Redactie - 26 juli 2016

Merknaam Yahoo verdwijnt volledig na overname door Verizon

Telecomconcern Verizon heeft een deal gesloten met Yahoo over de overname van de kernactiviteiten van het ooit toonaangevende internetbedrijf. Met de overname van de internetactiviteiten en het vastgoed van Yahoo is een bedrag van ruim 4,8 miljard dollar in contanten gemoeid. De naam Yahoo gaat verdwijnen.

Volgens Verizon-topman Lowell McAdam past de aankoop van Yahoo in de versterkte focus van het bedrijf op advertentiemogelijkheden. Eerder werd om die reden ook al een andere gevallen internetgrootmacht, AOL, gekocht. Verizon wil nadrukkelijk de concurrentie aangaan met onder meer Google op de digitale advertentiemarkt.

Merknaam verdwijnt
Yahoo houdt na afronding van de overname op te bestaan. De resterende holding blijft eigenaar van een flink belang in de Chinese uitbater van webmarktplaatsen Alibaba en in Yahoo Japan ter waarde van zo'n 40 miljard dollar. De naam en andere details over het beursgenoteerde investeringsbedrijf worden later bekendgemaakt.

 

Mayer wil niet weg
Topvrouw van Yahoo Marissa Mayer (foto), die al geruime tijd onder druk staat wegens het verval van Yahoo, gaf - in een toelichting in tegenstelling tot eerdere berichten rond de overname - aan niet van plan te zijn te vertrekken. Wat haar functie binnen de samengevoegde divisie van AOL en Yahoo binnen Verizon wordt, is nog niet bekend.

De deal moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders en de aandeelhouders van Yahoo. De afronding van de overname wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2017.

In samenwerking met Datanews.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!