Microsoft Partners aan de slag met HoloLens demo's
20-07-2016 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Microsoft Partners aan de slag met HoloLens demo's

Steeds meer Microsoft Partners gaan aan de slag met HoloLens. Jarenlang werkte Microsoft in de kelder van zijn hoofdkantoor in Seattle in het diepste geheim aan een revolutionair nieuw product: de Microsoft HoloLens. De bril, die gebruikmaakt van Augmented Reality (een interactieve beeldlaag die over de fysieke omgeving heen wordt geprojecteerd), heeft volgens kenners de potentie om de samenleving – zowel op werk- als privéterrein – onherkenbaar te veranderen.

Zowel de software als de hardware van de HoloLens is nog niet volmaakt. Microsoft zal deze finetunen op basis van de bevindingen van de eerste pilotpartners, waarvan het Nederlandse Snakeware en het Amerikaanse Taqtile uit Seattle dat daarbij gebruikt maakt van Visual Studio, C# en de Unity game engine. Unity en Microsoft werken samen rond reality apps tool voor HoloLens.

Sneek

De HoloLens maakt in Sneek tevens deel uit van het Snakeware Experience Center, dat eerder dit jaar landelijk opzien baarde met de tentoonstelling van de eerste webpagina ooit, draaiend op de allereerste server ooit (een originele NeXTcube-computer). Snakeware uit Sneek (Friesland) behoort tot het selecte gezelschap dat software gaat ontwikkelen voor HoloLens, de mixedreality-bril van Microsoft. Met de komst van de HoloLens in Sneek, is Snakeware een van de eerste Europese bedrijven die het futuristische product in bezit heeft. “Dit is de meest fascinerende technologie sinds de introductie van de iPhone,” zegt Ate van der Meer, Marketing & Sales Director van Snakeware.

Vanuit het kantoor van Snakeware in New York is een van de eerste beschikbare development sets verzonden naar Sneek. Van der Meer laat weten dat het Friese IT-bedrijf aan de slag gaat met het ontwikkelen, uitwerken en testen van ‘grensverleggende’ software voor de HoloLens, voordat deze in 2017 op de markt wordt gebracht. “De beelden die de HoloLens projecteert op de echte wereld zijn levendig, scherp en realistisch,” vat Van der Meer de eerste bevindingen samen. “Het is heel bijzonder!”  Maar kijken naar hologrammen is slechts het begin. Het aangaan van interactie met deze objecten maakt de ervaring pas echt bijzonder. “De HoloLens maakt gebruik van ruimtelijke audio, waardoor de beleving nog realistischer is. Geluid wordt luider als je een hologram benadert en vervaagt als je wegloopt.” 


Terug naar nieuws overzicht