Redactie - 16 september 2016

Huawei: slimme liften besparen veel geld

Internet of Things is nog maar amper aangekondigd of de eerste oplossingen worden al in praktijk gebracht. Tijdens de onlangs gehouden Huawei Connect conferentie in het Chinese Shanghai kondigde Huawei bij monde van Liu Shaowei (foto) , President of Huawei Enterprise Network Product Line en liftenfabrikant Schindler Group samen te werken aan de instructie en marketing van een wat men noemt Elevators Connection Solution. Met die oplossing, waarbij liften met cloud services kunnen communiceren, is veel geld (OPEX) te besparen.

Liften zijn zeker in Azië veel gebruikte machines. Volgens opgave van de fabrikanten zijn er in totaal zo’n 15 miljoen van in gebruik. Naarmate de verstedelijking toeneemt, groeit de markt voor liften evident. Deze liften moeten maandelijks handmatig twee keer geïnspecteerd worden en hebben jaarlijks onderhoud nodig. Uitgerekend in manjaren gaat daar enorm veel tijd, en dus geld, in zitten. Door met de Schindler Group te gaan samenwerken, verbindt Huawei zich aan een fabrikant die thans al 1,5 miljoen liften in de markt heft staan.

Het monitoren van liften is een samenspel van sensoren, een dedicated IoT controller met agile software en cloud based applicaties. Het is tevens een van de eerste keren dat het bijna twee jaar geleden door Huawei aangekondigde LiteOS genoemd wordt. LiteOS is een zeer compact besturingssysteem dat in sensoren geïmplementeerd kan worden.

Liften zijn met veel veiligheidsmaatregelen omkleed. Preventief onderhoud is dan ook een serieuze kostenpost. Door dit men sensoren en cloud services te automatiseren is veel geld en ongemak te besparen. Sensoren meten 24/7 de staat van alle kritische elementen en kunnen risico’s en mate van slijtage in kaart brengen. Onderhoud wordt daardoor goedkoper en effectiever dan op de standaard manier met geplanned preventief onderhoud.

Een bijkomend voordeel van het aansluiten van liften is dat nieuwe toepassing gaan ontstaan. Displays in liften worden interactieve panelen en kunnen de bezoekers informeren over tal van zaken die voor hen relevant zijn. Deze nieuwe marketing kanalen zorgen voor extra inkomsten en zorgen er voor dat de investeringen zich nog sneller terugbetalen.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!