Witold Kepinski - 19 augustus 2016

Lenovo pakt strategie aan na omzetdaling

Lenovo Group maakt de resultaten bekend van haar eerste financiële kwartaal, eindigend op 30 juni 2016. De kwartaalomzet daalde met 6 procent naar 10,1 miljard dollar. Er werden minder pc's en smartphones verkocht. Alleen de datacenter business groeide een beetje met 1 procent naar 1,1 miljard dollar.

De brutowinst van het bedrijf in het eerste fiscale kwartaal daalde met 7 procent jaar-op-jaar naar 1,5 miljard dollar, met een brutomarge van 15.3 procent. Inkomsten voor belasting stegen met 297 procent jaar-op-jaar tot 206 miljoen dollar. Het netto inkomen steeg met 64 procent jaar-op-jaar tot 173 miljoen dollar. De EMEA omzet daalde met 7,3 procent naar 2,5 miljard dollar.

Pittig

Lenovo ’s financiële resultaten in het eerste kwartaal deden zich voor in een periode waarin de kernmarkten onderhevig waren aan een geringe groei of een dalende jaar-op-jaar verkoop in de bedrijfstak, zo meldt de Chinese leverancier. Verder is de concurrentie pittig met Dell en HP. De PC-business wordt geoptimaliseerd en er komt meer focus op high-end smartphones en hyper-connverged oplossingen, aldus CEO Yuanqing Yang (foto). 

Datacenter

De Data Center Business Group (DCG) gaat wel goed. De verkoop van servers in China steeg met 14 procent. De verkoop aan Fortune 500 steeg met 45 procent. Verder komen er meer strategische investeringen in de Lenovo channel programma's, sales en marketing.

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!