Redactie - 23 juli 2016

Van woorden naar daden, maar nu echt!

We interacteren met systemen via een toetsenbord en muis en eigenlijk is dat helemaal niet logisch, want we moeten daarvoor dikwijls complexe commando’s kennen of vele stappen doorlopen, voordat de computer precies weet wat we bedoelen. Het lijkt erop dat we de grenzen van onze huidige interfaces hebben bereikt en iets anders moeten bedenken om productiviteit een nieuwe stimulans te geven.

Decennia lang is het al de Heilige Graal van de informatietechnologie: een computer waartegen je kunt praten als een mens en die ook echt doet wat je zegt. Demonstraties van dertig jaar geleden waarbij gebruikers proberen een computer iets te laten doen, komen houterig en daardoor nu bijna komisch over. Inmiddels zijn de technologieën van bedrijven als Apple, Microsoft en Google zo ver dat ze – hoewel verre van perfect – echt worden gebruikt. Alleen de zakelijke adoptie laat nog even op zich wachten.

Enkele weken terug kocht ik zelf in de Verenigde Staten een Amazon Echo, een apparaat bedoeld voor Angelsaksische markten, maar ook prima om in een Nederlands gezin mee te werken. Bij ons thuis vervult het apparaat allerlei taken, variërend van vragen beantwoorden, muziek afspelen van verschillende streamingdiensten, maar ook het besturen van IoT-apparatuur als Philips Hue lampen en de Google Nest thermostaat. Dit gaat door te praten met ‘Alexa’ op een manier die sneller gaat dan je met een muis, toetsenbord of aanraakscherm zou kunnen doen. De mogelijkheden hebben mij in positieve zin verrast en beloven veel voor de toekomst van dergelijke technologieën.

Ontwikkelde zaadjes landen in vruchtbare grond

Dat we niet tien of twintig jaar geleden van zulke innovatie konden profiteren, heeft alles te maken met de introductie van snellere chips, machine learning en de cloud, die de ontwikkeling van intelligente spraakassistenten in een stroomversnelling hebben gebracht. In mijn optiek komen de Siri’s en Cortana’s van deze wereld nu als geroepen, want er ligt een mooi vraagstuk op tafel dat alleen zij kunnen oplossen.


Ik doel hiermee op de ‘productivity gap’, het probleem dat we als wereldeconomie qua jaarlijkse groei in productiviteit weer terug zijn bij het niveau van begin jaren 70; de periode waarin IT de revolutie in kantoorautomatisering nog moest gaan ontketenen. Dat we inmiddels terug zijn bij af, lijkt vooral het gevolg van het feit dat IT niet meer de toegevoegde waarde biedt die zij in de gloriedagen van de pc wel wist te brengen. De rek is eruit. Inmiddels is IT voor organisaties zo complex geworden, dat ze zich vooral bezighouden met de intussen gigantische hoeveelheid apparaten, platforms en tools en niet de focus kunnen leggen op waar het voor de business uiteindelijk om draait, namelijk het aanbieden van en toegang verlenen tot apps en data die gebruikers nodig hebben om productiever te worden.

Minder zichtbare complexiteit graag

Tijdens Citrix Synergy werd de stagnatie in productiviteit per werknemer in verschillende sessies aangehaald. Door te kiezen voor digitale transformatie en daarmee met behulp van bijvoorbeeld de cloud complexiteit in het IT-landschap weg te nemen, kan een onderneming de eigen IT-organisatie ontlasten en daarmee productiviteitswinst bieden. Dat kan met allerlei technologie, waarbij in onze optiek de focus vooral moet liggen op wat de gebruiker zelf wenst. Veelal komt het hierbij neer op effectiever en prettiger met systemen interacteren.

Voor mij werd in Las Vegas duidelijk dat spraakservices als Alexa en Google Now in die transformatie een belangrijke rol kunnen gaan spelen. De integratie van Cortana in Windows 10, maakt dat voor de samenwerking die Citrix is aangegaan met Microsoft, er belangrijke kansen liggen om op zakelijk gebied meer te gaan doen met deze technologie. Vele toeschouwers beschouwden de Cortana-interacties met XenApp en XenDesktop tijdens de keynote van Bill Burley op dag twee, als een “leuke technologiedemo”, terwijl ik er vooral de vooruitziende blik in zag die mogelijkheden schept waar onze concurrenten alleen van kunnen dromen.

Dit gaatje vraagt om een praatje van de gebruiker

De potentie van deze technologie in combinatie met het probleem van het productiviteitvraagstuk, maakt dat we tools in handen krijgen om de beloften die IT altijd heeft gedaan verder te versterken, namelijk het sneller, beter en efficiënter maken van zakelijke processen. Net zoals ook andere nieuwe technologieën eerst worden beproefd in de consumentenwereld, zo zal het ook nog even duren voordat deze slimme spraakassistenten hun impact binnen zakelijke contexten zullen laten voelen en de integraties met (legacy) IT-systemen worden geoptimaliseerd. Maar mijn eigen ervaring thuis met Echo leert dat productiviteitswinst heel snel kan gaan, zodra je de mogelijkheden leert te ontdekken. We zeggen ‘praatjes vullen geen gaatjes’, maar dat kan in het dichten van geschetste kloof in productiviteit wel eens anders blijken te zijn.

Door: Andreas van Wingerden, Manager System Engineering bij Citrix

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!