Redactie - 15 juli 2016

Veilig Verkeer Nederland wil automatische smartphoneblokkade in auto

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat smartphones automatisch worden geblokkeerd in auto's die harder dan 30 kilometer per uur rijden.

Wetgeving verandert
De wetgeving moet daartoe worden veranderd, schrijft de vereniging in een brief aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu. Het aantal verkeersdoden steeg in 2015 licht, nadat het cijfer jarenlang geleidelijk afnam. De stijging heeft volgens VVN onder meer te maken met het gebruik van smartphones in de auto.

Duizend extra ongevallen per jaar
"Het apparaatje veroorzaakt zeker duizenden extra ongevallen per jaar", zegt VVN-directeur Felix Cohen tegen De Telegraaf. De vereniging zegt dat hoewel smartphonegebruik niet wordt genoteerd als oorzaak van ongelukken, het gebruik van telefoons in de auto en op de fiets leidt tot ongevallen.

Tien tot honderd doden per jaar
"De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid spreekt van tien tot honderd doden per jaar als gevolg van smartphonegebruik", aldus een woordvoerder van VVN. "Het is moeilijk om het precieze aantal in harde cijfers uit te drukken – die informatie wordt simpelweg nergens op die manier bijgehouden."

Politiek aansporen
Met de brief wil VVN de politiek aansporen actie te ondernemen, door bijvoorbeeld een wet in te voeren die een smartphone tijdens het autorijden grotendeels onbruikbaar maakt. "Daarbij moet wel rekening worden gehouden met gebruik van telefoons als navigatie en de toestellen van bijrijders, of bijvoorbeeld treinpassagiers", aldus VVN.

Vrijwillge blokkade niet genoeg
Een vrijwillige blokkade van functies en notificaties tijdens het rijden, zoals op sommige smartphones al mogelijk is, gaat volgens VVN niet ver genoeg. "We zoeken zelf graag de grenzen op en er zijn steeds nieuwe afleidingen, zoals de mensen die nu zoekend naar Pokémon bijna een sloot inlopen."

Te weinig controle
Door een automatische blokkade verplicht te stellen, is de maatregel volgens VVN minder afhankelijk van politiecontrole. De vereniging vindt dat er nu te weinig wordt gecontroleerd wordt op telefoongebruik achter het stuur, waardoor mensen meer geneigd zouden zijn hun telefoon erbij te pakken.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!