Witold Kepinski - 10 september 2016

IBC 2016: Broadcast business in Digitale Transformatie

IBC 2016: Broadcast business in Digitale Transformatie image

De broadcast business, die onder andere bestaat uit tv, film en telecom aanbieders, heeft te maken met disruptie doordat partijen  zoals Google, Apple, Facebook en Amazon met IP-technologie en nieuwe content modellen zich meer laten gelden in de markt. Dat leidt tot groei van IP-workflows. Op de jaarlijkse IBC beurs in Amsterdam RAI wemelt het dan ook van ICT-bedrijven die tech-oplossingen bieden aan onder andere TV-stations, IPTV-aanbieders, bioscopen, filmbedrijven, producers en satelliet netwerken.

Tijdens de opening van IBC 2016 zei Dominiqie Delport, managing director van Havas Media en voorzitter van de Vivandi content divisie dat de dominantie van het massa-marketingadvertentie gebaseerde tv-model zijn beste tijd heeft gehad. Veel bestaande tv-spelers zullen verdwijnen omdat ze niet meegaan met de wensen van het publiek die vaak zelf als mediamaker optreedt met filmpjes en content op social media. Nieuwe sterke spelers komen uit de GAFA groep: Google, Apple, Facebook en Amazon. Zij bieden direct-to-consumer diensten. Delport zegt nu zelf meer te investeren in tv-series waar consumenten zelf bepalen wanneer ze dat willen zien op hun smartphone, tablet of tv. De verkoop van digitale advertenties neemt toe maar kan worden geremd door het toenemend gebruik van ad-blockers.

YouTube

Google meldt nauwer te willen samen werken met broadcasters op het gebied van content en businessmodellen. Zo werd recent een samenwerking gesloten tussen Google’s YouTube en Fox News rond het uitzenden van debatten tussen kandidaten van de Republikeinse partij.

Cloud & IP-netwerken

Cisco gaat nauwer samenwerken met Grass Valley in het aanbieden van complete broadcast netwerksystemen, die onder andere al gebruikt wordt door CBS en Arena TV’s IP-gebaseerde vrachtwagens die gebruikt worden voor uitzendingen. Zo worden BT Sports programma’s uitgezonden in Ultra HD (UHD). Cisco biedt een portfolio van oplossingen die bestaan uit IP Fabric en Nexus 9000 series IP-switches. Cisco zorgt ook voor een veilig broadcast netwerk met zijn security aanbod.

Ericsson werkt samen met Google waarbij het Ericsson cloud-gebaseerde MediaFirst TV Platform geschikt is voor AndroidTV die werkt met Google set-top boxen. Hiermee kunnen door tv-stations en telecomaanbieders cloud-gebaseerde tv-diensten worden aangeboden zoals 4K-UHD live tv-kanalen.

Content

IBM is actief in de TV en film business met zijn Aspera aanbod dat zorgt voor snelle verplaatsing van content over netwerken en satellieten naar TV’s en devices van consumenten. Het Amerikaanse KenCast biedt ook appliances voor snelle verplaatsing van content voor onder andere bioscopen aldus CTO Lewis Wolfgang en gaat voor verdere expansie in de EMEA-regio, een markt die volgens hem behoorlijk gefragmenteerd is. Voor het bieden van oplossingen werkt KenCast nauw samen met Avnet.

Skype

Netflex, aanbieder van Internet tv-programma’s en series, zegt verder uit te breiden door het aangaan van partnerships, onder andere met set-top boxen. Microsoft laat zich ook gelden in de broadcasting business. Microsoft Skype biedt een multi video call systeem, de Quiclink TX Multi, voor TV-makers waarmee ze samen in een studio kunnen communiceren.

Robots

Verder zijn er tal Big Data oplossingen te zien zoals voor content aggregatie met Hybrid radio en HbbTV. En ook robot-oplossingen zijn tijdens IBC 20916 te bekijken zoals het Camerobot Systems camera robotic systeem en de JVC PTZ camera.

IBC 2016 duurt tot en met dinsdag 13 september. www.ibc.org

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!