‘CIO’s bepalen de agenda bij CIOxchange’
23-07-2016 | door: Marco van der Hoeven

‘CIO’s bepalen de agenda bij CIOxchange’

Op 22 september 2016 organiseert Gartner in Amsterdam de CIOxchange. Tijdens dit evenement komen trends en ontwikkelingen aan bod waar CIO’s in de BeNeLux mee te maken hebben. Centraal staat de onderlinge interactie, de CIO’s bepalen in grote mate zelf de agenda. Gartner geeft duiding en inhoud binnen de context van de CIO. “Steeds meer wordt de CIO dirigent van de digitale agenda, in plaats van alleen maar een interne leverancier.”

“CIOxchange is een nieuwe manier waarop wij CIO’s willen samenbrengen”, zegt Rémi Gulzar, Research Director bij Gartner. “We merken dat CIO’s die naar grote evenementen komen graag ook regionaal meer interactie willen met elkaar. Het leek ons dus een goed idee om de CIO’s in de eigen omgeving bij elkaar te brengen. En dan niet met een presentatiescherm waarop wij laten zien wat er volgens ons gebeurt, het gaat er juist om dat ze onderling, peer to peer, onderwerpen en thema’s bespreken. Onze rol hierbij is dat we daar duiding in kunnen aanbrengen door middel van moderatie en inhoud.”

Om een tipje van de sluier op te lichten: “We zien dat heel veel CIO’s met ons willen praten over de grote vragen die zij krijgen uit de organisatie. Ze moeten aan de ene kant de IT-kosten verlagen, maar tegelijkertijd moeten zij ook aan de digitale transformatie werken. Dat vraagt om nieuwe (digitale) tactieken. Hoe geef je dat vorm? En hoe doen anderen dat? Hoe ga je met bimodal om? Wat zijn de beste manieren om te starten, hoe ontwijk je risico’s? En ook de talent drain in Nederland is een onderwerp dat hoog op de agenda staat.”

Disruptief

Een goede leidraad voor dergelijke kwesties is de grote jaarlijkse CIO Survey van Gartner. “Daarin kijken we onder meer hoe succesvol de CIO is op boardniveau. Waar we ze mee proberen te helpen is om ze disruptief te laten zijn naar hun organisaties maar ook vooral zichzelf en de rol die zij vervullen. Want heel lang zijn ze bezig geweest met alles veilig en vertrouwd te maken. Dat is ook goed, maar tegelijkertijd is het zaak om met innovatieve nieuwe zaken te komen. Steeds meer wordt de CIO zo de dirigent (orchestrator) van de digitale agenda, in plaats van alleen maar een interne leverancier.”

Gartner research laat zien dat bimodal wint aan populariteit, veel CIOs vragen zich dan ook af wat de eerste stap is naar bimodal, zowel in denken als in doen? “Bimodal is meer dan alleen een IT-feestje. Het begint allemaal met goed nadenken over de organisatieverandering die je ingaat, waarom wil je bimodal zijn? Zaken als snelheid en wendbaarheid passeren dan vaak de revue. Succesvolle bimodal implementaties zijn gebaseerd op een cultuur verandering en een expliciete keuze (governance) in ‘wat’ je doet over ‘hoe’ je het doet in mode 1 en mode 2. Je moet er zorg voor dragen dat bimodal geen “wild west” wordt door de mythes rondom bimodal te doorbreken. Dan kun je op zoek gaan naar de eerste projecten die je bimodal kunt doen. Wij adviseren dan projecten te doen die zo weinig mogelijk impact hebben op mode 1, maar zo veel mogelijk effect hebben op de business.” Immers, bimodal doe je voor de business niet voor IT.

Business

Waarom zouden CIO’s naar de CIOxchange moeten gaan? “Door de grote vraag die op hen afkomt en steeds meer buiten de gebaande paden. Ze moeten vandaag leveren wat de business morgen wilt, door sturing te geven aan die vraag en soms het doorbreken bestaande best practices op zoek naar next-practices (innovatie). Om succesvol te zijn in deze digitale tijd wordt van CIO gevraagd de business te versnellen door het beschikbaar maken van technologie. CIOs zijn zich steeds meer bewust dat de rol van CIO verandert, het gaat niet meer om alleen dienstbaar te zijn aan de business via back-office IT, maar vooral de business te helpen met groei door het uitvoeren van hun commercialisatie strategie in de front-office. De CIO wordt daarmee steeds prominenter aan de voorkant van de business. Het is de CIO die ervoor zorgt dat zijn of haar organisatie de snel veranderende markttrends overleeft, en bijdraagt dat “klanten” (binnen en buiten de organisatie) waarde krijgen. CIOs in de BeNeLux krijgen de ideale gelegenheid om met elkaar deze uitdagingen te bespreken maar ook zeker de kansen die hun rol biedt om hun organisaties te dirigeren naar digitaal succes” 

Uitnodiging ontvangen? Klik hier

Terug naar nieuws overzicht

Tags

cio, Gartner