Redactie - 15 juli 2016

Eind 2017 meeste online aankopen via mobiel

Demandware, speler op het gebied van zakelijke cloud commerce-oplossingen, heeft de cijfers bekendgemaakt van de Demandware Shopping Index voor het eerste kwartaal van 2016. De trend van 2015, het ‘jaar van het mobiele winkelen’, zet zich in 2016 onverminderd voort. Demandware voorspelt zelfs dat de smartphone eind 2017 de computer heeft ingehaald als favoriete apparaat om aankopen te doen. Retailers moeten daarom voorbereid zijn op een mobile-only wereld, met de smartphone als belangrijkste apparaat voor online aankopen. Om deze steeds groter wordende doelgroep te bereiken, moeten zij meer aandacht gaan besteden aan relevantie en personalisatie.

Demandware Shopping Index
De Demandware Shopping Index meet de groei van de online bestedingen en is gebaseerd op een analyse van de winkelactiviteit van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd. De index houdt rekening met de bezoekersfrequentie, conversie, gemiddelde orderwaarde en nettowijziging in het aantal consumenten.

Online bestedingen
De Demandware Shopping Index voor het eerste kwartaal van 2016 laat zien dat de aantrekkingskracht van winkels (waarbij veranderingen worden gemeten in het aantal consumenten dat e-commercesites bezoekt) verantwoordelijk was voor maar liefst 89 procent van de groei van de online bestedingen. Verder blijkt dat consumentenbestedingen (waarbij veranderingen in digitale uitgaven worden gemeten door wijzigingen in de bezoekersfrequentie, conversie en gemiddelde bestelwaarde te berekenen) verantwoordelijk waren voor 11 procent van de digitale groei. Samen zorgden de consumentenbestedingen en aantrekkingskracht ervoor dat de online bestedingen in het eerste kwartaal van 2016 met 17 procent groeiden. Deze groei laat aanhoudend dubbele cijfers zien en retailers blijven profiteren van meer consumenten die steeds meer besteden.
 
Meer bestellingen via smartphones
Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal was ruim 90 procent van de toename van het aantal websitebezoeken afkomstig van smartphones. Nadat 2015 al was uitgeroepen tot het ‘jaar van het mobiele winkelen’, voorspelt Demandware dat de smartphone eind 2017 de computer heeft ingehaald als favoriete apparaat om aankopen te doen. Er worden meer bestellingen gedaan via smartphones dan via enig ander apparaat.

Spectaculaire groei
Deze groei is werkelijk spectaculair. Nog maar een jaar geleden bleek uit de platformgegevens van Demandware dat ongeveer een derde van al het webverkeer afkomstig was van smartphones, die qua bestellingen gelijk opgingen met tablets. Sindsdien laten de gegevens van Demandware zien dat smartphones de enige bron van groei zijn voor zowel het aantal bezoeken als het aantal aankopen. Verder zijn ze verantwoordelijk voor ruim de helft van de stijging van het aantal bestellingen.

Mobiel winkelen
“Wie momenteel digitaal zegt, zegt in de eerste plaats mobiel. Het meeste verkeer is absoluut afkomstig van smartphones. Nu steeds meer aankopen worden gedaan met smartphones, moeten retailers zich voorbereiden op de volgende fase van e-commerce: mobile-only”, aldus Rick Kenney, hoofd Consumer Insights bij Demandware. “Met de introductie van een goedkopere iPhone en verschillende typen Android-apparaten kunnen retailers ervan uitgaan dat het digitale verkeer blijft groeien. Ook treden steeds meer consumenten toe tot de markt van het mobiel winkelen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!