar het om gaat. De uitdaging is om innovatie te vinden die de wereld succesvol maakt, daar zelf succesvol mee te zijn en dat uit te bouwen. Dat wordt ook door Wall Street erkend. De mensen zien dat we lange termijn-groei realiseren.”

Tevreden

Juist vanwege de winstgevendheid is die focus op de klant zo belangrijk. “Want als CFO die betrokken is geweest bij de groei van zoveel bedrijven weet ik dat de winstgevendheid komt als je klanten tevreden zijn. Daar moet je je op richten. Zeker bij ons businessmodel, dat is gebaseerd op abonnementen. Hoe langer een klant onze klant blijft, hoe beter het is voor ons bedrijf. Ook daarom is 1:1:1 belangrijk, want dat helpt de tevredenheid van onze klanten te verhogen.”

In Amsterdam ging het Salesforce for Startups-programma van start, waarmee start-ups toegang krijgen tot Salesforce-technologie, tools en expertise. Het programma start met meer dan vijftig innovatieve Nederlandse start-ups. Daarnaast heeft Salesforce Ventures, de wereldwijde corporate investeringsgroep van het bedrijf, honderd miljoen dollar gealloceerd om te investeren in Europese start-ups en daarmee cloud-innovatie en klantsuccessen in de regio te stimuleren.

Giving back

“Dat start up-programma hoort bij ons”, zegt Hawkins. “Het is cruciaal dat we inspelen op de behoeften van onze klanten, dat maakt het interessant om start ups in de gaten te houden. Daarnaast zien we het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om start ups te helpen. Het is dan ook geweldig dat Neelie Kroes ons met haar ervaring komt helpen, zowel vanwege haar maatschappelijke als zakelijke ervaring. Ze zal in de board of directors een belangrijke rol spelen. Het is enorm belangrijk om kennis uit alle delen van de wereld te hebben in je bedrijf. Zelf heb ik er ook enorm veel baat bij gehad in andere landen en culturen zaken te doen.”

Ook giving back, in de vorm van het 1:1:1-programma is onderdeel van het DNA van Salesforce. “Daar zijn we al mee begonnen bij de start van ons bedrijf. Een procent van onze marktwaarde, een procent van alle tijd van onze mensen, een procent van onze producten geven we aan charity. Naast zaken doen is ook goed doen in de wereld belangrijk. We brengen in praktijk waar we in geloven. Het is een speciale ervaring om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Je gaat nadenken over de vraag wat je verantwoordelijkheid is, en zeker ook over wat de bijdrage is van technologie aan de wereld.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!