Redactie - 06 september 2016

Huawei vindt upgraden naar de cloud essentieel

Tijdens Huawei Connect 2016 in China (met ruim 20.000 bezoekers een evenement van wereldschaal) was Huawei heel helder over de strategie: als je succesvol wil blijven moet je verder gaan dan enkel dozen verkopen. Dozen zonder toegevoegde waarde in de vorm van specialistische diensten, zijn een weg naar de afgrond.

Het bedrijf dat eens begon als de onderneming die de telecomindustrie op zijn kop zette door alles goedkoper aan te bieden dan de gevestigde orde, weet goed dat men onderscheidend moet zijn, dus upscaling van de producten en diensten is essentieel. Doe je dat niet dan volgt onherroepelijk de “white box wash”. Ook al ben je zelf zo begonnen, met de ongekende brainpower van 80.000 of meer engineers kan je je als onderneming onderscheiden. En dat is waar voor gekozen is.

De uitspraak van rotating CEO Eric Xu (foto): “The last thing we want to see is no change” spreekt boekdelen. Innovatie is de kurk waarop het bedrijf moet drijven. Een spel dat men al jaren zeer succesvol speelt en zonder twijfel de reden dat Huawei in de eredivisie van de IT-industrie zit.

SAP

De cruciale elementen van de moderne IT-infrastructuur (zoals snelle routers, storage en servers met hoge bandbreedte) worden aan de grote partners zoals telecombedrijven verkocht, en de partners van Huawei (alle grote namen uit de IT-industrie waaronder SAP en Accenture) bouwen er de belangrijke services op. Zie daar een succesvol ecosysteem. "We helpen telecombedrijven met het omarmen van nieuwe business modellen”, aldus de roterend CEO Ken Hu. Hij wist de activiteit tot de essentie terug te brengen (in het Engels): “Do not make apps. Do not Touch Data. Make Box Simple. Make Platform Open.”

Concurreren Amazon, Microsoft en Google

Angst voor de trend dat goedkope witte dozen Huawei van de markt kunnen verdringen was niet te bespeuren, omdat Huawei veel meer waarde zou leveren zoals met srevices. Binnen China beheert en levert Huawei zelf cloud services, buiten China zijn het de telecomoperators die op basis van Huawei’s FusionSphere and FusionStage PaaS-omgevingen aan de slag gaan. Om deze markt beter te faciliteren heeft Huawei 31 nieuwe functies geïntroduceerd. Alleen al in China worden op het platform zo’n 450.000 VM’s gehost en slaan 130 miljoen mobiele gebruikers er hun data op. Buiten China zijn het de telecomoperators die deze diensten kunnen aanbieden. Huawei claimt betere randvoorwaarden en features te hebben dan concurrenten zoals Amazon, Microsoft en Google. Daardoor kan een partnerschap tussen Huawei en de telco zeer succesvol worden, zo beweert Xu: "Internet based services zijn kwalitatief minder krachtig dan oplossingen in de cloud-omgeving van een telecom operator. Lagere kosten en snelheid maken dan het verschil. De private cloud is dan een aanvulling op public clouds van bijvoorbeeld over de top aanbieders. Buiten China zal Huawei op basis van de huidige strategie geen cloud services aanbieden, dat is de taak van de telecom partners."

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!