Witold Kepinski - 22 juli 2016

NexyZ wil in de versnelling

NexyZ wil in de versnelling image

Overnameadviseur NexyZ verwacht een stevige groei van de markt voor 'mergers & acquisitions' (M&A) in het ICT-kanaal. De markt is sterk in beweging, er is veel kapitaal beschikbaar en veel ICT-bedrijven zitten met grote financieringsvraagstukken, zo constateren NexyZ-partners Martijn Voorhuis en Rein Hoogland. “We verwachten meer overnames en door grote technologische trends als IoT, analytics en cloudification zien we veel fundingsaanvragen.”

Volgens Martijn Voorhuis en Rein Hoogland beleven we de meest enerverende fase in de ontwikkeling van ICT ooit. “Vooral de ontwikkeling van Internet of Things (IoT) is echt fantastisch”, vindt Hoogland. “We zien veel bedrijven die kapitaal zoeken voor nieuwe initiatieven op het gebied van IoT, en trouwens ook IIoT: Industrial Internet of Things. Door IoT en andere heel grote technologische trends als analytics en cloudification, zien we veel nieuwe bedrijven die groeikapitaal nodig hebben.” Aan de andere kant komen bestaande bedrijven in de verdrukking doordat ze niet snel genoeg kunnen schakelen of te veel concurrentie hebben “Die partijen zoeken een koper en daardoor ontstaan verkoopopdrachten”, legt Voorhuis uit. “Wij verwachten dat 2016 een nog groter M&A-jaar wordt dan 2015. We zien meer en meer overnames en fundingsaanvragen in het ICT-kanaal.”

Financiële diensten

NexyZ adviseert op financieel en strategisch gebied aan ICT-ondernemingen en bedrijven waarin ICT een belangrijke rol speelt. “Wij zijn geen financiële mannen pur sang”, relativeert Voorhuis. “Natuurlijk heeft onze club de nodige financiële expertise in huis – heel zware expertise zelfs – maar Rein en ik komen zelf uit de ICT. Het grote voordeel daarvan is dat wij snel kunnen levellen met ondernemers in die branche. We snappen in welke business zij zitten, wat daar belangrijk is, welke ontwikkelingen relevant zijn en wie de concurrentie is. 'Generieke' corporate finance huizen, de financiële mannen die meteen een winst- en verliesrekening erbij pakken en de balans opmaken, hebben dat voordeel niet. Wij steken initieel direct in op de business. Met veel ervaring en een groot netwerk in de ICT kunnen wij ons goed onderscheiden.”

NexyZ bemiddelt bij veel financieringsaanvragen. Voorhuis: “We helpen ICT-bedrijven, ook startups, die financiering nodig hebben om te groeien. Het belangrijkste deel van onze business bestaat uit verkoopmandaten: opdrachten om bedrijven te verkopen. En soms doen we koopmandaten: iemand heeft een zak met geld en vraagt of wij kunnen helpen dat doelmatig en renderend te investeren.” NexyZ helpt bovendien bedrijven die willen uitbreiden door acquisitie. “Dat zijn partijen die al een marktpositie hebben en er een bedrijf bij willen in dezelfde, of juist een andere branche”, verduidelijkt Hoogland. “We investeren veel in het volgen van trends en in het leggen van relevante contacten. Hoe ziet het landschap van een startup eruit en hoe uniek is zo'n bedrijf? Wat zijn nieuwe technologieën? Is er een (internationale) strategie? Dat soort vragen kan een typisch governance huis niet beantwoorden. NexyZ heeft een 'extra mile' voor de ondernemer om zijn strategie en beeld van de markt te valideren. En vergeet niet: onze key partners zijn allemaal gespecialiseerd in finance; we doen qua financiële expertise niet onder voor een standaard corporate finance huis.”

Versnelling

Volgens Voorhuis zitten veel ICT-ondernemingen met financieringsvraagstukken en wil NexyZ zich juist nu verder positioneren en profileren naar een markt die volop in beweging is. “We willen in de versnelling. Belangrijke markttrends zijn big data, data analytics en artificial intelligence (AI). We zien daar heel interessante businesscases. En ook voor managed services weten we nog altijd veel kopers te vinden. Een consolidatiemarkt, maar toch vlakt de groei daar niet af.”

Maar de grootste groeimarkt volgens NexyZ is IoT. De vraag is alleen: hoe pak je dat op, ook gelet op alle uitdagingen op het gebied van privacy? Hoogland: “Het is overweldigend hoeveel businessmodellen in de (nabije) toekomst dankzij IoT zullen worden geoptimaliseerd. In veel apparaten zitten gegevens die uitleesbaar zijn. Door bijvoorbeeld de data in een Cv-ketel te verzamelen, kun je op afstand errors registreren en het verbruik bijhouden. Daardoor wordt het in de toekomst mogelijk te besparen op het bezoek van een storingsmonteur, omdat een probleem in het servicecenter al duidelijk is en de klant het probleem in veel gevallen zelf kan oplossen.”

Hoewel we volgens Voorhuis met IoT nog bij de 'innovators' zijn en nog niet bij de 'early majority' – laat staan de 'late majortiy' – is de vraag wel: hoe hard gaat het als de schuif straks écht opengaat? “IDC voorspelt dertig miljard devices verbonden met het internet in 2020, tegen twintig miljard nu. Wij adviseren waar investeerders naartoe moeten met hun geld en dat is onder andere IoT, ook al hebben mensen nog geen sensor in de ijskast die vaststelt of er nog genoeg melk is. Aan ons de taak om duidelijk te maken dat IoT er wel degelijk aankomt en dat we nú moeten investeren.”

Koppelen

Een 'zakelijk datingplatform' willen Voorhuis en Hoogland NexyZ niet noemen. “Maar we koppelen ideeën aan kapitaal en andere relevante partijen”, bevestigt Voorhuis. “De laatste tijd hebben we bijvoorbeeld veel contact met een subsidieadviseur. Afgezien van de WBSO, die iedereen wel kent, maken slechts weinig ICT-bedrijven gebruik van de rijke subsidiemogelijkheden in Nederland. Je moet de weg weten in het subsidielandschap, weten hoe je een aanvraag schrijft en wanneer je die inschiet. We hebben bovendien goede relaties met gerenommeerde marketing- en communicatiebureaus. Zien we dat de website van een klant beter moet of de positionering scherper, dan verwijzen we klanten door. We hebben, kortom, een uitgebreid netwerk van partijen die waarde toevoegen aan een klant.”

De toegevoegde waarde van NexyZ is dat de investeerder écht ziet wat hij koopt, besluit Voorhuis. “De propositie moet glashelder en enigszins uniek zijn. Samen met de specialisten in ons netwerk kijken we of een bedrijf goed draait.” Volgens Hoogland is voor de juiste validatie van een aan- of verkoopstrategie vooral timing belangrijk. “Wat is het juiste moment van verkoop of om geld op te halen? En waar gaat het geld precies naartoe? Aan een opdracht tot funding of verkoop gaat vaak een proces van dagen vooraf. Maar de tijd is goed. We zijn in gesprek met zo'n vijftig partijen die funding kunnen regelen. Tegelijk willen veel ICT-partijen juist nu een stap zetten en hebben funding nodig. De afgelopen maanden hebben onomstotelijk bewezen: het geld is er.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!